Acer K11 Review

gose91 5 januari 2011, 5.664 views

Acer K11

Pluspunten

• Aansluitmogelijkheden
  • Gebruik
  • Draagbaarheid (zeer goed)
  • Beeld
  • Afstandbediening

Minpunten

• Geluidsproductie
  • Krasplastic
  • Geen lens shift

Contrast / helderheid Score: 5
Geld teveel en een WK in aantocht, dus deze microbeamer in aantocht. Wat ik verwachte van deze kleine LED-beamer was een heel goed draagbare, muisstille beamer. Op dat laatste punt kom ik nog terug, want dat was eigenlijk het enige wat tegen de verwachting was. Voor de rest zal ik alle belangrijke standaard beoordelingspunten afwerken, zoals ik altijd doe.

Vormgeving
Wat ik altijd doe bij het kijken naar nieuwe spullen is met mn handen voor mezelf inschatten hoe groot het apparaat is. Ik zat er fors naast... het ding is iets korter en minder breed dan zo'n standaard AXE deobus (had ff niet anders in de buurt XD). Als je ziet hoe ongelofelijk klein en licht dat ding is, snap je niet wat je allemaal met dat ding kan doen.
Wat betreft materialen: de boven en onderkant zijn gemaakt van glanzend plastic, wat betekent dat je op een regenachtige zondagmiddag alle krassen lekker kan tellen. De zijkanten zijn van 'gewoon' plastic wat op zichzelf niet heel solide aanvoelt. De ingewanden van het apparaat zitten echter zo lekker dicht op elkaar dat die wel voor stevigheid zorgen.
Aan de onderkant is een opening aanwezig, waar een fototoestelstatief ingeschroefd kan worden. Zelf goedkopere statieven kunnen de beamer houden, omdat deze zo licht is.

Featureset
Er zit standaard een in vergelijking enorme laptopadapter bij. Er werd bij gemeld dat de K11 werkt met alle Acer-laptopadapters werkt, dus gelijk de adapter van mijn oude Acer-netbook gepakt en inderdaad; die werkt ook. Verder zit er een opberghoes bij, wat het draagbaarheidsaspect weer versterkt. Ook zitten er kabels voor VGA en composietaansluitingen bij. Wat opvalt voor een beamer met een resolutie van 800x600 is de mogelijkheid om een HDMI-aansluiting te gebruiken. Je hebt er qua beeldkwaliteit niks aan, maar het biedt gewoon extra mogelijkheden.
Verder kunnen er USB-sticks en SD-kaarten in. De gegevens die erop staan kunnen door middel van een menu worden bekeken. Geen externe laptop, camera of dvd-speler nodig. Via de ingebouwde speakers kan muziek afgespeeld worden, alhoewel je daar net zo goed de speaker van je telefoon voor kan gebruiken wat geluidskwaliteit betreft. Er kunnen afbeeldingen worden bekeken en video's worden afgespeeld. De video's moeten niet van hoge kwaliteit zijn, want dat kan het apparaat niet echt aan. Tenzij je van haperend beeld houdt natuurlijk.
En het houdt niet op: een afstandsbediening. En dat is echt heel handig. Bij de meeste beamers ben je een uur op die zes knoppen aan het rammen voor je krijgt wat je wilt. Met behulp van de 18 knoppen op de AB ben je sneller door alle menu's heen dan gebruikelijk. Die menu's zijn op zich wel duidelijk, maar je moet even behendig worden met de benodigde knoppen voor de acties. Soms heb je een iets andere knop nodig dan je zou verwachten.

Beeldkwaliteit
Vind ik altijd lastig bij dit soort dingen, omdat deze beamer zoveel verschilt van de meeste anderen. Wat bij de meeste beamers geldt (en bij deze iets meer) is dat je weinig licht op je scherm moet hebben, want dan wordt het direct onleesbaar.
De beeld van deze beamer is niet te vergroten op de beamer zelf. Wil je groter beeld, moet je de beamer verder van je scherm/muur afzetten. Is het voldoende donker (in de zomer rond tien uur 's avonds) kan je de beamer op 3,5 meter prima neerzetten. Pas als het echt donker is zie je dat deze beamer niet eens slechter is dan de grotere beamers met een resolutie van 1024x768. Sites zijn prima leesbaar en games prima speelbaar.
Contrast en helderheid zijn instelbaar via het menu, dus voor elke situatie is een mogelijkheid beschikbaar.

Geluidsproductie
In het geval van deze beamer op te delen in twee delen omdat er speakers ingebouwd zijn. Over de speakers kan ik kort zijn: voor zn formaat goed, maar heb je externe geluidsproductiemiddelen, gebruik die dan.
De productie in verband met de warmte-afvoer viel mij wat tegen. Ik had de verwachting dat er weinig warmte geproduceerd zou worden, want er zitten alleen maar LEDs in. Blijkbaar is het maken van beeld ook zwaar, want de beamer is aardig snel op temperatuur. De twee ventilatortjes zijn behoorlijk klein dus die moeten toeren maken. Dat hoor je duidelijk het verder stil is. De 'herrie' valt wel behoorlijk snel weg als er omgevingsgeluid komt. Waarschijnlijk ga je deze beamer vooral gebruiken voor familiefoto's of filmpje kijken bij vrienden, dus de kans dat het stil is, is niet heel groot. En al zou het even stil zijn, de beamer stoort(!) niet, maar hij is wel duidelijk hoorbaar.

Prijs en conclusie
Ik heb er toen 350 euro voor betaalt. Je krijgt een beetje ondergemiddeld beeld, maar een buitengewoon grote featureset. De geluidsproductie is wat hoog, maar dat komt door het formaat van het apparaatje. Je betaalt best fors voor de LED-lamp. Deze gaat wel tien keer langer mee dan bij de meeste beamers, dus daar kan je het in theorie uit halen.
Koop deze als je zeker weet dat je deze af en toe gaat gebruiken en niet gewoon als gadget. Je kan hem overal mee naartoe nemen en zeker door de USB en SD mogelijkheid is ie in de buurt van een stopcontact altijd te gebruiken.

Minstens een keer in de twee weken kijk ik mijn reviews na voor vragen. Dus doe je best...

Heb jij ook een Acer K11?

Ik heb een paar vragen:
1: In wat voor omgeving gebuik je deze beamer? Hij heeft maar 200 lumen, is dat niet te weinig?
2: Ik heb een paar reviews op youtube gecheckt, gamen lijkt wel prima te kunnen op dit ding. Hoe ervaar jij dit?
3: Als je de beamer schuin op de muur laat projecteren, kun je dan in het menu het beeld vervormen zodat het alsnog een recht beeld wordt?
4: Die afstandbediening, is dat er zo één die ook werkt als je 'm de andere kant op richt? Het lijkt me namelijk best irritant om 'm steeds naar de beamer te moeten richten, als deze achter je staat...

Alvast bedankt!

[Reactie gewijzigd door HariBro op 7 maart 2011 17:47]

Dan bij deze de antwoorden:
1. Ik gebruik deze beamer meestal thuis, maar neem hem af en toe mee naar de hva als alle beamers gereserveerd zijn. Thuis kan je het beeld nog behoorlijk zichtbaar maken door een gordijn dicht te doen. Bij de studie kan je soms nog de lamellen dicht doen, maar meestal zet je het apparaat niet ver van de muur, dus dan is het met invallend licht ook nog goed zichtbaar.
2. Gamen gaat prima op dit apparaat. Het enige wat je niet hebt is veel pixels, maar als je geen abnormale framerates gaat eisen van het apparaat kan je er goed op gamen. Zelf speel ik de Need for Speed bende en er zit geen merkbare vertraging oid in het apparaat.
3. Ja, de keystone is 40 graden handmatig instelbaar. Ook is het beeld te spiegelen en te draaien.
4. Het is geen bluetooth afstandbediening, dus werkt op infrarood. Maar je hoeft meestal niet precies op de beamer te richten. Als je de afstandbediening op een plafond of muur in de buurt richt, pakt ie het signaal meestal ook wel.

Anders nog iets?
In de handleiding stond een tabel met afstanden en bijhorende beeld diagonaal. Hier bij staat zoom 1x vermeld. Zit er naast focus een zoom lens op de beamer. Zodat je op kortere afstand een grotere scherm afmetingen kunt krijgen.

Ook zat de optie ceiling mounting projection erin. Ik kan echter nergens een afbeelding vinden van de onderkant van de beamer. Weet jij de ophang mogelijkheden?
Nee, er zit geen zoom op de lens, dus voor groter beeld is grotere afstand nodig.

Wat ze waarschijnlijk met dat ceiling mounting bedoelen is dat er een gat zit aan de onderkant waar je een fototoestelstatief/boutje in kan draaien. Als jij op een of andere manier een boutje bij je plafond kan maken en die beamer erop draait hangt ie. Op deze foto's zie je hoe het bij mij hangt.
http://josfrijmann.webs.com/files/IMAG0112.jpg (dat doosje is om hem recht te laten hangen)

Met 'ceiling mounting projection' bedoelen ze dat het beeld op zn kop kan, dus dat als je de beamer ondersteboven hangt, dat het beeld normaal is. Gewoon een dure naam voor iets simpels dus.

[Reactie gewijzigd door gose91 op 7 juni 2011 11:04]

Hoe is de helderheid overdag?

En hoe is de helderheid vergeleken met een normale beamer?
Weet je wellicht of het mogelijk is op het startscherm van de acer k11 te wijzigen? Het is me enkele jaren geleden wel gelukt met een ouder acer model. Maar kan niet meer vinden hoe ik dat moest.
En wat bedoel je met het startscherm? Het Acerlogo als dat ding opstart? Waarom zou je dat willen veranderen?