Specificaties 360W (80 Plus), niet-modulair - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM360B-APS Review

peter00 17 oktober 2006, 1.479 views

Zalman ZM360B-APS

Pluspunten

• Stil (genoeg)
  • Stabiel (genoeg)
  • prijs/pret verhouding prima
  • lagere temperatuur in kast
  • kabels mooi in sleeves verwerkt
  • eenvoudig losbare molexverbindingen

Minpunten

• wellicht onvoldoende vermogen voor moderne systemen

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 3
De reden dat ik deze voeding heb aangeschaft heeft voornamelijk met geluid te maken. Ik werd knettergek van het geluid van mijn oude voeding, met een klein ventilatortje. Alle andere extra koeling (van CPU, casefan, HD) en is van Zalman, waar ik erg tevreden over ben, dus met de voeding had ik er vertrouwen in iets van Zalman te kopen. Alleen een GPU heeft nog de originele van Asus, maar die gaat er ook nog wel af.

Na een aantal dagen uitproberen (hoezo proberen als je 'm gekocht hebt...) ben ik nog steeds tevreden.

Deze voeding heb ik op onderstaand systeem uitgeprobeerd, met mijn beperkte behoefte. Ik heb geen high-end, maar wel een inmiddels wat ouder middle-of-the-road pc, waarop ik toch de meeste moderne applicaties kan draaien. Regelmatige belastingen worden gevormd door Pinnacle 10, doom3, Quake4, diverse tycoon's, nog wat andere FPSen, Beetje ontwikkeling en een simulator.

Setje bestaat uit:
Bigtower case
P4 2.6 HT
Mobo Chaintech 9PLJ1
1*maxtor IDE
1*maxtor SATA
GPU Nvidia 6800 (Asus, AGP, overclocked, getweaked)
CD RW
DVD RW
SB audigy

Inmiddels langdurig achter elkaar aan gehad en het geluid neemt weliswaar iets toe, maar is zeker niet luid vergeleken bij vroegah. De case- en CPUtemperatuur blijven overall veel lager dan eerst, maar nu zit de grote 12cm fan dan ook direct boven de cpu. Dit ondanks de volgens mij lagere luchtverplaatsing. Maar dat kan aan mij liggen. De GPU wordt nog steeds goed heet.

voor wat betreft de spanningen kan ik kort zijn: stabiel genoeg voor mijn nederige behoefte, maar daar heb ik 'm met z'n 360W ook op uitgezocht. De enige fluctuatie die ik uberhaupt zie met speedfan is in de min12v, ook na gamen, tot max 0,2V plus of min.

Positief vind ik dat deze voeding, ondanks waarschuwingen hier op tweakers.nl compatibel is met mijn antieke ATX1.3 mobo. Deze voeding is ATX2.2, ZONDER -5V , maar dat blijkt gelukkig geen probleem. Mijn beslissing hier toch voorte gaan was gebaseerd op de mededeling dat -5v wordt gebruikt door on-board sound card, die ik niet gebruik. Mijn AGP kaart zit gewoon op een van de molexjes, de PCI aansluitingen gebruik ik dus niet.

Speedfan rapporteert de volgende spanningen:
+5V 4,95V
+12V 12,16V
-12V 11,79V
+5V 5,05V
de ASUS rapporteert voldoende stabiele spanningen

Al met al een bescheiden voeding voor een bescheiden behoefte. Doe mij maar Zalman...:-)

Heb jij ook een Zalman ZM360B-APS?

Ik ben van plan om deze voeding te gebruiken in combinatie met een AMD Phenom X4 955 en een Asus M4a785td-v evo moederbord, een ATI Radeon X550/X600 Series videokaart en 1 reepje A-Data geheugen (2GB @ 1333Mhz). Dit moet prima kunnen.
Momenteel/nu (nov. 2009) heb ik een AMD Sempron 3400+ in combinatie met een ASUS M2V moederbord, en een ATI Radeon X550/X600 Series videokaart en 2 reepjes ddr2 geheugen (elk reepje 1GB @800Mhz).
De voeding is zeer stil, en mijn systeem draait goed met deze voeding.
Alleen hoor ik, wanneer ik spanning op de voeding zet, een hoge toon, dat is constant.

Dus volgens mij heb je voldoende vermogen voor jouw systeem met deze voeding.
bij negatieve eigenschappen: wellicht onvoldoende vermogen voor moderne systemen
dit klopt totaal niet, ik heb deze voeding draaien met een Q9550 en een 9800GT videokaart terwijl ik toch een krachtig modern systeem heb
De stroommeter komt niet boven de 300 watt uit met games dus ik zie de kritiek er niet van in
Als je SLI ofzo gaat draaien heb je een betere voeding inderdaad nodig, maar voor de meeste mensen is dit een perfecte voeding dus
Volgende keer dus een beetje het een en ander uitzoeken voordat je een review schrijft ;)