Sony NEX-5K + 18-55mm f/3.5-5.6 OSS Zwart Review

Femme 6 januari 2011, laatste update op 6 januari 2011, 3.431 views

Sony NEX-5K + 18-55mm f/3.5-5.6 OSS Zwart

Pluspunten

• Compacte afmetingen en laag gewicht
  • Leuk en stijlvol apparaat in combinatie met aftermarket lensadapters en oude MF-lenzen
  • Goede videokwaliteit in compact formaat

Minpunten

• Sterke vervorming 18-55mm kitlens

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Ik heb de NEX-5 met de 18-55mm kitlens afgelopen zomer gekocht omdat ik op zoek was naar een compacte camera naast mijn Sony Alpha 900. De Alpha 900 met grip is erg lomp voor point-en-shoot werk en je moet een rugzak meenemen om alle accessoires bij de hand te hebben. Voorwaarde van de compacte camera was wel dat hij vergelijkbare creatieve mogelijkheden zou moeten bieden als een spiegelreflex. De NEX-5 biedt deze vanwege de verwisselbare lens en de grote sensor die een kleine scherptediepte mogelijk maakt.

De bediening van de NEX-5 kreeg in de reviews veel kritiek maar vind ik zelf goed te doen, rekening houdend met het feit dat het compacte formaat van de NEX-5 onvermijdelijk consequenties heeft voor de ergonomie. Een NEX-5 werkt niet zo snel als een spiegelreflex waar je de belangrijkste instellingen op de tast kunt maken en veel instellingen direct via knoppen kunt uitvoeren. Ik gebruik de camera meestal in diafragmavoorkeuzemodus en dan kun je met een draai aan het klikwiel het diafragma instellen terwijl met een klik opzij of omlaag belichtingscompensatie, transportmodus en flitsmodus ingesteld kunnen worden. Via een klik op de menuknop zijn andere instellingen zoals lichtgevoeligheid vrij snel te benaderen. Ik vind het prima werken.

Aanvankelijk was ik matig tevreden met de gebruiksmogelijkheden van de NEX-5. De 18-55mm kitlens heeft in de groothoek een sterke vervorming. Verder was er in eerste instantie geen ondersteuning voor het RAW-formaat van de NEX-5 aanwezig in Lightroom, maar dat is inmiddels geruime tijd opgelost. De lenscorrectie in Lightroom is je vriend als je volop wilt gebruikmaken van de groothoek van de 18-55mm kitlens.

Sony NEX-5 18-55mm kitlens vertekening groothoek
Tonvormige vertekening in de groothoek van de 18-55mm kitlens

Mijn plezier in het gebruik van de NEX-5 nam aanzienlijk toe nadat ik voor een paar tientjes adapters voor de Minolta MD- en Contax/Yashica-mounts had gekocht. Ik had al een tas met primes verzameld voor gebruik in combinatie met een 35mm-adapter op een professionele camcorder. De NEX-5 met een jaren tachtig Minolta Rokkor of Zeiss Tele-Tessar is niet alleen een lust voor het oog maar ook erg leuk om mee te werken. De vintage lensjes haal je voor een paar tientjes van eBay hoewel de populaire en hoogwaardige modellen nog behoorlijk aan de prijs zijn.

Sony NEX-5 + Minolta 50mm 576px

Bij het gebruik van een lensadapter verandert de functie van de knop rechtsonder naast de display in een MF-assistknop. Normaal gesproken kan na een druk op de knop het focuspunt ingesteld worden. In MF-assistmodus wordt er ingezoomd op het beeld om handmatige scherpstelling eenvoudiger te maken. Dit werkt goed. Bij grote brandpuntsafstanden wordt het uiteraard wel lastiger om scherp te stellen vanwege het ontbreken van optische beeldstabilisatie.

De beeldkwaliteit van de sensor is voldoende voor het doel waarvoor ik de camera gebruik. Een vergelijking met compactcamera's heb ik niet. Ik merk wel verschil met de full frame sensor in de Alpha 900. Op ISO 1600 is er al duidelijk ruis aanwezig.

Sony NEX-5 ruis iso 1600
Ruis op ISO 1600

Sony NEX-5 met Vivitar 24mm f/2 (klein)
Foto met Minolta MD-adapter en Vivitar 24mm f/2 op ISO 200. Klik voor fullsizeversie.

De bouwkwaliteit van de body is goed. De camera voelt solide aan hoewel de handgreep van mij meer grippy rubber had mogen hebben zoals op een Nikon-camera. De body zou hoogwaardiger hebben aangevoeld als het materiaal koud was geweest. Het design had van mij nog wel wat meer tot de essentie mogen worden teruggebracht. Het is echter niet slecht en het design matched goed met die van oude, degelijk geconstrueerde primelenzen. Het lcd-scherm heeft een uitstekende kwaliteit en kan zowel naar boven als naar onderen gekanteld worden.

Ondanks de compacte afmetingen van de body is de totale omvang te groot om de camera met lens in de zak van je broek of jas mee te nemen. Je zult een speciale tas moeten nemen. De perfecte oplossing moet ik zelf nog vinden. Buiten kijf staat dat een NEX veel makkelijker is mee te zeulen dan een high-end dslr met een rugzak vol kwaliteitsglas.

De videokwaliteit van de camera is behoorlijk goed en dankzij de sensor heb je mogelijkheden om met scherptediepte te spelen. Dit is vrijwel niet mogelijk op consumer camcorders die een veel kleinere beeldsensor hebben. De 1080i-resolutie van het videomateriaal is prima maar door de bitrate van 17Mbps merk ik dat de kwaliteit een stuk minder is dan van mijn Sony Xdcam PWM-EX1 met een bitrate van 35Mbps.

De NEX-5 heeft een kleine accu met een capaciteit van 7,7Wh. De accuduur is niet vergelijkbaar met die van mijn Alpha 900 die twee accu's van 11,8Wh heeft en op zichzelf minder energie lijkt te verbruiken. Je komt wel prima de dag door met een acculading.

De prijs van de NEX-5 met 18-55mm lens is inmiddels flink gezakt ten opzichte van de introductieprijs van ca. 700 euro. De huidige vanafprijs va 530 euro vind ik beter te rechtvaardigen voor de mogelijkheden van dit product. Mijn inziens zullen dslr-gebruikers die de NEX als tweede camera willen gebruiken het meeste plezier beleven aan de camera als deze wordt gebruikt in combinatie met een aftermarket lensadapter en oude lensjes voor je favoriete MF-mount. Dit is ook een goedkopere oplossing dan het aanschaffen van een complete set E-mount lenzen. Gebruikers die een compactcamera gewend zijn zullen waarschijnlijk een groter zoombereik wensen dan de 18-55mm van de kitlens. De Sony 18-200mm E-mount zoomlens is met een prijs van 730 euro te duur voor deze doelgroep.

Sony NEX-5 + Zeiss 200mm 576px

Heb jij ook een Sony NEX-5K + 18-55mm f/3.5-5.6 OSS Zwart?

Van wie is die kale klets op de foto :D

Verder leuke review leest makkelijk weg maar dat zijn we wel gewent.
Ben zelf aant kijken voor een EVIL camera'tje maar eigenlijk is er nog geen een die me 100% bevalt.
Dat is een stuk baby :) .
@boombes: Niet EVIL / ILC, wel compact voor een SLR, en veel sneller dan een EVIL / ILC: een Sony A55.
Zit zelf te twijfelen (al maanden) tussen een nikon d3100 en Canon Eos, maar kom er niet uit. Afgelopen weekend komt er een grietje langs gewandeld met een Nex5 en heb er even aan gezeten (de camera dan) en was positief verrast. Denk dat ik deze serieus overweeg te kopen. Is gewoon wat praktischer dan een dlsr. Hoe is het foto's maken met weinig licht? is het echt tragisch slecht of valt de huis tuin en keuken fotograaf er nog wat van te maken?
Bedankt!