Specificaties 7.1-kanaals met 130W versterker en 4x HDMI - Bekijk alle specificaties

Onkyo TX-SR508 Zwart Review

Herr Herzeleid 4 januari 2011, laatste update op 4 januari 2011, 5.433 views

Onkyo TX-SR508 Zwart

Pluspunten

• Gebruiksgemak
  • Audyssee en overige technische snufjes
  • Ondersteuning voor HD audioformaten en HDMI 1.4
  • Geluidskwaliteit icm Klipsch HD Theater 1000
  • Aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Ruis in combinatie met PS3
  • Het instellen zonder mic/audyssee kost erg veel tijd
  • Warmteproductie receiver

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik heb altijd een logitech Z-5500 gehad als geluidssysteem, maar ik wilde toch een stapje hoger. Mijn budget was max ¤ 1.000 en daarvoor wilde ik een leuke set (receiver + speakerset). Mijn grootste vereiste voor de receiver was ondersteuning van HDMI 1.4, voor evt 3D tv in de toekomst, en ondersteuning van de HD audioformaten.

Na enig rondspeuren op internet viel mijn oog al snel op de Onkyo xx8 receivers. In het betaalbaare segment is Onkyo één van de weinige fabrikanten die voor een goede prijs HDMI 1.4 ondersteuning en ondersteuning voor de HD audioformaten biedt. Recievers van Denon, Pioneer en Yamaha vond ik wat te prijzig, en de receivers van Harman Kardon voldeed niet aan mijn wensen. Na het lezen van een aantal reviews moest de Onkyo 508 mijn nieuwe receiver worden. Uiteraard moet dit gepaard gaan met een leuke surroundset. Allereerst leek mij de Harman Kardon BQ 16 wel wat, maar dit werd afgeraden door de verkoper van Hificorner, te Groningen, waar ik de producten heb gekocht. De verkoper raadde mij de setjes van Klipsch aan. Een stuk duurder, maar daar zou veel beter geluid in zitten dan de sets van HK.

Na de Onkyo 508, icm met de klipsch HD theater 500/1000 en de HK set beluisterd te hebben, kwam ik tot de conclusie dat de Klipsch HD Theater 1000 inderdaad het mooiste en meeste geluid wist te produceren. Bij de Klipsch speakers wordt geen bekabeling meegeleverd. Ik heb een subwoofer kabel van monster en 25m 2,5mm² bekabeling aangeschaft en heb de boel aangesloten.

Featureset
De featureset van de Onkyo 508 ziet er als volgt uit:

Specificaties
HDMI® (Version 1.4a to Support 3D and Audio Return Channel) with Deep Color™, x.v.Color™, LipSync, Dolby® TrueHD, DTS-HD Master Audio™, DVD-Audio, Super Audio CD, Multichannel PCM, and CEC
Dolby® TrueHD, DTS-HD Master Audio™, Dolby® Digital Plus, DTS-HD High-Resolution Audio™ Decoding
Dolby® Pro Logic® IIz for New Surround Channels
Burr-Brown 192 kHz/24-Bit DACs (PCM1690) for All Channels
Jitter-Cleaning Circuit Technology
Audyssey 2EQ™ for Room Acoustic Correction
Audyssey Dynamic Volume™
Audyssey Dynamic EQ™ for Loudness Correction
Powered Zone 2 and Zone 2 Line-Out for Playback of Separate Source in Another Room
Overlaid On-Screen Display (OSD) via HDMI
Advanced 32-Bit Processing DSP Chip
4 DSP Modes for Gaming: Rock, Sports, Action, and RPG (Role Playing Game)
Music Optimizer™ for Compressed Digital Music Files
Non-Scaling Configuration
A-Form Listening Mode Memory
Theater-Dimensional Virtual Surround Function

Connectiviteit
Universal Port for Single-Cable Connection of Optional Onkyo Dock for iPhone/iPod or DAB+ Radio Tuner
Audio and 1080p Video Processing via HDMI (4 Inputs and 1 Output)
HDTV-Capable (720p/1080i) Component Video Switching (2 Inputs and 1 Output)
Front-Panel Audio Input for Portable Devices
Front-Panel Auxiliary A/V Input
4 Digital Inputs (2 Optical and 2 Coaxial)
4 A/V Inputs and 1 Output
Video Output (Monitor)
1 Audio Input
Subwoofer Pre Out
Color-Coded, Banana Plug-Compatible Speaker Posts (Except Front High or Zone 2)
Headphone Jack

Versterker
130 W/Ch at 6 Ohms, 1 kHz, 1 Channel Driven, IEC
WRAT (Wide Range Amplifier Technology)
High-Current Low-Impedance Drive
H.C.P.S. (High Current Power Supply) Massive High Power Transformer
Optimum Gain Volume Circuitry
Bi-Amping Capability

Overige zaken
Crossover Adjustment (40/50/60/80/100/120/150/200 Hz)
A/V Sync Control Function (Up to 100 ms in 10 ms Steps)
Tone Control (Bass/Treble) for Front L/R Channels
3-Mode Display Dimmer (Normal/Dim/Dimmer)
Sleep Timer (via Remote)
Battery-Free Memory Backup
RDS (PS/RT/PTY/TP)
40 FM/AM Random Presets
RIHD (Remote Interactive over HDMI) for System Control
Compatible with RI (Remote Interactive) Dock for iPod
Preprogrammed RI (Remote Interactive) Remote Control

Al met al een hele boel features, waarvan ik de belangrijkste de aansluitmogelijkheden en de ondersteuning voor HD en HDMI 1.4 vind. De overige technische snufjes zijn mooi meegenomen, vooral de Audessy ondersteuning, daarover later meer. De receiver wordt verder geleverd met een afstandsbediening, een mic om te kalibreren en de gebruikelijke (zeer uitgebreide) Nederlandse handleiding. Al met al gewoon prima in orde.

De Klipsch HD Theater 1000 wordt geleverd in een inmens grote doos, waarin de 5 speakers zitten en een subwoofer van het formaat campingkoelkast :). Klipsch levert daarnaast plakkertjes die onder de speakers geplakt kunnen worden, zodat ze stevig staan. De speakers zijn te prima bevestigen aan de muur, wandbeugels zijn niet meegeleverd.

Hieronder een greep uit de specificaties van de Klipsch HD Theater 1000:
ENCLOSURE MATERIAL Satellites: ABS plastic
Subwoofer: Vinyl wrapped MDF
ENCLOSURE TYPE Satellites: Ported
Subwoofer: Bass-reflex via front-firing port
DIMENSIONS Satellites: 6.75” x 3.25” x 4.5”
Subwoofer: 15.75” x 11.5” x 17.75”
FINISHES Satellites: High-gloss black
Subwoofer: Black pica vinyl

Geluidskwaliteit
Zoals reeds aangehaald is de geluidskwaliteit van de Onkyo-508 icm met de Klipsch HD Theater 1000 erg goed. De set heb ik aangesloten op o.a. een PS3 en Popcorn Hour A-110. De set is gekalibreerd middels de meegeleverde mic. De receiver stelt de speakers automatisch op een heel laag dB niveau in, dat heb ik handmatig aangepast. Echter nu geeft de set af en toe een ruis over de speakers als ik de PS3 gebruik. Als ik dan Audyssee Dynamic EQ in- en uitschakel is dit over. Wellicht moet ik nog het e.a. beter afstellen, maar daar heb ik mijzelf de tijd nog niet voor gegund. Als ik de PCH gebruik heb ik nergens last van, dus wellicht moet ik ook nog eens kijken naar de instellingen van de PS3.

Zoals gezegd zou ik terugkomen op Audyssee. Dit is hardwarematige geluidsverbetering van de betreffende fabrikant. Dynamic (2)EQ en Dynamic volume zorgt er voor dat de speakers perfect worden afgestemd op de acoustiek van de kamer, respectievelijk zorgt deze feature ervoor dat de geluidskwaliteit bij elk gewenst volume perfect is. Het verschil tussen het in- en uitschakelen van de Audyssee geluidsverbetering is opzienbarend te noemen. Als Audyssee uitgeschakeld is, moet het volume redelijk opgevoerd worden wil je een mooi vol surround geluid creëren, indien ingeschakeld gaat er echt een wereld voor je open. Audyssee is fantastisch :) Indien je hetzelf leuk vindt om met de instellingen te gaan spelen, dan kun je absoluut een vergelijkbaar resultaat behalen, maar voor de minder technische mensen onder ons zie ik dit echt als een uitkomst.

De Klipsch speakers weten een prachtig vol geluid te produceren. De speakers zijn voorzien van woofers, zodat ze op de lage tonen ook hun steentje bij kunnen dragen. Qua hoge tonen zit het bij Klipsch speakers altijd wel goed, aangezien de speakers zijn voorzien van de wel bekende 'hoorntechnologie' van Klipsch. Het middensegment is ook meer dan behoorlijk. De subwoofer is echt een beest van een apparaat en weet een bass te creëren waarvan de hele buurt kan meegenieten. Zelf heb ik de subwoofer op 30% gezet en zelfs daar is de bass heerlijk diep. Het verschil met de Z-5500 is het verschil tussen dag en nacht.

Voor mij was HD geluid een van de redenen om over te stappen van een Z-5500 naar deze set. Ik heb wat Bluray's beluisterd via de PS3 en via de PCH. De PS3 kan geen bitrate codecs doorsturen, maar codeert de HD audio zelf. De PCH levert wel de bitstream door aan de receiver en je zult zien dat de receiver DTS-MA of Dolby True HD codeert. Het geluid is dan werkelijkwaar fantastisch en merkbaar sprankelender, voller en duidelijker dan bij DTS en DD audio. Echter is het ook geen straf om een DTS film te bekijken en staat al garant voor voldoende spektakel. Dolby Digital 5.1 vind ik zelf dan weer minder spannend.

Gebruiksgemak
Het kost even tijd om alles aan te sluiten, de kabels op maat te maken en de receiver in te stellen. Echter wordt het allemaal een stuk eenvoudiger gemaakt door de kalibratie via de mic en het gebruik van Audyssee. De Onkyo 508 heeft een onscreen menu om de receiver te benaderen, erg gemakkelijk en overzichtelijk. De subwoofer is voorzien van een reeks aansluitingen en knoppen, waarvan ik niets gebruik. Je kunt de phase switch op 0 of 180 zetten, echter is mij niet bekend wat dit precies doet.

Design
Zoals meer te lezen is, heeft de Onkyo 508 een hate-it-or-love-it uiterlijk. Zelf vind ik de receiver mooi vormgegeven. Het heeft niet de looks van de strakkere Denon of HK receivers, maar ik vind het prima. De Klipsch speakers zijn hoogglans afgewerkt, de subwoofer is mat afgewerkt. De speakers zijn mooi vormgegeven en passen prima bij het interieur. De subwoofer daarentegen is net zo monsterlijk als deze klinkt. Daarnaast wordt ook voldoende kritiek geleverd op de afstandsbediening van de receiver. Inderdaad, de afstandsbediening is lelijk, maar hé, ik laat een vet apparaat niet liggen om de lelijke afstandsbediening. Gelukkig hebben we daar de Logitech Harmony One voor :)

Bouwkwaliteit
Zowel de receiver als speakers zijn robuust en lekker zwaar, je hebt meteen de illusie dat je wat goeds gekocht hebt. De afwerking van beide is ook prima te noemen.

Goede audio apparatuur kost nou eenmaal geld.Voor de receiver, speakers en bekabeling heb ik zo'n ¤ 850 betaald. Een smak geld, maar wat je er voor terug krijgt is dan ook fenomenaal. Uiteraard kan het geluid veel beter, maar dan moet je echt serieus geld uit gaan trekken en dat was ik niet van plan. Voor dit geld ben ik dan ook zeer tevreden en vrienden en familie zijn erg onder de indruk van het geluid.

Slot
Al met al ben ik zeer tevreden over de aangeschafte set. Ik moet bij de PS3 nog het e.a. instellen om de ruis te voorkomen, maar verder is het gewoon genieten. De set beoordeel ik met goed, terwijl je zeer goed zult verwachten op basis van de door mij ingevulde criteria. Het belangrijkste van een reciever en speakers is toch wel het geluid. Gezien de 'probleempjes' met de PS3 beoordeel ik de Onkyo SR508 als goed, de Klipsch HD Theater 1000 is gewoonweg perfect!

Verder wil ik nog een kanttekening plaatsen bij de warmteproductie van de receiver. Zoals bekend wordt de receiver erg warm, zodat een open kast is aan te bevelen. Indien je een receiver in een gesloten omgeving wil plaatsen, dan kun je de Onkyo receivers beter links laten liggen

• Klipsch HD Theater 1000
  • Sony Playstation 3
  • Popcorn Hour A-110

Heb jij ook een Onkyo TX-SR508 Zwart?

Prima review en de meest relevante info heb je wel vermeldt.

Ik mis echter 1 belangrijk punt waar je nog wat over zou kunnen zeggen. Ik heb deze versterker ook en een groot nadeel vind ik de warmteproductie. Dat ding wordt echt ontzettend warm (is ook een algemeen bekende kwaal van de Onkyo's). Ik moet mijn tv meubel open laten staan, want als ik het deurtje dicht doe wordt het zo warm in de kast, dat mijn Humax IRHD5000C na enige tijd kuren begint te vertonen.. Dus m.i. het vermelden waard.

Verder prima :)
Goede review, duidelijk over je eigen ervaringen verteld zonder deze als feiten te presenteren (subjectiviteit objectief verteld, dus).

Ik heb zelf de Onkyo TX-SR507, de rechtstreekse voorloper die vrijwel identiek is. Ik kan me ook helemaal vinden in de positieve kritieken die je geeft, want zeker de 'kwaliteit per euro' is fenomenaal bij deze versterker. Ik heb eerder een Harman/Kardon (uit '89, toen ze nog echt top-of-the-line waren) en Luxman versterker gehad, daarna een Yamaha receiver, vervolgens de Onkyo TX-DS575 en nu deze. Voor de luttele som van €240,- heb ik een receiver die ik voorlopig ook hou :)

Wat mij wel opvalt, is dat zo veel mensen, waaronder jij, kiezen voor melkpakjes systemen in plaats van degelijke boekenplank speakers of zuilen. Verder niets tegen Klipsch hoor (is zelfs een erg goed merk), maar als je een beetje muziekliefhebber bent koop je naar mijn mening liever geen sattelietjes met sub.

Nogmaals, het is persoonlijk, maar ik adviseer je toch eens te gaan kijken naar leuke boekenplankspeakers of, als je de ruimte hebt, zuilen. Met een beetje zoeken heb je op marktplaats voor een habbekrats topspeakers en je zult meteen begrijpen wat ik bedoel als je ze aansluit.

Ik heb nu zelf de Onkyo gekoppeld aan 2x Infinity Reference 51i zuilen, een B&W 2000 ifs center speaker en 2x Infinity sattelietjes + subwoofer voor de surround setup.
Voor films zijn de sattelieten prima geschikt, zonder meer. Maar zodra je muziek gaat luisteren zullen sattelieten je never nooit dezelfde voldoening schenken als een setje degelijke zuilen of zelfs boekenplankspeakers.

Om je een idee te geven; de Infinity's kostten me welgeteld 100 euro, de B&W heb ik voor 60 euro op de kop getikt en de Infinity sattelietjes + subwoofer ook 100 euro.
Tel daar de €240,- voor de (nieuwe) Onkyo bij op en je hebt een zeer acceptabele prijs van 500 euro.

Denk er eens over na, want geloof me: je zult geen spijt krijgen.

Verder veel plezier van deze prachtige receiver :)
Je hebt gelijk dat de receiver erg warm wordt, echter staat mijn tv meubel altijd open, zodat dat geen probleem vormt. Maar je hebt een terecht punt, ik zal het meenemen in de review. Thnx voor de complimenten :)

[Reactie gewijzigd door Herr Herzeleid op 4 januari 2011 17:16]

Op het moment heb ik de ruimte niet voor zuilen. Het geluid wat zuilen produceren is natuurlijk heel wat anders dan deze satelieten, maar dit klipsch setje klinkt heerlijk. Daarnaast gebruik ik de set hoofdzakelijk voor films en games.

Binnen een aantal jaar woon ik groter, dan ga ik absoluut kijken naar zuilen en kan ik de satelieten gebruiken voor zone 2 :) Je hebt mooi spul gekocht voor weinig! Misschien moet ik me ook meer storten op de tweede hands markt haha.
Mooi review, ben ook van plan deze versterker aan te gaan schaffen.
Ik heb wel 1 dingetje, de PS3 is degene die moeilijkheden veroorzaakt met zowat elke versterker en pc. De PS3 switched steeds van het ene kanaal naar het andere kanaal, daardoor krijg je ruis. Probeer je PS3 maar eens aan te sluiten op de pc via optische kabel, de ene keer doet hij het, de andere keer krijg je alleen maar een harde ruis te horen. Dit is zelfs bij een dure geluidskaart, dus het ligt echt aan de PS3.
Goede review. Ik heb zelf ook nog in mijn kleine kamer een 5500 staan. En ook ik ben wel is toe aan wat nieuws en beters.
Nu ben ik een muziek liefhebber en luister is dus vaak muziek, dit doe ik op de 5500 in dubbel stereo modus. Deze schakkeld de center speaker uit en kopieerd het stereo signaal van de fronts naar de rears. Heeft de onkyo ook zo'n setting?
Ja, de Onkyo heeft de "5 channel stereo" mode.

Tevens voor 'pure' muziek (dus geen pop of hardrock, maar jazz, klassiek, rock etc.) zit er een geweldige Pure Audio modus op. Deze schakelt alle equalizers uit en klinkt dan echt fenomenaal.