Silverstone Sugo SG05B Review

Qurius 2 januari 2011, laatste update op 12 augustus 2011, 5.164 views

Silverstone Sugo SG05B

Pluspunten

• klein!
  • relatief gezien, niet erg duur
  • erg kwalitatieve voeding
  • ok-koeling
  • doodstil

Minpunten

• inbouwen is een pain in the ass
  • beperkte videokaarten vanwege lengte en wattage
  • niet veel uitbreidbaarheid

Kwaliteit voeding Score: 5
Introductie

Ik zat nog met AM2+ setup en ik wou graag doorstromen naar iets nieuwer en iets compacters. Vooral het feit dat ik nu door de week op kamers zit, maakte het een mooie gelegenheid om een erg compacte gamepc te kopen. Ik was al langer op hardforum.com aan het rondkijken (voor de leken: de bakermat van SFF-gaming pc's) en ik vond het idee dat je zoveel kracht op zo'n kleine locatie kon krijgen altijd wel leuk!
Toen zag ik een aanbieding van louweeh op tweakers.net, gecombineerd met Viss die zijn 6870's verkocht op HWI, dat gaf voor mij de aanzet om dus een mITX gaming PC aan te schaffen! Zo gezegd zo gedaan, eigen pc verkocht en binnen een week was ik geswitched van een 60L CM690 met X6 1055T, 4870X2 naar een 10L SG05 met i5 750 en een HD6870. Qua powerrr ben ik dus op eenzelfde niveau gebleven, maar qua al de rest ben ik er fors op vooruit gegaan. Deze pc is stiller, een pak zuiniger, moderner, koeler en véél kleiner.

Bouwkwaliteit en afwerking

De bouwkwaliteit is OK. Het geheel bestaat uit aluminium, wat het erg licht maakt, maar dus ook een beetje dunnetjes. De case is wel méér dan stevig, het is geen fragiele loshangende zooi die je zo in elkaar trapt. Iedereen weet dat Silverstone een A+++-merk is en dat maken ze (opnieuw) meer dan waar.

Inbouw- mogelijkheden

Ja, die zijn erg mager. Maar dat is eigenlijk totaal geen issue. Je wéét dat, dat als je voor mITX kiest, dat je inbouwmogelijkheden dan beperkt blijven, dus het heeft geen zin om daar over te gaan zeuren. Het is beperkt tot 1 HDD, 1 SSD, 1 dual slot graka max 9,5" en 1 mobo+1 CPU. Klaar, als je meer wilt, wordt het geheel ook een stuk groter qua volume en dan valt het grootste voordeel van mITX weg...

Koelings- mogelijkheden

Die zijn weliswaar beperkt, maar toch was ik erg verrast door de grote flow die de 120mm fan door de kast voert. Er is toch duidelijk over nagedacht bij silverstone, petje af.
Verder is er nog de 80mm (?) fan die in de voeding zit, deze zuigt de warme lucht van de CPU af. Een beetje een oldschool koeling systeem, maar het werkt prima.

De temps:

*CPU (stock koeler+afzuiging voeding)
-idle: 35 graden
-load: 50-60 graden, hangt van de toepassing af

*Graka (stock koeler+gaatjes in de behuizing, dus rechstreeks koele lucht)
-idle: 35-40 graden
-load: 70 graden

Geluid:

De standaard meegeleverde 120MM heeft ook dat golfballetjes patroon in de blades verwerkt, maar het is sowieso een high-end super stille fan. De PC in zijn totaal maakt echt amper geluid, zelfs de stock intel fan is veel stiller dan ik verwacht had.
Soms moet ik gewoon kijken of de LEDs wel branden, om te weten of de PC wel aan staat, ook tijdens het gamen is die super stil.

Vormgeving

Voor mij is de vormgeving prima. Clean en cool, een beetje lian-li achtig, maar daar hou ik wel van. Ik ben nooit zo gecharmeerd geweest van al die LED's etc.

Installatie- gemak

Pain-in-the-ass. Het is echt een erg zware bevalling om de boel geinstalleerd te krijgen. Ik was het gewoon van de videokaart als laatste installeren, maar deze was zodanig groot, dat ik echt alles er weer uit moest slopen om het vervolgens weer daar rond op te bouwen. Als alles er eenmaal in zit, kun je vervolgens weer gaan kutten om alle kabeltjes netjes weg te werken.
Al bij al een hele klus, maarja, dat moet je er voor over hebben.

Modbaarheid

Er zal wel wat te modden vallen, maar ik zou niet in zien waarom je dat zou doen... De kast is goed zoals hij is.

Kwaliteit van voeding

Die is echt een onovertroffen beer. Ook al is het maar 300W, toch heb ik al veel setups gezien met 5850's , 6870's (inclu. mijn eigen) en GTX460's. Normaal vebruiken die allemaal evenveel, de setup zou dan tussen de 250 en 300W moeten verbruiken (90% van de reviews heeft een verbruik van 250-300W bij deze kaarten), dus normaal zit het wel goed. Ik haal ook gewoon normale scores in 3D mark en tot nu toe heb ik nog geen 1 blue screen of freeze gehad, dit is dus voor alle haters die beginnen te zuchten dat mijn voeding 'te zwak' zou zijn. i5's zijn erg zuinig, 6870's zijn erg zuinig en de 80+ voedingen van silverstone zijn gewoon A+++ qua kwaliteit.

De prijs is vrij hoog in verhouding tot het aantal meters aluminium, maar dit is gewoon omdat er niet super veel van verkocht worden. Maar opzich vind ik het gewoon een eerlijke prijs voor een eerlijk product.

Ik hoop dat mijn simplistische review een beetje verhelderend is, al bij al ben ik gewoon erg tevreden van mijn computertje!

Meer foto's

Heb jij ook een Silverstone Sugo SG05B?

Hoeveel sata aansluitingen heeft de voeding?
voor zover ik kan zien, zijn het er 3.

deze review zegt : "and the included PSU includes connectors for 20+4 pin ATX power, 4 pin CPU power, a single 6-pin PCI-E, triple SATA power, dual Molex and a floppy disc power connector – more than enough to power any system you could feasibly fit inside the SG05’s pint sized shell."

3 dus. 1xSSD, 1xHDD en 1xODD.

[Reactie gewijzigd door Qurius op 9 januari 2011 12:49]

Maak wel duidelijk dat voor een slimline-ODD je 99% van de gevallen een mini-connector moet hebben (dus een mini-sata os ide dinges) Maar bij mijn weten levert silverstone een bracket mee zodat je IDE slimline drives makkelijk met normale aansluitingen kan voorzien van prik.
Ik heb deze kast vorige week binnen gekregen. Helaas zat er geen micro sata adapter o.i.d. bij en moest ik deze dus apart aanschaffen.
ik weet niet waarom je omlaag gemod wordt maar ik heb dus ook geen micro sata adapter gekregen, misschien dat ze bij die review een extra kompleet exemplaar hebben gekregen oid. deze zul je dus los erbij moeten kopen.
Verder zat er ook geen 2x molex naar 6-pin pci-e kabel bij mijn hd6870 en miste ik een haakse sata kabel bij mijn moederbord, dingen die nodig zijn als je een beetje systeem in deze kast wil bouwen dus wel iets om op te letten.
Ook vreemd is dat je voor het inbouwen van je 3.5" drivebay 2 schroeven uit je behuizing moet halen waardoor het geheel minder stevig wordt, erg vreemde en niet bijzonder efficiente manier van bezuinigen als je het mij vraagt, een schroefje kost nl. maar een paar cent, doe er dan gewoon 2 extra bij.
Verder was inbouwen inderdaad een rotkarwei, de 3.5" drivebay lijkt er op het laatst bij verzonnen want hij past er eigenlijk voor geen meter in, blokt de airflow van de ventilator voorin en er zijn dus geen schroeven voor meegeleverd. Verder zou ik het wel hebben gewaardeerd als de voedingskabels wat compacter gemaakt waren. Op die punten na is de kast wel gewoon goed afgewerkt en gewoon netjes, maar voor 90 euro had ik gewoon wat meer verwacht.

Maar goed, het systeem zit nu in elkaar en trekt alles met gemak (i5-2400 + hd6870). Bij mij is het systeem alleen niet doodstil, maar wel stiller dan bijvoorbeeld een ps3 slim.

[Reactie gewijzigd door Bastard op 10 mei 2011 16:30]

Ik kan mijn post niet meer editen dus dan maar zo, ik heb het systeem nu 2 weken in gebruik, loopt nog als een trein maar de koeler van de voeding had in rust wel wat stiller mogen zijn, die komt namelijk vrij makkelijk boven het geluid van de hd6870 en de stock koeler van de i5-2400 uit. Niet dat het systeem nu luidruchtig oid is, maar het kan gewoon vrij makkelijk beter.
Die kast is helemaal niet van aluminium. Alleen de voorkant van de SG06 is van aluminium. :+ Wel goede review en mooie foto's. :9~

[Reactie gewijzigd door iDaniel op 2 januari 2011 17:15]

Welk moederbord het je gebruikt? dezelfde als in de BBG?
Ik zie een groen moederbord, het moederbord van Gigabyte is blauw. Hij heeft dus een ander moederbord gebruikt.

Leuke review, het systeem lijkt inderdaad veel op de BBG :)
bord vergeten bij de specs!
Het is de ECS H55H-I, een stuk goedkoper als hetgeen uit de BBG, mist wel USB3.

PS: ik had deze al voor de BBG :p.

[Reactie gewijzigd door Qurius op 2 januari 2011 19:31]

Mooie review!

Leest fijn en ik heb een goed algemeen beeld gekregen van de kast.

Ik moet nog voor iemand een kastje in elkaar flansen die vrij weinig eist van een pc en niet wil dat et te veel ruimte in neemt
Fijn om te lezen en naar mijn mening ook mooi complete review van deze awesome kast!

Ben na het lezen van de review nog steeds van plan hem ook aan te schaffen en de foto's hebben daarbij goed geholpen; En het feit dat je snel reageert op DM's..
deze review heeft mij overtuigd dat dit mijn volgende kastje gaat worden. mijn eerste mini-pc, maar wel eentje met voldoende power in huis om te doen wat ik wil en aangezien ik er maar een sapphire 6850 ga induwen, ga ik daar dus helemaal geen problemen mee hebben qua stroomvoorziening.
Zou hier ook een MSI 760GM-E51 in passen?
Nope, dat is een micro-atx bord, en hier moet een mini-itx in.. ;)
Vraagje:
Is er nog ergens nog een mogelijk om een 3,5" SSD bij te proppen (mag aan de zijkant ofzo) als ik én een gewone HDD en een videokaart er in wil?

Dankzij jouw review ga ik deze waarschijnlijk ook halen. Nu hopen dat een extra SSD dus past :)
Dat gaat niet lukken vrees ik :).
dammit |:(

erhmmmmm dan moet ik eens zoeken wat mijn andere mITX case opties zijn

edit: wacht! ik laat gewoon die DVD speler er uit :D En dan installeer ik 'm met een tijdelijke

[Reactie gewijzigd door TheNymf op 26 april 2012 13:59]

Toffe review!
Is het ook mogelijk om een full size voeding in de behuzing te zetten? Zoals een modulaire voeding?
Biedt de case ook mogelijkheden voor cable management?
Geen fullsize voeding.
Cable-management, ja, maar het is een hoop gepriegel en gedoe. Maar dat is het in het algemeen wel...