ASRock 939Dual-VSTA Review

test0r 10 oktober 2006, 658 views

ASRock 939Dual-VSTA

Pluspunten

• De positieve eigenschappen zijn dat van alles wel wat aan boord is.
  • SataI en II, IDE voor P-ata schijven en dvd-branders, 4 geheugenslots, PCI sloten, en zowel het AGP als PCI-e slot en het eventuele uitbreidingsslot naar AM2. Al met al zeer compleet.

Minpunten

• Ik vond het frontpanel erg onduidelijk tijdens het installeren, en ook komt mijn arctic cooler tegen de cooler van de North Bridge. Ik heb deze dus een beetje moeten buigen.

Layout Score: 2
Heb dit bordje ter upgrade gekocht van mijn Asus A8V deluxe.
Met het oog op het feit dat ik alle oude hardware kon overzetten, en als er iets kapot zou gaan ik meteen iets nieuws kon kopen zonder de hele zaak te hoeven updaten. Al met al ging mijn videokaart al redelijk naar de knoppen en besloot ik om tegelijkertijd met dit bord mijn oude ati 9800 Pro in te ruilen voor een 6800 XT 128MB PCI-e.
De rest van de hardware kon ik netjes overzetten. Een Zalman PSU van 400 Watt, een maxtor p-ata 200 gb, en 2 x DDR400 PC3200 Kingston reepjes in dual channel mode.
Hoe ik het ook wend of keer met geheugen timings, hetzij op automatisch, hetzij op 333 of 400, dit bord blijft crashen of vaag doen in 3D games.
Als ik spellen opstart zoals Enemy Territory hoor ik wel geluid, maar krijg ik een zwart beeld. Ik heb de bios van de VSTA geupdate naar de allerlaatste versie, hetgeen geen verbetering gaf.
Ik heb hem toen gedowngrade naar 1.20 om te kijken of dat soms extra opties gaf, maar ook dit mocht niet baten.
In Windows zelf doet alles het prima, op een keer na. Toen crashte de zaak met een invalid_kernel_handler.

Heb jij ook een ASRock 939Dual-VSTA?

Hai,

ik heb na heel veel zoeken en testen ergens gevonden op een site dat die 6800XT fijn draait als ie aan een 450W voeding hangt. Nou heb ik dus een 400W, en ik had eerlijk gezegd ook verwacht dat dat voldoende zou zijn. Er hangt namelijk niets anders bij dan het mobo zelf, inc. een hdd en een dvd-brander (en 2 fans). Mijn ouwe at 9800 pro had een eigen voeding aansluiting, dat heeft deze dus niet eens. Hij trekt dus alle stroom via het mobo. Ik heb daarom een antec basiq power 500W besteld, en ik hoop dat daarmee de problemen zijn opgelost. Als ik die binnen heb post ik wel even een update.Ik heb overigens niets overgeclocked. Alles is stock.
Nu ik lees welke voeding je hebt moet deze ruim voldoende zijn om je hardware van stroom te voorzien. Ik heb hem zelf ook gehad en best een goed stabiel ding (alleen voor mij iets te weinig power door nieuwe hardware).

Heb je niet nog gewoon erges een standaard voeding liggen waarmee je kunt testen?? (ik ken verschillende mensen die vergelijkbaar draaien met een budget 350w voeding). De Zalman als hij niet stuk is zou je zelfs niet beperken in een vette overklok.

Die Antec is ook wel goed hoor, maar beejte zonde van het geld als het niet nodig is lijkt me. Je kan vast nog cancellen.
Mocht je een nieuwe voeding willen kijk dan ook naar mijn survey :P

nieuwste directx, verschillende ati drivers?, unlockte vga?

Dat geheugen testen heb ik ook es gedaan toen ik windows x64 erop had gezet en aldoor bsods kreeg. Ik kreeg ook totaal 0 fouten, maar het bleek toch aan een te hoge overklok van het geheugen te liggen. Ik weet het klinkt vaag maar dat was het echt. Vooral bij 3d progs wordt er veel gevraagt van je gheugen ik zou het es met 1 bankje erin proberen. Succes
Heb je na het installeren van je moederbord opnieuw windows op je schijf gezet?
Heb je de koeler van je northbridge gebogen? Misschien maakt deze nu geen goed contact meer met de chip, wordt die nu te heet en komen daar de problemen van.
lijkt idd op een geheugen probleem. Ander geheugen geprobeerd? Ga je hem niet trugsturen dan?
Lijkt mij ook wel een negatief iets: onstabiel, kapot, niet compatible? De survey mag dus wel iets completer, dan hebben anderen er ook echt iets aan behalve dat het interessant leesvoer is (das bijna alle pc gerelateerde txt voor mij) :P
Ik weet nog niet waar de onstabiliteit door veroorzaakt wordt. Stel het zou mijn eigen handelen zijn geweest (stel) dan heeft dit natuurlijk niets met het mobo te maken, vandaar. Ik snap je punt alleen wel.

@spacebird
Ik heb compleet nieuw XP op mijn hardeschijf gezet en alles geformatteerd van te voren.

@misterspense
de koelvinnetjes kwamen net tegen het clipje van mijn Arctic cooler aan als ik die op de socketondergrond vastklik. Ik heb met een tangetje voorzichtig ongeveer 1 tot 2 millimeter van het eerste pinnetje gehaald, zodat mijn coolerarmpje helemaal naar beneden kon.
Aangezien er iets van 5x5 koelvinnen opzitten en hij wel helemaal aangedrukt zit denk ik niet dat dat het is.
Hij wordt overigens wel ontzettend heet, maar dat was al bekend.

@Powerskin
Ik heb memtest86 vanacht gedraaid, en na meer dan 8 uur nog geen enkele error.
Ook kwam de hardware uit een compleet werkend systeem hiervoor.
Het rare is gewoon dat mijn monitor uitgaat bij het starten van een 3D spel.
Ook kan ik geen resolutie aan van 1280x1024 op een refreshrate van 120, terwijl mijn Iiyama dit gewoon aankan, en in windows ook laat zien, en zelfs mijn ati 9800 pro dit prima draaide.
Ik denk dat ik dalijk maar een nieuwe voeding ga kopen, en anders is het voorlopig geen 3D games voor me :'(
Heb je
-Je voeding gechecked(juiste waarden)
-Gedacht aan aarding
-Niets overgeclocked of opgefokt
-VGA voedingskabel aangesloten

Ik heb ook wat stabiliteits issues gehad, en zelfs rokende onderdelen op dit bord(kortsluitinkje :+), maar hij loopt nu al een tiet.

Probeer um eens te runnen zonder kast, met alleen cpu, vga & 1hdd, tobo & muis op een papiertje(niet op een antistatisch zakje die geleiden ;) ) of een doek.

En run je geheugen een in een andere PC en draai daar ook eens mem test.
Ha.
Ik dacht in het begin inderdaad dus ook dat dat wel genoeg zou zijn, aangezien mijn plank en bijbehoren niet zo bijzonder denderend zijn. 't Is ook niet zo dat ik en mp3's afspeel, en dvd's brand tijdens het gamen ofzo. Ik wil alleen uitsluiten dat als ik geld ga uitgeven aan nieuwe reepjes geheugen, het dus ook eventueel kan liggen aan de voeding. Omdat alles uit een ouwe (werkende) setup kwam is alleen de voeding nu onder de maat volgens de kleine lettertjes ergens onderin een papiertje op de doos van de 6800 XT pci-e.
Ik heb al de laatste directx omdat ik compleet nieuw geformatteerd heb. De ati heb ik hier nooit in gehad dus ik heb ook geen ati drivers gebruikt. Wel heb ik verschillende versies van de nvidia driver getest, echter zonder resultaat.
Ik heb alleen wel websites gevonden waar bepaalde dingen op staan waardoor ik toch ga denken dat het de voeding is. Bijv. mijn IIyama monitor kan handig resoluties aan van boven 1200x1600, en ik draaide windows altijd op 1280x1024@120hrz, nu met deze kaart gaat mijn monitor uit als ik heb over de 85 hrtz zet.
Hoe hoger de resolutie en refreshrate, hoe meer watt hij slurpt. Dit zou o.a. ook mooi verklaren waarom ik dus RTCW wel in safemode kan spelen op lage resolutie, maar niet op mijn ouwe standaard config resolutie van 1280x1024...
Anyway, even afwachten of ik mijn voeding vandaag krijg, en anders ben ik out of ideas.. :P
Kheb zojuist de 6800XT kaart er even uitgetrokken, en er blijkt gewoon geen externe voedingaansluiting op deze kaart te zitten. Nou wist de helpdesk van Alternate mij netjes te vertellen dat de plaatjes op hun website niet overeenkomen met het eventuele product, en omdat het eventueel een nieuwe versie is er tegenwoordig dan soms geen externe voet meer aan zit. Ik heb hier mijn vraagtekens over, maar ik stuur het kaartje sowieso gewoon op, dan ligt het denk ik niet aan mijn Asrock moederbord, maar aan een eventueel defecte videokaart :'(