OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB Review

jacob.korf 6 januari 2011, laatste update op 27 april 2011, 1.786 views

OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB

Pluspunten

• snelle lees & schrijf snelheden.
  • in vergelijking met andere ssd's goede prijs / prestatieverhouding

Minpunten

• Firmware updates niet mogelijk op windows 7 64 bit besturingssysteem.

Sinds oktober vorig jaar (2010) de OCZ vertex 2 120 gb gekocht. Ik zeer tevreden, en uiterst te spreken over de prestaties. Ik had eerder een Corsair P64 ssd in mijn laptop zitten, en moet zeggen dat vooral de schrijfsnelheid zeer hoog is voor een SSD. Echter na twee weken gebruik start ik mijn laptop op, en kon mijn ssd niet meer geboot worden. Ik proberen in een andere pc zonder resultaat. SSD dus dood. Opgestuurd naar OCZ d.m.v. RMA. Gerepareerd / nieuw teruggekregen na 3 weken.
Opnieuw geprobeerd. Ik windows installeren en alles erop gezet. na een paar dagen gebruik kwam ik erachter dat elke keer als ik mijn pc opstart alle voorgaande wijzigingen op mijn hardeschijf (inclusief verwijderen, knippen & plakken, spellen browsergeschiedenis) weer teruggezet waren naar de eerdere situatie.
Hup, SSD geformatteerd en opnieuw proberen. Nu werkte alles wel weer perfect. Ik natuurlijk meteen controleren of ik de firmware kan updaten naar versie 1.24. Bleek dat het niet mogelijk is om te updaten als je gebruik maakt van windows 7 64 bit.
Echter 3 weken later start ik mijn laptop weer op en je raad het al, weer SSD dood.
Ik weer opsturen naar OCZ en geregeld met MNM-computers (de leverancier) dat ik een andere SSD mag gaan uitzoeken en dat de OCZ vertex 2 met de OCZ afgehandeld gaat worden. Overigens perfecte service van MNM-computers gekregen, ze waren me zeer verdienstelijk.

• Intel Core2Duo P8700
  • Nvidia 260GTX
  • mySN XMG5 (van schenke)
  • Clevo M860TU case
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB?

Kreeg je na de eerste keer je eigen SSD terug, gerepareerde/gereviseerd of een nieuwe/andere (al dan niet gereviseerd)?
Zoals je verhaal enigszins doet vermoeden kreeg je het oorspronkelijke exemplaar terug, of niet? Want om dan de betrouwbaarheid gelijk maar n ster te geven als je pech hebt en een brakke SSD treft ligt het misschien aan het exemplaar en niet aan het product zelf, snap je?
En nu je een andere SSD gaat uitkiezen, kies je dan weer een Vertex II of een ander merk/type?
Verder redelijke review, er ontbreken alleen nog wat details over snelheid, etc. Kijk eens wat andere SSD reviews door om ideen voor je volgende review op te doen ;).
Ik vindt dat als je in een paar weken tijd twee keer een dode schijf hebt dat je dan de betrouwbaarheid best op 1 ster mag zetten.
Als hij een nieuwe schijf heeft gekregen die het ook begaf, is de schijf onbetrouwbaar.
Als hij dezelfde schijf retour heeft gekregen en die begaf het even later weer, is OCZ als bedrijf onbetrouwbaar.
Dus..kies maar welke?
Na de eerste keer kreeg ik een nieuwe / andere opgestuurd. Nee, ik kreeg niet het oorspronkelijke exemplaat terug aangezien ik er nog wel 2 weken mee kon spelen voor alles zwart werd. Als je verder hier beneden kijkt ben ik niet de enige met dit probleem.
Extra details over snelheid gaat natuurlijk niet zo makkelijk als dat rotding elke keer dood ging h ;) .
Maar al met al heb ik daarne een corsair P120 mogen uitkiezen bij MNM computers. Met deze nieuwe geen problemen meer gehad.
Firmwareupdate onder W7 64bit is wel degelijk mogelijk. Je moet de applicatie draaien met administrator rechten.
Hier dezelfde ervaringen inmiddels met 2 verschillende schijven in een HP Elitebook 8530P.
Firmware nog getracht te updaten van 1.23 naar 1.24, met een baksteem als gevolg.
Kan het aan de combi met HP Elitebook liggen?
Afijn ik ga de OCZ schijf morgen retour brengen.

[Reactie gewijzigd door zoef007 op 1 februari 2011 20:48]

Dit is natuurlijk geen review maar een beknopte samenvatting van je dagboek icm de Vertex 2.
Misschien is het een idee dat je eerst even rondkijkt op t.net naar andere userreviews en neem daar een voorbeeld aan.
Best wel grappig, al ik opvraag welke versie FW ik er op heb staan dan heeft hij bij meerdere programma's aan dat dit de 1.25 zou moeten zijn...
Recent aangeschafte drives (laatste 2 maanden) hebben over het algemeen 1.25 af fabriek.
Ik heb precies dezelfde ervaringen met de OCZ Vertex 2. Een aantal maanden geleden had ik deze aangeschaft en geplaatst in mijn laptop (HP EliteBook 8530W). Na een week raakte de SSD ineens defect en werd ook niet meer in de BIOS herkend. Ik teruggegaan naar MyCom en ook direct een nieuwe gekregen, maar na nog een week hetzelfde verhaal: weer kapot. Hierna heb ik mijn geld teruggekregen. Ik weet niet hoe dit komt en op internet is er ook weinig over te vinden...
Zelfde probleem.
Aangekocht in April dit jaar.
Gisteren vond mijn PC de SSD niet meer in de bios.
Ook met externe SATA adapter was de schijf niet meer zichtbaar.
Op het forum van OCZ regent het klachten van de 120GB VERTEX 2
Heb aan mijn leverancier meegedeeld dat ik geld teurg wil en geen andere Vertex2

Heb je een OCZ VERTEX2 maak dan backups!
De jouwe gaat misschien eeuwig mee, maar ik vetrouw het niet meer.