Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (S-PVA, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp 2407WFP-HC Zilver, Zwart Review

MaxxMark 15 oktober 2006, 1.600 views

Dell Ultrasharp 2407WFP-HC Zilver, Zwart

Pluspunten

• hoge native resolutie (1920x1200)
  • prima kleuren (zoals je verwacht van het scherm)
  • Pivot functie
  • Solide behuizing
  • geintegreerde cardreaders

Minpunten

• zwart 'lekt' licht (alleen als je een mierenneuker bent zoals ik;))
  • crash-recovery is lastig
  • geen mogelijkheid om monitorlichtjes uit te zetten

Ik heb deze monitor overgenomen van een collega omdat hij overstapte naar een andere monitor. Het voordeel hiervan was dat ik al 100% zeker wist dat het scherm geen dode pixels had.

De grootte van het (zichtbare) scherm valt direct op, wat opzich logisch is voor een 24" scherm. Ondanks dat het in het begin allemaal erg groot is (positief) raak je er helaas heel snel aangewend.

In eerste instantie heb ik het scherm aangesloten via een VGA kabel op een laptop. Helaas bleek dat je een soort 'shadow/ghosting' effect kreeg wat mogelijk door de kabel komt. Je zag zegmaar een soort 'schaduw' van de vensters wat erg hinderlijk is. Nadat ik de monitor op mn eigenlijke PC heb aangesloten via een DVI kabel was het probleem totaal verdwenen.

Met de andere inputs heb ik (nog) geen ervaring.

Het is jammer, maar niet onoverkomelijk, dat contrast settings afwezig zijn en omdat ik vaak in relatief weinig verlichte kamer zit is het scherm relatief fel.

De OSD is soms enigszins lastig te gebruiken, maar voldoet aan de verwachtingen.

De kleuren zijn erg mooi en vol van kleur, maar persoonlijk vind ik het scherm niet geschikt om films op te kijken. In vergelijking met een goede CRT monitor of een projector 'lekt' het scherm bij zwart in mijn ogen gewoon te veel wat ik als erg hinderlijk ervaar. Daarbovenop is het zo dat het zwart niet geheel egaal is, wat afhankelijk is van hoe je naar het scherm kijkt. Op het moment dat je recht voor de monitor zit zie je op ongeveer een kwart van beidekanten van het scherm een 'verkleuring' die mee beweegt als je je hoofd beweegt. Mocht je deze eigenschap, die natuurlijk TFT eigen is, geen ramp vinden dan kan ik hem erg aanraden voor HD content. Een ander puntje is dat ik het jammer vind dat je de lampjes op de monitor zelf (powerknop en sourceselection) niet kan uit zetten, al heb ik weinig monitoren gezien die dat wel kunnen.

De 'handling' van niet native resoluties voldoet prima aan mijn verwachtingen. Je kunt hem instellen op 1:1, (up)scaling met behoud van aspect ratio en (up)scaling zonder behoud van aspect ratio.

Ik heb het een keer voor elkaar gekregen om de monitor te laten 'crashen' het OSD reageerde niet meer op de knoppen en de OSD werd 'scrambled'. Omdat hij net op een PiP mode stond was dit erg vervelend. Na een paar keer aan/uit te hebben gezet werkte hij weer normaal

Al met al ben ik zeer tevreden over de monitor. De positieve eigenschappen wegen zeer ruimschoots op tegen de paar kleine nadelen.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp 2407WFP-HC Zilver, Zwart?

Ik heb zelf de eerste 24" variant van Dell ik ben daar zeer tevreden over; zelfs films kijken is een genot.

Je waardering boven in beeld begrijp ik niet helemaal.
Je hebt 0 dode pixels (ik ook) en toch geef je 4/5 rating. Je geeft 3/5 voor ghosting, terwijl je zelf al aangeeft dat het aan VGA ligt (is bij mij precies hetzelfde!).

Groot pluspunt vind ik de dat USB sloten en card-sloten op een bereikbare plek zitten en niet zoals HP ze ergens aan de achterkant wegmoffeld zodat je je scherm moet draaien om erbij te kunnen.

Ik heb overigens 5 knoppen onderin het scherm; als je de "-" knop indrukt zonder eerst de menuknop in te drukken, dan krijg je de brightness / contrast instellingen. Hebben ze die echt weggehaald in de opvolgers???
De reden dat ik een 4/5 rating geef is omdat ik zelf geen echte ervaring met dode pixels heb en ben bevoorrecht om hem over te nemen van iemand met de voorkennis dat er geen dode pixels zijn. Verder hoor en lees ik in meerdere survey's dat er nogal eens wat problemen mee zijn om die beiden redenen kan ik dus geen 'uitstekend' oordeel geven met betrekking tot dat punt.

Met betrekking tot ghosting is het zo dat de kabel hiervoor op een 19" philips TFT zat waar ik totaal geen ghosting of image-echo/schaduw heb. Aangezien ik niet met zekerheid kan zeggen dat het aan de kabel ligt, ik heb namelijk totaal geen zekerheid of het aan de kabel ligt, of misschien dat de monitor gewoon niet goed overweg kan met analoge kabel. Feit blijft dat ik in mijn geval het dus kan afraden om hem via DSUB aan te sturen. Om die reden dus een negatievere uitkomst.

Globaal gezien zijn er naar mijn mening een aantal punten,hoewel klein, waar de monitor wat steekjes laat vallen.

Als laatste wil ik zeggen dat survey's vaak nogal subjectief zijn. Op dit moment is dit in mijn ogen een heel goede monitor, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal in deze prijsklasse en (dus) het high-end monitor segment. Ik ga er daarom van uit dat er monitoren zijn die nog beter zijn, en met dat in het achterhoofd kan ik geen hoge rating geven. (dit is ook een reden dat ik bijv survey's op www.kieskeurig.nl negeer. Iedereen is laaiend enthausiast over zíjn aankoop, ook al is het misschien helemaal geen goed product)

Het klopt dat de - (of +) het OSD menu voor brightness / contrast opent. Helaas is hier alleen de brightness in te stellen. De contrast setting is 'greyed out'. Ook als ik de brightness setting helemaal op 0 zet is de monitor soms nog steeds te fel voor de omgeving waar ik heb gebruik. En ik geef natuurlijk toe dat dit heel erg subjectief is.
Het is jouw survey, dus jij moet de waarderingen geven, die moet je niet af laten hangen van surveys van anderen. Als je een slecht product zou hebben en iemand anders vindt het top, zeg je ook niet, die had een hoge waardering dus doe ik er nog een puntje bij.

Die schaduwen achter vensters, is dat niet gewoon een visuele instelling van Windows?
Daar heb je gelijk in en is alleen van toepassing op het dode pixel verhaal. Mijn gevoel zegt gewoon dat ik geen 'uitstekend' rating kan geven en daar hou ik het bij :)

De schaduwen is geen effect van windows. Het is echt duidelijk een fout. Ik zou zeggen door slechte kabel waardoor er crosstalk ontstaat, maar dat berust puur op mijn gedachte en niet op feiten of waarheden :P
heb al heel veel over deze monitor gelezen en het lijkt me echt een top monitor... :Y)

ik heb zelf 2x de Dell 2001FP en zit er echt aan te twijfelen om deze te vervangen door 2x de 2407WFP

de enigste reden waarom ik nog ff wacht is dat ik heb begrepen dat Dell ook een 27" monitor gaat uitbrengen met 1920 x 1200 :9

ben eigenlijk wel benieuwd naar welke monitor je collega bent overgestapt, de Dell 30"?
Ik weet niet precies waar hij naar toe wilde gaan. Ik meende iets te horen van een alternatief (mogelijk een van de Cinemadisplay's van Apple ofzo) maar ik kan er ook helemaal naast zitten :P

Het is iig een wereldmonitor, maar zou, gezien de andere survey's wel opletten of je niet iets van zekerheid kan krijgen mbt de dode pixels.