Specificaties 15,6" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Packard Bell Easynote TK85-GO-132 Review

the_last_rhune 22 januari 2011, 4.889 views

Packard Bell Easynote TK85-GO-132

Pluspunten

• i5 CPU ipv i3 in klasse tot ¤ 500
  • i5-450M ipv i5-430M CPU
  • qwerty-toetsenbord met numpad
  • mooi geluid uit geļntegreerde boxen,
  • alhoewel het erop lijkt dat er maar 1 inzit?
  • werkgeheugen uitbreidbaar naar 8 GB

Minpunten

• beeldscherm voelt ielig aan bij openen en sluiten, i.c. de hele laptop gaat
  • mee omhoog omdat het scharnier nog wat stroef loopt.
  • rand rond beeldscherm krasgevoelig.

Na 5,5 jaar goede ervaringen met een acer laptop, werd het tijd voor een vervanging. Uiteraard met een i3 of i5 processor. Tijdens de zoektocht kwam de PB TK850GO-132 in de aanbieding en kon ik een i5 kopen voor onder de ¤ 500.

Juist door de goede ervaring met Acer durfde ik de stap naar PB aan, je hoort nogal eens dat de degelijkheid niet op zijn 'Duits' is.

De laptop ziet er mooi uit, wel lijkt de klep met het beeldscherm wat ielig, m.n. bij het open klappen. De laptop zelf is mooi vormgegeven, en hoewel de glanzende rand rondom het beeldscherm nu heel mooi is, vraag ik me af of dat zo blijft.

--> update: de glanzende rand rondom het beeldscherm blijkt inderdaad makkelijk te krassen.

--> update 2: ondanks het ielige voorkomen houden de scharnieren zich prima gedurende 3 jaar intensief gebruik, wel is de glansrand rondom het scherm na 3 jaar behoorlijk bekrast.

Wel handig vind ik het qwerty toetsenbord met geļntegreerd numpad. Omdat ik nog gewend ben aan een ouderwets laptop toetsenbord, typ ik er nu af en toe naast, is een kwestie van wennen.

Wel een aangename verassing is, dat na installatie van Sisoft Sandra dat er geen Intel i5 430M inzit, maar een Intel i5 450M. Foutje? Je hoort mij niet klagen overigens.

De laptop is verder zeer compleet qua software, maar dat had PB altijd al. Office 2010 starter zit erop, net als Nero 9 (helaas alleen essentials), en natuurlijk Adobe Photoshop elements 8.

De VGA kaart is natuurlijk geen supergame kaart, maar voor de spellen die ik draai (Civ 4 e.d.) voldoende. E.e.a. is nog niet uitgebreid getest, dus wellicht volgen enige aanvullingen in de toekomst.

Overigens kijk ik graag online trailers (in HD) en zowel beeld als geluid is dik in orde. Ok, het is geen Bose kwaliteit, maar dat kun je ook niet verwachten voor deze prijs. Overigens komt de HDMI uitgang uitstekend van pas als je eens een film op je TV wil kijken.

--> update: het lijkt er overigens op dat er maar 1 box (links bij de aan/uit-knop) inzit.

--> update 2: het geluid via de koptelefoonaansluiting is overigens stereo.

Ook de accu werkt prima, heb er al eens een hele avond (ca.3 uur) mee gewerkt (internet/e-mail/HDF-trailers kijken), en toen was er nog ongeveer een uurtje accu 'over'.

De duurzaamheid moet zich bewijzen, maar optisch en qua prijs is dit een goede deal.

--> update 2: het werkgeheugen is uitgebreid van 3 GB naar 6 GB, en dat is een aanrader, alles loopt veel soepeler en de zandloper draait veel korter. Op termijn ga ik uitbreiden naar 8 GB.

--> update 2: afgelopen jaar heb ik de Office Prof 2007 vervangen door Office Prof 2013, en dat is een behoorlijke vooruitgang, ik had het idee dat Office 2007 niet zo lekker draaide op 64-bit, Office 2013 draait in ieder geval supersoepel.

Aanvulling 1: toegevoegd 3DMARK06 score - 1666, opgemerkt dient te worden dat er niet speciaal applicaties, die normaal op de achtergrond draaien, zijn uitgezet.

Aanvulling 2: toegevoegd 32M berekeningen vanuit SuperPI, klaar in 15 minuten en 33 seconden.

Aanvulling 3: toegevoegd Novabenchscore: 484.

Aanvulling 4: toegevoegd Sisoft Sandra 2011C Benchmark: Combined score 382

SiSoftware Sandra
Processor Arithmetic
Combined Score : 32.79GOPS
Result ID : Intel(R) Core(TM) i5 CPU M 450 @ 2.40GHz (2C, 4T, 2.67GHz, Turbo, 1.73GHz IMC, 2x 256kB L2, 3MB L3)
Processor Multi-Media
Combined Score : 60.17MPix/s
Memory Bandwidth
Combined Score : 7.74GB/s
Result ID : Intel Core (Auburndale/Havendale) DRAM Controller (Integrated Graphics); 2x 1.5GB Kingston ACR128X64D3S1333C9 DDR3 SO-DIMM (1GHz) PC3-10700 (7-7-7-20 4-27-7-6)
Physical Disks
Combined Score : 65.72MB/s
Result ID : WDC WD3200BPVT-22ZEST0 (320GB, SATA300, 2.5", 5400rpm, 8MB Cache)
Video Rendering
Error (335) : Direct3D 11 Devices : Intel(R) HD Graphics (12 SM4.0 767MHz, 256MB DDR3 2x533MHz 128-bit, Integrated Graphics) : Display call failed. Try another interface or update video drivers.
Error (335) : Direct3D 10.1 Devices : Intel(R) HD Graphics (12 SM4.0 767MHz, 256MB DDR3 2x533MHz 128-bit, Integrated Graphics) : Display call failed. Try another interface or update video drivers.
Combined Score : 15.32MPix/s
Result ID : Intel(R) HD Graphics (12 SM4.0 767MHz, 256MB DDR3 2x533MHz 128-bit, Integrated Graphics)
Overall Score
Combined Score : 382 (total)
Finished Successfully : Yes

Heb jij ook een Packard Bell Easynote TK85-GO-132?

Ondertussen twee jaartjes verder. Ik heb de laptop gebruikt als Mediacenter (mbv USB digitenne ontvanger). Opnemen gaat soepltjes, evenals afspelen van zowel zelf opgenomen, geripte (avi) films en DVD, zowel op de laptop zelf als via HDMI.

De kwaliteit van het beeld spat eraf op de TV! Mooie kleuren, soepel verloop.

De rand om het scherm is ondertussen aardig bekrast, maar de scharnieren houden zich prima, ondanks het 'ielige voorkomen'...

Wel ga ik binnenkort het werkgeheugen uitbreiden. Eigenlijk wilde ik naar 6 gb, maar volgens de beschrijving kan er maar maximaal 4 gb in... Uiteraard zal ik me daar nog even in verdiepen of dat voor de 32-bits versie geldt, of dat het mainboard slechts 4 gb aan kan.
Wat bedoel je met ielig? (ken het woord niet) :) Veder zou je er goed aan doen om wat foto's te plaatsen!
ielig betekent ook wel, erg kwestbaar/klein of zacht.
Acer = Packard Bell;
Ja, dat klopt inderdaad, wij hebben zelf ook een Packard Bell, en op de accu staat dat die van Acer is :)
Ielig = dun, lijkt kwetsbaar

Omdat Packard Bell van Acer is, heb ik - gezien mijn ervaring met Acer - vertrouwen in deze laptop.
Ik heb exact dezelfde met eveneens de 450m meevaller.
Nu lees ik dat jij het geluid zo goed vindt.
Klopt het dat het bij jou ook alleen van rechts boven komt ter hoogte van de aan/uit knop?
Als ik de speaker test doe, hoor ik wel beide geluiden maar toch had ik rechts ook een speakertje verwacht.
dat er een 450m in zit is een foutje, maar het is wel een positieve fout :)
Hoe is de kwaliteit van een HD-film, als je deze vanaf de laptop op de tv wilt bekijken?
HD film via HDMI op de TV bekijken, moet ik nog testen. Nog geen tijd voor gehad.
Ik zal 't hier binnenkort ook gaan proberen. Heb 'm gisteren aangeschaft. Maar ben benieuwd naar je bevinden :)
Deze laptop: Packard Bell Easynote TK85-GO-132NL heb ik inmiddels 2 jaar in gebruik.
Helaas is het een slechte koop geweest. Qua prestaties, i5 verwacht je dat de laptop langer dan 1 jaar meegaat. Helaas is dit niet het geval.

Na een jaar heb ik veel problemen met de harde schrijf. De laptop heb ik ter reparatie aangeboden bij een bekende ( omdat ik niet 3/4 wilde wachten tot Packerd Bell het gerepareerd zou krijgen.( ¤ 80 voor betaald )

Nu is de laptop 2 jaar oud en de problemen zijn verergerd. Video's en foto's worden niet altijd goed weergegeven, uiteindelijk valt de laptop vanzelf uit. Soms wilt hij helemaal niet opstarten!

In de winkel nagevraagd, en het schijnt dat Packerd Bell, dus van de firma Acer vaak terug komen voor reparaties. ( bijna het meeste van allemaal )
Een laptop net zo duur of goedkoper dan een high end smarthphone, daar kan je toch van verwachten dat er op bezuinigd is.