Specificaties 10,1" (1024x600), Android 2.2, WiFi - Bekijk alle specificaties

Archos 101 Internet Tablet 8GB Zwart Review

Spectral 3 januari 2011, laatste update op 3 januari 2011, 2.271 views

Archos 101 Internet Tablet 8GB Zwart

Pluspunten

• Schermformaat
  • Aansluitingen
  • Open platform

Minpunten

• Geen usb charging
  • Inkijkhoek scherm
  • Soft-Keys
  • Laadproblemen

Algemeen

De Archos zit net ingepakt in een stevige doos. Bij het er uit halen vallen twee dingen op.

* Er zit geen usb charger bij.
* Er zit geen hoesje bij.

Vooral dat laatste is een beetje een heikel punt. Dit zal vast anders worden als er third party hoesjes op de markt komen. Het apparaat is een groot scherm, dus 'even in de tas' zit er niet bij.

Tweede punt is dat de charger een standaard 'rond plugje' is en geen USB charger. Het zal iets met het stroomverbruik te maken hebben, echter is het wel zo handig als je hem 'on the fly' ook nog op kan laden zonder lader. (Auto etc..)

Het scherm is voorzien van een honingraad patroon, waarschijnlijk voor de touch capaciteiten. Deze is bij gebruik niet zichtbaar of storend. De iPad / Galaxy tab heeft deze niet / niet zichtbaar.

Gebruik
Bij eerste gebruik bleef het apparaat met een zwart scherm na de keuze voor taal. Met een reboot was deze verholpen. Aanmelden bij het wifi was zo gedaan, en gelijk kwam de vraag voor een upgrade naar 2.2. Na het plaatsen van gApps4Archos was ook de market place beschikbaar.

Geluidskwaliteit is goed, bijgeleverd 'standje' werkt (mits je een solide ondergrond hebt) en het geluid uit de speakers is prima.

Alle apps die ik getest heb werken op de Archos, met een zeer vervelend nadeel. De toetsen die op de doos en alle marketing materiaal te zien zijn aan de rechterkant van het scherm zijn 'soft keys'. Dit zijn softwarematige toetsen die altijd zichtbaar zijn behalve bij enkele archos apps. Wat is het probleem dat veel applicaties de maximale schermgrootte nemen en dus onder deze soft toetsen vallen. Het resultaat daarvan is dat sommige apps waar toetsen rechts zitten (of onder in portret mode) deze niet gebruikt kunnen worden.

Bijgeleverde apps marktplaats van Archos appslib is volstrekt zinloos naar mijn mening. Alleen maar rommel en xxx apps te vinden daar.

Scherm
Ah het scherm, al veel over gesproken. Dit is echt het grote nadeel van het apparaat. De kijkhoek is niet comfortabel om hem in landscape voor je op het bureau te hebben liggen. Het zwart op het scherm krijgt dan een rare kleuring die mij op den duur gaat irriteren. Omdat ik het apparaat als e-book reader en notitieblok wou gaan gebruiken stoorde mij dit enorm. In landscape modus wanneer je recht op het scherm een ebook leest lijken de letters aan de linker en rechterkant van het scherm te verkleuren.

Aan de andere kant wanneer je volstrekt recht voor het scherm zit is kleurweergave goed en is er weinig lag te bekennen.

Een laatste nadeel, het scherm is 'ingezet' in een plastic behuizing net als bij een lcd monitor. Al je viezigheid die je op het scherm smeert gaat in deze randjes zitten en is lastig schoon te maken. Ik ken de onderliggende constructie niet maar het lijkt dat bij het schoonmaken je viezigheid het apparaat in duwt.

Touchscreen
Net als bij iedereen anders was het scherm aan het begin volstrekt ongevoelig. Dit gaat na een paar uurtjes over. Helaas vermeld archos dit niet op de doos, dat zou een hoop frustratie gescheeld hebben. Na een paar uur werkt het slepen prima. Een tip, druk niet harder maar juist zachter op het scherm als je aanraking niet geregistreerd wordt.

Batterij
Batterij levensduur is goed, een volle dag met een hele grote maar.

Als je de batterij volledig uitput door hem bijvoorbeeld met 15% 's avonds weg te leggen kun je hem de volgende dag niet gebruiken. Op een of andere manier wil de archos dan eerst volledig opgeladen worden (zo'n 8 uur bij mij) voor hij überhaupt aan wil. Het lampje blijft dan snel knipperen.

Dit laatste was voor mij, samen met het het softkey en zicht probleem de reden om het apparaat binnen de zichttermijn terug te sturen en een iPad te halen en de vendor lock-in daarmee op de koop toe te nemen. Ik zou de galaxy tab hebben genomen mits deze niet nog duurder dan een iPad was.

Heb jij ook een Archos 101 Internet Tablet 8GB Zwart?

1) Jouw archos is gewoon defect.
2) Honingraat patroon? Niks gezien op de 70

Trouwens, de Galaxy Tab is toch helemaal niet duurder dan de iPad, het is wel kleiner (vind het handiger formaat trouwens)
Defect? Welk punt. Het batterij issue staat in de handleiding beschreven en is geen 'defect'. Zie ook het forum op GOT.

Houd het scherm schuin, op de 101 zie je vervolgens een honingraatpatroon.

prijs
Galaxy Tab (16GB) : 750,- en de aller allergoedkoopste shabby shop in de PW heeft hem voor 615. Een fatsoenlijke off-line winkel heeft hem voor 700
iPad (16GB+3g) : 599,- kan ik hem zo ophalen bij de mediamarkt.

Conclusie iPad is goedkoper.

[Reactie gewijzigd door Spectral op 3 januari 2011 12:39]

Heb hier een Archos 70 250GB liggen en heb geen enkel probleem met die 4 touchbuttons..
Denk dat het meer lag aan je 1024x600 resolutie waardoor apps uitrekken en dergelijke,
want icm m'n 7" scherm en 800x480 resolutie, heb ik geen probleempjes.

Tevens zie ik hier geen honingraatpatroon zoals op de Archos 101 vaak wordt vermeld.

Voor de rest is de 70 wel een stukje beter dan de Archos 101.
Beter scherm en dergelijke, maar dat vermeld ik wel in een eigen review.
Ook geen problemen met Aldiko in landscape modus bij het bladeren? Bij het proberen in de winkel lijkt het bij het bladeren alsof de pagina's verlopen met de breedte van de touchbuttons. Was voor mij een no-go.....
Ja ik hoor van meerderen dat de 70 een beter apparaat is. Waarschijnlijk is dat formaat ook beter voor het gebruik van een plastic behuizing. Iedere keer dat ik de 101 aan de zijkant met een hand vasthield vreesde ik voor het scherm.

Geen idee waarom de 101 wel een honingraatpatroon heeft, het is verder niet storend bij het gebruik er van.

[Reactie gewijzigd door Spectral op 3 januari 2011 15:34]

@usb lader: er zijn op internet voor weinig verloopjes van USB (kun je dus in usbpoort van bijv pc proppen of van een autolader) naar de ronde plug van de Archos ;)