Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Sitecom Broadband Router 300N X3 - WL-351 Review

Retaliator 4 januari 2011, laatste update op 18 november 2011, 11.866 views

Sitecom Broadband Router 300N X3 - WL-351

Pluspunten

• Eenvoudig te beheren met de webbased tool.
  • Draadloos signaal valt niet weg zoals el-cheapo apparaten weleens doen.
  • Verbinding is erg snel en overal goed (door ons hele huis 100% signaal).

Minpunten

• Geen IPv6 ondersteuning

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Na een hele lange tijd met een brakke NetGear draadloze router te hebben gewerkt, werd het tijd voor wat nieuws.

Ik had bij de NetGear de volgende problemen:
  • Soms was de draadloze verbinding niet beschikbaar, apparaat had eerst een reboot nodig
  • af en toe viel de verbinding tijdens het surfen weg, apparaat had een reboot nodig voordat de verbinding hersteld kon worden
  • veel netwerkkaarten werkten niet lekker in combinatie met de router
Het ging om dit type:

Omdat ik helemaal klaar was met deze NetGear en ik goede verhalen had gehoord over Sitecom, besloot ik voor een router van dit merk te gaan.

Bij de Saturn waren er een aantal types beschikbaar. Ik zocht een model met een goed ontvangst en kwam toen dit type tegen.

Het apparaat moest 79 euro kosten. Ik kwam er via Tweakers achter dat deze bij de concurrent 69 euro kost en kreeg hem voor deze prijs mee.

Het belangrijkste voor mij is:
  • De verbinding moet ten alle tijden beschikbaar zijn
  • de verbinding mag niet wegvallen tijdens het gebruik
  • minimaal gigabit voor de bekabelde verbinding
Omdat deze router hieraan voldeed, ging hij gezellig mee naar huis.

Installatie
Het installeren was kinderlijk eenvoudig. Gewoon een kwestie van:
  • uitpakken
  • kabels erin
  • bekabeld verbinden en surfen naar 192.168.0.1
  • standaard gebruikersnaam en wachtwoord opgeven
  • configureren (erg eenvoudig door de gebruikersvriendelijke interface)
  • draadloze verbinding instellen op bijvoorbeeld je laptop
  • klaar (binnen 5 minuten)
Gebruik
De router voldoet aan mijn eisen. De verbinding is goed beschikbaar en lekker snel. Ik gebruik nog G apparaten dus kom niet boven de 54Mbit. Ik had nooit last van een trage verbinding maar deze voelt nog net iets sneller.

Mijn vaste machines maken nu onderling gebruik van een gigabit verbinding en dit loopt allemaal prachtig. Zelfs de verbinding tussen mijn Ziggo modem en de Sitecom loopt op gigabit en alles is vliegensvlug.

Wij wonen in een 1-level appartement en zo'n uberdikke router was eigenlijk niet nodig geweest (de hele portiek kan gebruik maken van mijn verbinding). Maar omdat ik eindelijk een goede draadloze verbinding wou hebben en een gigabit bekabelde verbinding wel zag zitten... Toch maar voor overkill gegaan.

Ik heb de router vanaf januari 2011 in gebruik en tot op heden heb ik nog nooit een probleem gehad met dit apparaat. Al die tijd loopt het apparaat stabiel en is de verbinding optimaal en betrouwbaar. Goede keuze dus! :)

Heb jij ook een Sitecom Broadband Router 300N X3 - WL-351?

Misschien kun je bij negatieve eigenschappen melden dat ondersteuning voor IPv6 ontbreekt.
Zelf vind ik de router nogal tegenvallen qua ontvangst, die op de begane grond wel redelijk goed te noemen is. Op de eerste verdieping is die al wat minder met aanzienlijk snelheidsverlies en laten we het niet eens hebben over de ontvanst op de zolder |:(
Mijn router begaf het al na iets minder dan 1 maand, dat wordt dus opsturen :)
Tja... Er kunnen altijd rotte appels tussen zitten. ;)

Ik heb na 10 maand gebruik nog geen enkel probleem met de router gehad. Heb je inmiddels al een goed exemplaar of ben je van dit type afgestapt?

Ik ben nog steeds blij met mijn Sitecom. :)
Ik heb er zelf 2 staan bij mij thuis.

Als volgt:

Internet > Tele2 modem > Linksys WRT150N met DD-WRT als Router (Wifi uitgezet).

Vanuit de WRT150N gaat er een kabel naar een WL-351 die er naast staan en die dus dient als AP en er gaat een kabel naar zolder, waar de tweede WL-351 staat als AP.
Beide AP's hebben dezelfde SSID en password, en zo kan ik dus door mijn hele huis lopen en heb er ook overal bereik.

Het draait nu allemaal een paar dagen en tot nu toe gaat dit goed en zonder onderbrekingen.
Bij het kopiŽren van bijv. een 25GB MKV haal ik een snelheid van rond de 7.5MB/s (Megabyte dus).
Dat is volgens mij helemaal niet slecht.