Roccat Taito 3mm Mid-Size Review

CrackSlet 6 januari 2012, laatste update op 7 januari 2012, 2.665 views

Roccat Taito 3mm Mid-Size

Pluspunten

• Formaat
  • Oppervlak
  • Design

Minpunten

• "scherp" randje

Er is niet heel veel over een muismat te vertellen, maar hier toch even een korte review over de Roccat Taito.

Reden van aanschaf:
Aangezien ik 2 modes heb op mijn bureaustoel om achter mijn PC te zitten (achteroverleun-chillout-mode en rechtop-game-on-mode), had ik het enorme probleem dat ik telkens mijn muismat moest verplaatsen. (I know, hoe heb ik het vol kunnen houden!?). Mijn oude muismatje, een of ander basic cloth matje met een standaard formaat, beviel in principe best alleen was hij dus iets te klein. Na een beetje zoeken op cloth matten van formaat kwam ik uiteindelijk op de Roccat Taito uit. Er zijn nog zat andere matten, maar aangezien ik ook een Roccat Kone muis heb en ik een aantal positieve reviews had gelezen over deze combo, heb ik voor de Taito gekozen.

Prijs & Verpakking
Ik heb de muismat voor zo'n 18,- incl. verzending bij bol.com besteld. Sommige mensen zullen het veel te veel vinden voor een muismat, maar een beetje gamer weet dat een degelijke muismat aardig essentieel is en dat je er ook zo het dubbele voor kwijt kan zijn. Ik vind het een net prijsje in ieder geval.
Voordeel bij bol.com is voor 21:00 besteld, volgende dag in huis. Dat was dus ook het geval. De mat zat opgerold in een fancy verpakking.

De verpakking zag er mooi uit en had zelfs 2 kleine openingetjes waar een 2 stukjes muismat achter zaten, n met het muisoppervlak en n met het gripoppervlak.

Als je de mat in een winkel koopt kan het een leuke en handige toevoeging zijn om te kijken hoe de mat aanvoelt. De doos even openen is namelijk praktisch onmogelijk, aangezien hij in zo'n heerlijk fijn blisterverpakking zit (seriously, wanneer worden die verboden. Die dingen zijn gevaarlijker dan een IED midden op de Dam). In mijn geval hadden de test-stukjes niet zo heel veel nut, aangezien ik de mat al had gekocht, maar toch kan ik dit soort onzindingetjes altijd wel waarderen :)

De mat
Hier kan ik heel kort over zijn, die is ronduit top! Hij is dusdanig glad dat ik er zowat 50 wil kopen en er een dekbed van wil naaien ;) Mijn muis is er ook erg fan van, hij glijd nog smoother dan normaal en ik kan hem er zowat over heen blazen.
Het formaat is voor mij ook perfect. Ik heb de mat een kwartslag gedraaid (portrait-style) omdat ik de extra grootte voornamelijk verticaal nodig had. Ik heb mijn muis op een vrij hoge sensitivity staan, dus die 320mm is meer dan genoeg in de breedte. En de 400mm in de hoogte is meer dan voldoende om de mat niet meer te hoeven verplaatsen als ik van zit-mode switch (hier was het uiteindelijk allemaal om te doen).

De mat ziet er prima uit. Geen overdreven flashy designs erop, gewoon netjes zwart. Wel zit er rechts onderin het Roccat logo, maar daar ontkom je bijna niet aan. Ook is de mat netjes afgewerkt en er zitten nergens rafeltjes langs de rand van de mat, wat me helaas wel brengt bij het (voor mij) enige nadeel van deze mat. Doordat de randjes zo strak zijn afgewerkt en waarschijnlijk iets van dicht gesmolten zijn, is de rand van de mat wat harder dan de rest van de mat. Dit heeft tot gevolg dat mn arm op de plek waar hij op de rand licht na langdurig gebruik best wel wat gerriteerd wordt. Ik weet niet of naar verloop van tijd minder wordt/slijt en ik zal mn polsen er ook niet mee doorsnijden, maar als we kritisch zijn is het wel iets wat me opviel. Vandaar ook de 4 sterren voor vormgeving.

Bottom line is dat dit een uiterst fijne muismat is, die heel veel waar voor zijn geld bied.
Het oppervlak is meer dan groot genoeg, in mijn geval vervult het praktisch de taak van 2 muismatten tegelijk. Het materiaal is ronduit fantastisch! Op het wat harde randje na is het een heerlijk materiaal om je arm op te laten rusten en m'n muis zweeft er zowat overheen. Nou gebruik ik ook een muis van Roccat, maar ik kan me niet voorstellen dat het bij andere muizen als een lap schuurpapier voelt, de muisvoetjes zijn over het algemeen van hetzelfde materiaal. Zoals gezegd voelt het hardere randje om de mat niet heel erg prettig aan, maar dit is absoluut geen dealbreaker voor mij. Ik hoop dat dit in de loop der tijd ook wel minder wordt, maar als dat niet het geval is zal ik het ook wel overleven.

Kortom, een top muismat van formaat voor een zeer schappelijk prijsje

Update na 1 jaar gebruik
Nadat een medetweaker mij erop attendeerde heb ik exact 1 jaar, ok 364 dagen, ook maar eens de foto's toegevoegd die ik nog beloofd had. Ook gelijk maar van de gelegenheid gebruik maken een update te geven over de muismat na 1 jaar gebruik.
De muismat voldoet nog steeds prima. Er is wel lichte slijtage zichtbaar in het midden van de mat, maar deze is puur visueel. Het oppervlak is nog steeds heerlijk glad en de muis glijdt er nog soepeltjes overheen.
De "scherpe randjes" waar ik het eerder over had zijn een stuk minder geworden en ik heb hier helemaal geen last meer van.
Ik ben dus nog steeds tevreden met mijn muismat en zie voorlopig nog geen reden om een andere te kopen. Tenzij ik gewoon weer iets nieuws wil kopen (het Tweakers-virus).

Hier nog de foto's:

Zonder muis:
De wat lichtere "vlek" in het midden van de mat is de hierboven genoemde slijtage. De flits laat het nog wat erger lijken dan bij normaal licht, maar eerlijk is eerlijk, hij is er wel.

Met muis:

Heb jij ook een Roccat Taito 3mm Mid-Size?

Bent u nog steeds zo tevreden over de grip? niet dat die al los is gaan zitten ofzo?
En de foto's is een mooi voornemen voor het nieuw jaar niet :P
De mat is qua constructie nog als nieuw. De enige vorm van slijtage die er is opgetreden is een grijzige vlek in het midden van de mat, maar deze is puur optisch. Het oppervlak is nog steeds goed.

En in ieder geval 1 goed voornemen dit jaar voltooid! ;)
"Mij muis is er ook erg fan van" typo.

vraagje: waarom heeft u de muismat recht in gebruik.

U heeft de grootse lijnen van boven naar beneden liggen, maar waarom niet van links naar rechts?
Omdat ik mijn muis soms op het bovenste gedeelte gebruik (als ik rechtop zit) en soms op het onderste gedeelte (als ik onderuit gezakt zit) en niet mijn muismat telkens wilde verplaatsen. En aangezien ik mijn muis altijd op een hoge resolutie gebruik is het gebrek in horizontale richting (wat heet gebrek, de mat is nog steeds breder dan de gemiddelde muismat) geen probleem.

Typo is aangepast, bedankt!
Dit is bij mij k het geval! (Portrait Style)
En daarnaast leunt m'n pols nu op de muismat i.p.v. op een koud bureau van glaswerk.

Maar goeie review! (zeg ik dik 4 jaar later) 8)7
4 jaar later is feedback nog altijd welkom hoor, zeker als ie positief is! ;)
Mochten jullie op- of aanmerkingen, spellingsfoutjes, requests o.i.d. hebben, dan hoor ik het graag! Mits het natuurlijk een beetje netjes geformuleerd wordt ;)
Hoe goed is deze muismat wat betreft antislip van de mat over je bureau/bank/tafel/etc? En heb je ook foto's?
Prima, de onderkant is van een rubberen griplaag voorzien en gezien het oppervlak van de muismat zal deze geen mm verschuiven.

Foto's zet ik er binnenkort op, ik ben nu niet thuis.