Specificaties Socket AM3 met AMD 890GX chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock 890GX Extreme3 Review

Bontje Blauw 5 januari 2011, laatste update op 10 januari 2011, 1.247 views

ASRock 890GX Extreme3

Pluspunten

• Aardige RAID performance
  • 6 SATA poorten
  • Veel PCI-E lanes
  • Cores unlocken

Minpunten

• In combi met de Mugen 2 zijn de geheugenmodules niet meer te wisselen.
  • Dan eerst koeler demonteren
  • RaidXpert zuigt enorm, wie wil dat nog gebruiken?

Layout Score: 4
Dit moederbord voor een HD videobewerking station aangeschaft.
Aardig wat testjes gedraait om de prestaties van de SB850 te testen.
AHCI / IDE / RAID getest.
met AHCI gaat de SSD het hardst. Vertex 2 gaat makkelijk 250MB/s
met IDE gaat de SSD Vertex 2 gaat net geen 200MB/s en RAID zit er een beetje tussenin.

4HDD op de eerste 4 poorten aangesloten en de OS SSD op poort 5 (volgens boekje)
Voor de goede orde, met de AMD raiddriver geinstalleerd op Windows7 X64 Home Premium

SSD vertex 2 met de AMD raiddriver HDtune 1MB
Schrijven 158~229MB/s gemiddeld 197MB/s accestime 0.3ms Burst rate 79MB/s
SSD vertex 2 met de AMD raiddriver HDtune 4kb
Schrijven 17.2~57.7MB/s gemiddeld 32.8MB/s accestime 0.3ms Burst rate 103.6MB/s
Nogmaals met AHCI gaat hij wel als de brandweer.

Ik heb RAID 5 getest met 4x spinpoint 1TB. HDtune met 1MB test geeft:
Lezen geeft 142~253MB/s gemiddeld 187MB/s accestime 14.6ms Burst rate 152MB/s
Schrijven geeft 42~63MB/s gemiddeld 50MB/s accestime 20.4ms Burst rate 136MB/s.

Ik heb RAID 0 getest met 4x spinpoint 1TB. HDtune met 1MB test geeft:

Schrijven was 137~303MB/s gemiddeld 205MB/s accestime 4.5ms

Ik heb RAID 10 getest met 4x spinpoint 1TB. HDtune met 4kb test geeft:
Lezen was 87~113MB/s gemiddeld 102MB/s accestime 12.8ms
Schrijven was 37~60MB/s gemiddeld 44,6MB/s accestime 12.6ms

Ten slotte ook een losse Spinpoint getest:
HDtune met 1MB test geeft:
Lezen was 73~146MB/s gemiddeld 113MB/s accestime 14.2ms Burst rate 149MB/s
Schrijven was 35.8~146MB/s gemiddeld 110MB/s accestime 9.38ms Burst rate 119MB/s

Verder viel het op dat de performance van de RAID 0 gemixed met RAID 10 performance verlies gaf op de RAID 10 array. Scheelde toch nog bijna de helft ! Alleen een RAID 10 configureren ging veel beter.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan. Veel informatie over de SB850 icm met RAID is er ook weer niet te vinden en zo doe ik nog eens wat terug voor Tweakers. :)

Moederbord heeft 6 SATA3 poorten en PCI-E 2.0 wat een performance boost kan geven bij bv. PCI-E raidkaardjes. Enkel toch nog wat krap achteraf. 4xHDD + 1xSSD + 1xDVD = 6. Alleen de eSata kabels van de systeemkast waren dus niet meer aan te sluiten. Opgelost door een insteek kaartje met wat extra sata poortjes. Firewire aanwezig op de achterzijde. Misschien wat lastig als je frontaansluiting wilt voor firewire. Er is geen interne firewire aansluiting aanwezig.
USB3.0 is aanwezig dus voor de toekomst wat sneller backuppen.

Al met al zeer tevreden met het systeem. Videobewerken gaat lekker soepeltjes.
Ik heb ook een servertje met een Highpoint RocketRAID 2310 met 4x 1TB spinpoints i.c.m X2 4850e. De SB850 doet er gevoelsmatig niet voor onder.

Update:
Ik zie dat ik ook met F3 schijven heb gewerkt. Geen problemen ondervonden, ook geen patch gedraaid. Wellicht zijn de nieuw geleverde schijven al aangepast?

Heb jij ook een ASRock 890GX Extreme3?

Ik weet niet waar je het over hebt met die RAM verwisselen, ik heb ook mugen 2 en volgens mij hoef je alleen maar de fan eraf te halen om het te verwisselen. Bovendien doe je zoiets ook niet elke dag. Ik heb de RAM wel in de 2 meest rechtse lanes.
Ik heb de 890FX deluxe 4 met de zelfde opbouw maar het kan goed hoor icm mugen 2 fan raakt wel het geheugen aan maar zit goed op zijn plek.