Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Mirai DML-522W100 Zwart Review

YggY 14 oktober 2006, 5.685 views

Mirai DML-522W100 Zwart

Pluspunten

• Prijs!
  • Helderheid (700:1)
  • Responstijd (5ms)

Minpunten

• Bij de hoogste helderheid belemmert de zwartweergave, helaas.

Nadat mijn ouwe trouwe Eizo F57 met rookpluimen een knallend einde heeft ingeluid, had ik een nieuwe monitor nodig om mijn dual-/triplescreen setup weer in ere te herstellen. Ook heb ik sindskort een TV-kaart, en wil ik TV/film kijken op een ietwat groter scherm dan mijn 17" TFT, maar wel binnen een studentenbudget.

Na wat browsen kwam ik uit op onze pricewatch en daar vond ik een 22" widescreen tussen alle 20" schermen (gesorteerd op prijs). Helaas was hij nog niet leverbaar en heb ik 2 weken moeten wachten, maar hij is er nu eindelijk. In de tussentijd stak ook nog de Acer 22" widescreen de kop omhoog, voor enkele tientjes meer, maar omdat ik hard aan een nieuw scherm toe was, en de specificaties exact hetzelfde zijn, heb ik toch maar deze Mirai gekocht.

Afijn, ik kom rond lunchtijd thuis, en dankzij mijn ouders (die thuis waren en het pakketje aannamen) hoef ik geen dag langer te wachten om die oude irritante vervangende 60Hz monitor weg te halen. De doos uitpakken was een eitje en het enige "montagewerk" wat er nog gedaan moest worden, was het horizontale deel van de voet op de rest te klikken. Alles is van solide plastic en ik vermoed dat er een metalen rand onder zit, want het is geen millimeter te verbuigen. De gewichtsverdeling van de monitor is goed: het scherm wankelt niet (zoals ik bij veel TFT's ervaar) en de hoek is met één hand aan te passen, zonder dat de voet van de grond loskomt. De VESA montage heb ik nog niet getest, sorry.

Voor alle aansluitingen zijn kabels bijgeleverd: stroom, audio (naja...2x 2 Watt), DVI (single link) en Sub-D. Ik heb hem gelijk aangesloten en de NVidia drivers herkende de monitor meteen en ik heb alleen de resolutie wat moeten ophogen (1680x1050). Voilà, aangesloten en ingesteld. Ik heb meteen getest op dode pixels (geen!) en heb de film afgekeken waaraan ik gister begonnen was. Geen ghosting te bekennen en uitsluitend enige lichte ergernis vanwege de zwartweergave. Gelukkig wist ik ter herinneren dat het scherm 3 verschillende helderheid voorinstellingen heeft, dus heb ik het aangepast aan de omgevingsverlichting, zodat het vrijwel niet meer opvalt.

Ik gebruik het scherm voor allerlei verschillende doeleinden, zoals typwerk, grafisch design, gamen en multimedia. Zeker voor dat laatste stelde ik de eis aan mijn nieuwe scherm dat er VESA schroefgaten in zouden zitten, zodat ik het scherm op mijn monitorarm kan monteren. Dit omdat mijn bed aan de andere kant van mijn bureau staat, en ik op die manier het scherm gewoon kan draaien en vanaf mijn bed film/tv kan kijken. Vandaar dat ik zeer blij was dat de site van Mirai werd geüpdate met de ene regel "VESA Mounting: 100x100". Daarnaast is een scherm als deze zeer goed geschikt voor programmeer- en typwerk, omdat je je verschillende applicaties naast elkaar kan zetten.

Het Mirai 22" Widescreen TFT scherm kan ik iedereen aanraden die een goed scherm zoekt met een klein budget. Als je erg kieskeurig bent (zoals bijvoorbeeld sommige audiogeeks die het verschil horen tussen nieuwe en "ingespeelde" luidsprekerkabels) zul je dit scherm niet snel aanschaffen, maar ja... dan zul je ook wel het extra geld er voor over hebben. Mijn mening blijft: als je zoveel geld hebt om bijvoorbeeld één Dell 24" te kopen, koop dan liever een High-end videokaart en twee van deze schermen.

Heb jij ook een Mirai DML-522W100 Zwart?

Ben ook zeer benieuwd...zie bij alle websites: in preorder of levertijd onbekend....waar heb je deze kunnen krijgen?
Ik heb hem bij 4Launch gekocht, meteen bij hun eerste lading.
Leuke review, de prijs in verhouding met de spec’s en mijn budget kwam ik op de zelfde monitor. Ik heb de monitor besteld bij Azerty op 27 september en wacht nog steeds (staat op preorder). Kun je aan geven waar jij hem besteld / gekocht hebt? :)
aha! 4lauch heeft inderdaad een levertijd van 6-10 dagen.
ik overweeg ook sterk om deze aan te schaffen, al wil ik misshien nog even wachtten op een prijsverlaging. En dat hij op voorraad is in NL.
ik heb m ook
bevalt goed (1 dag in gebruik :P)
ik heb m bij de plaatselijke computerzaak gehaald voor 280 met pixelgarantie
(troelstra automatisering sneek)