Specificaties Full HD zonder opt. zoom - Bekijk alle specificaties

Samsung HMX-E10 Zwart Review

ebk71 4 januari 2011, laatste update op 4 januari 2011, 868 views

Samsung HMX-E10 Zwart

Pluspunten

• Compact
  • Beeldkwaliteit
  • Lichtsterkte
  • Touchscreen

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Grip
  • Gevoeligheid touchscreen

Beeldweergave Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 4
Features Score: 3
Design & bouwkwaliteit Score: 4
Ik heb deze camera nu een weekje in bezit. Wat mij opviel toen ik mijn keuze aan het bepalen was dat er van deze camera vooral aankondigingen te vinden waren en maar weinig reviews. De camera is al sinds September in NL te krijgen en al wat langer daar buiten. Op youtube kwam ik wel wat aardige voorbeeldfilmpjes tegen en dat zag er goed uit.

De doos:Zit weinig in: de camera, los accu'tje, polstouwtje, quick start guide en een cd. geen geheugenkaartje, geen hoesje.
De E10 maakt gebruik van micro sd(hc) geheugen.
Voor het 1e gebruik moest de camera ruim 3 uur opgeladen worden. Ik heb nog geen ervaring met de accu, deze zou circa 140/150 min mee kunnen.

Het gebruik:Ik heb de camera uitgezocht op de compactheid, beeldkwaliteit, lichtsterkte en het grote scherm en dat deze HD kan opnemen leek mij een aardige bijkomstigheid.. Het is echt een mooi klein dingetje, zoals ergens anders beschreven, je zou zo maar kunnen denken dat het een kleine smartphone is. Hij is goed vast te houden, heb je maat kolenschop handen kan ik me voorstellen dat dit lastiger wordt. Kort indrukken van de aan/uit knop op de zijkant zorgt dat de camera met een paar (4/5)seconden gereed is. Het touchscreen reageert aardig, maar is niet van de kwaliteit zoals ik die gewend ben(ter vergelijking, mijn zire 72 van inmiddels jaar kruik heeft een beter reagerend scherm).
Het op te nemen beeld wordt goed weergegeven, wat ik wel vervelend vind dat er bovenin een balk met de opnameresolutie wordt weergegeven waardoor dit een vertekend beeld geeft van wat je opneemt.
Als je normaal beweegt en dus vooral niet te snel krijg je een prima opname, ook bij weinig licht(huiskamer) ziet het beeld er prima uit. De E10 heeft geen beeldstabilisatie maar het schijnt dat deze functie op geen enkele pocketvideocamera goed werkt en het viel mij op dat andere samsung modellen in dit formaat ook geen stabilisatie hebben, daar zit vast een filosofie achter.

Dan zijn er nog 2 knoppen; met 1 kan je direct de opnames terugkijken, met de ander kan je nog wat zaken instellen:resolutie:720P of 1080P, helderheid scherm, beeldfilters etc.
Het weergeven van beeld is redelijk maar ook niet meer dan dat.
De lens kan draaien, wat ik niet vaak zal gebruiken, maar je kan er wel een leuk effect mee bereiken. de bouwkwaliteit lijkt me goed, het is allemaal wel erg glad, ik had graag wat stroever materiaal op de zijkant gezien. Als je geen bescherming gebruikt verwacht ik snel krassen te zien op het kunsstof wanneer je deze zo neerlegt op tafel.

Achter een klepje aan de onderkant zitten 2 aansluitingen:USB 2.0 en Mini HDMI. De kabels moet je zelf aanschaffen. Wanneer je USB op je pc aanlsuit wordt er meteen (samsung)software opgestart waarmee je de opnames kunt overzetten en bewerken. Ik vond dit een aardige toevoeging, dit is overigens ook uit te zetten.

Tot nu toe een leuk speeltje, het zal natuurlijk nooit een "normale" videocamera vervangen.

Heb jij ook een Samsung HMX-E10 Zwart?