Specificaties 2TB 3.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

Samsung G3 Station HX-DU020EC 2TB Zwart Review

Thieuke 2 januari 2011, laatste update op 2 januari 2011, 8.226 views

Samsung G3 Station HX-DU020EC 2TB Zwart

Pluspunten

• schakelt in en uit wanneer dat nodig is
  • grote opslagcpaciteit

Minpunten

• niet echt mobiel in verband met externe power

Mobiliteit Score: 3
Algemeen
Lopende door de winkel op zoek naar een laser-printer zag ik deze schijf ineens in een aanbieding in een bak liggen. Ik was eigenlijk van plan nog een WD Elements van 1,5 tb of meer te bestellen via internet, maar was er nog niet aan toe gekomen (met de WD Elements heb ik namelijk goede ervaringen)
Op het eerste gezicht voldeed de schijf aan mijn behoefte:
- grote opslagcapaciteit: 1,5tb of meer
- geen aparte aan/uit-schakelaar, dus stroomgebruik on demand
- externe voeding geen bezwaar

Ik gebruik deze schijf voor de opslag van films en series, en hangt vast aan een Popcorn-Hour C-200. Hieraan hangt ook nog de WD Elements externe harde schijf van 1 tb (vol), en 2 oude IDE-harde schijven (80 gb en 150 gb) in een externe behuizing, respectievelijk voor foto's en muziek.
Alle bestanden zijn te delen tussen de schijven aan de popcorn, mijn laptop en Ubuntu desktopcomputer via Samba, opgezet vanaf de Popcorn

Tevens zal ik de schijf een aantal keren vergelijken met de WD Elemtents (1 tb) waar ik zeer tevreden over ben.

Wat zit er in de verpakking:
- USB kabel
- Power Adapter
- de schijf
- snel-start-gids(je) in heel veel talen

Prestaties
Tsja, de prestaties...... hij doet wat hij moet doen. Bestanden opslaan, en dat doet hij.

Featureset
Ik heb juist voor deze schijf gekozen omdat hij on-demand aan/uit gaat. Hierin is hij net zo goed als de WD elements. Als de schijf een tijdje niet aangesproken wordt door de popcorn (of via mijn netwerk) stopt de schijf met draaien, maar staat hij nog wel aan (lampje brand). Als de popcorn uit gaat, gaat de schijf helemaal uit (lampje brand niet meer). Als hij uitstaat en ik ga de schijf op dan schakelt hij direct in.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Hier kan ik uiteraard nog niet veel over zeggen. Ik heb de schijf nu ongeveer 2 weken in huis, en heeft uiteraard nog niet gehaperd.

Compatibiliteit
Op de doos staat dat het systeem compatible is met Windows XP / Vista / 7 en Mac OS X10.4.8 of hoger. De laptop is een XP-machine en daar kon ik zonder problemen mee op de schijf komen. Maar ook de Popcorn herkende de schijf direct, en hier hangt de schijf altijd aan vast. De desktop draait op Ubuntu. Ik heb de schijf daar neit direct aan gehangen, maar via Samba kan ik er gewoon gebruik van maken. Al verwachtte ik hier ook niet echt problemen mee.

Mobiliteit
Qua mobiliteit scoort de schijf minder in verband met dat hij een stopcontact nodig heeft. Daardoor kan je hem onderweg minder goed gebruiken. Tevens heeft de schijf een dikte van 4,7 cm. In vergelijking: de WD Elements is 3,5 cm dik.

Geluidsproductie en warmteproductie
Ook hier krijgt de schijf van mij een goede beoordeling. Ik hoor de schijf net zo weinig als de WD. Als hij net opstart hoor je dat wel, maar daarna is hij lekker stil. Er zit geen fan in bij mijn weten, Wel zitten er onder en boven een aantal ventilatiegaten. Hierdoor wordt de schijf een stuk minder warm dan de WD, welke ook geen eigen fan heeft, maar die behuizing zit potdicht.

De prijs is eigenlijk gelijk aan de WD Elements van 2 tb (in de winkels waar ik mijn spullen vaak koop), ik liep deze schijf tegen het lijf in de winkel waar ik toevallig was en dat scheelde mij dan weer verzendkosten. Daarom is het toch deze geworden. De prijs is naar mijn mening dan ook goed (niet goedkoop, niet duur).

• Popcorn Hour C-200
  • Linux

Heb jij ook een Samsung G3 Station HX-DU020EC 2TB Zwart?

Zeer nette review. Bedankt
Dank voor de review, ik was namelijk me suf aan het loeren of de schijf automatisch uit ging aangezien ik hem voor dezelfde doeleinden ga gebruiken. Prettig dus om te lezen dat dat zo is. Wel vreemd dat ik daar verder niets over kon vinden op bv de Samsung site of in de net gedownloade handleiding.
Bedankt voor de review. Ik heb een HD nodig voor precies hetzelfde.
Zo maar ff bestellen.
Weet iemand eigenlijk hoe je de behuizing open krijgt?

Om te flashen (firmware) moet de schijf eruit gehaald worden. (Of eventueel in de toekomst een andere schijf erin bij defect).

Antwoord van Samsung laat erg lang op zich wachten. (Service van Samsung valt me erg tegen....)
Weet iemand eigenlijk hoe je de behuizing open krijgt?

Check : http://www.youtube.com/watch?v=RS0yfEIsPzc&sns=em

[Reactie gewijzigd door AngeloTS op 2 maart 2011 02:35]

Reuze bedankt! :)

Vind jammer dat het niet wat makkelijker is gemaakt......... Voor de rest vind ik dit wel een prettig bakkie.
helaas 2x ik heb deze 2TB, 0,037, USB 2.0, 3.5", Zwart in bij MyCom in Den Haag gekocht op 1 juni 2011. Hij heeft het goed gedaan zodra ik mijn PC opstarte werd Externe gelijk geactiveerd. Maar half juli begonnen de problemen dat hij niet meer geactiveerd werd,en het lampje steeds zwakker ging branden . Begin augustus niets meer, verschillende malen USB omgewisseld,stekker eruit helaas. Gisteren 1 september naar MyCom geweest uitgeprobeerd maar lampje ging niet branden je hoort hem wel zoemen. Ik kon hem laten repareren( € 52 per GB) zodat ze de gegevens van mijn bestanden konden inlezen of een nieuwe Samsung (garantie alleen niet op de sotware)krijgen. Maar de oude inleveren en dan ben ik alles kwijt
Weet nog niet wat ik moet doen wie kan mij hierbij helpen zodat ik mijn Foto bestanden trouwerij zoon,kleinkinderen enz.niet kwijt raak HELP HELP
En als je de schijf uit de behuiding haalt zodat je hem in je computer in kan lezen?
ik gebruik(te) deze ivm XBMC opslag maar het is echt vervelend dat deze zo snel in slaapstand gaat. is er een manier om dat uit te zetten ?
Weet je toevallig welke HD hierin zit ? Zou deze eventueel kopen om uit de behuizing te slopen (met de huidige prijzen)
Ik ben hier ook zeer nieuwsgierig naar! Ik hoop op het type HD204UI :P
ik ben ook benieuwd hoe je de slaapstand kunt instellen. Bij mij wordt hij niet weer wakker :'( als hij eenmaal in de slaapstand is aanbeland. Moet ik de usb kabel losmaken en weer aansluiten en vervolgens doet hij het weer. Ik heb twee schijven die hetzelfde euvel hebben. Een derde (wat oudere) gaat helemaal niet in slaapstand.