Club 3D CGAX-RX196 Review

Pinda 9 oktober 2006, 849 views

Club 3D CGAX-RX196

Pluspunten

• Lage prijs
  • Prestaties
  • Weinig warmteontwikkeling
  • (+ Looks)

Minpunten

• Koeler is bij hogere snelheden hoorbaar (op 100% niet meer te doen)

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik heb deze kaart inmiddels al weer 1½ week als vervanging voor mijn oude ATi Radeon 9600 Pro die het behoorlijk moeilijk had met hedendaagse games. Ik ging daarom op zoek naar een nieuwe videokaart van rond de 150-200 euro en stuitte tijdens mijn zoektocht op deze kaart, 185 euro bij 4Launch en meteen een nieuwe harde schijf + wat casefans gekocht. De kaart was eerst niet op voorraad maar ineens kreeg ik bericht dat de kaart binnen was, volgende dag had ik hem al binnen! Meteen alle oude ATI drivers verwijderd en deze kaart erin gestopt, computer opgestart en de nieuwste ATi drivers geinstalleerd en hij was ready to go. Meteen 3dmark 2005 gedraait en daar kwam een stock score van 9200 uit, met de processor op 244x11=2684MHz. Hierna verscheidene OC tools geprobeerd, onder andere Ati Tray Tools, Ati Tool, Rivatuner en hier bleek alleen Ati Tray Tools goed te werken. Afijn, videokaart ook overgeclocked en 3dmark 2005 gedraait, nu een score van 10134! Best netjes voor een kaart van 185 euro al zeg het ik zelf.

Nu ga ik wat verder in op de kaart zelf.

Featureset
De kaart komt met een groot aantal kabels waarvan ik eigenlijk niet allemaal weet waarvoor het dient. Wat ik zo zie zijn het:
- Stroomkabel
- HD Output
- DVI - D-sub converter
- S-video en composite kabels om de VIVO > Video In Video Out functies te benutten

Dat zijn er dus genoeg om alle functies van de kaart te benutten, zelf wil ik wel eens de TV op mijn computer aansluiten en dan is het handig als je de goede kabels hebt, ook is de DVI - D-sub converter handig voor als je nog een oude LCD of CRT bezit.

De kaart zelf is ook niet mis, dit zijn de spec's:
- 575MHz ATI R580 GPU of 513MHz voor Rev. 2
- CrossFire Ready
- Video in, Video Out
- Dual Link DVI
- HDMI Ready

Spreekt allemaal voor zich lijkt me, ik heb zelf de Rev. 2 en die heeft andere kloksnelheden maar dezelfde prestaties, verder is de koeler van de Rev. 2 ook anders, namelijk een grote rode koeler die men misschien kent van de 1950-serie.

Prestaties
Zeer goed, ik draai Call of Juarez, Call of Duty 1 en 2, GTR2 en GTA: San Andreas allemaal op high details + alle andere eye-candy met als resolutie 1440*900. 3dmark 2005 geeft dus stock 9200 maar met een nieuwe Core 2 Duo of een flinke X2 van AMD moet hier natuurlijk veel meer uit te halen zijn. Het maximale wat ik met een overclock behaalde was 10134 punten in 3dmark 2005 en daar zit ook nog wel wat speling op, ik heb nog geen poging gewaagd tot flink overclocken met een eventuele voltageverhoging.

Overklokbaarheid
Hier kan ik vrij kort over zijn omdat ik het hier al eerder over had, bij een kleine verhoging van core/mem is al meteen al een zeer groot voordeel te zien bij 3dmark 2005! Maar ik heb deze kaart niet gekocht vanwege het overclocken dus ik ga hier ook niet verder mee, mij gaat het meer om de goede stockprestaties en die heeft deze kaart zeker in huis.

Beeldkwaliteit
Top! Ik heb twee LCD's aangesloten via een VGA kabel + DVI - D-sub converter en er is niks te merken van ghosting, ruis of ander naar gedoe. Het is ook al vaak gezegd dat ATI's goede beeldkwaliteit geven en dat is zeker te merken, al heb ik niet veel vergelijkingsmateriaal.

Modbaarheid
Valt weinig over te zeggen, kaart lijkt me geschikt voor een Zalman koeler omdat er verder geen heatsinks op de kaart zitten. Ik hoorde laatst wel dat de kaart te flashen valt naar een 1900XT maar ik heb hier zelf geen ervaring mee.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit
Is ook in orde, ik ben zelf niet zo'n fan van ATi's Catalyst Control Center en heb daarom ook besloten omdat niet te installeren. Verder doen de drivers gewoon hun werk en ik heb geen problemen ondervonden.

Warmte- en geluidsproductie
Warmteproductie valt me zeker mee! Tijdens spellen en 3dmark stijgt de temperatuur nooit boven de 60 graden en idle is de kaart ongeveer 44 graden. Geluidsproductie valt me wel een beetje tegen, idle draait de koeler op 41% en dan is hij onhoorbaar maar tijdens het opstarten gaat hij even 100% draaien en dat hoor je echt duidelijk! Wel mooi dat je met Ati Tray Tools kan instellen wanneer de koeler harder gaat 'blazen'. Zo heb ik nu ingesteld dat bij 70 graden de koeler pas wat harder gaat draaien (50%) maar de kaart is gelukkig nooit zo heet geweest. Dit probleem is dus makkelijk te verhelpen.

Super! 185 euro en zulke prestaties zijn verder moeilijk te vinden, de concurrenten zijn 7600 GT XXX + de 7900GS en zover ik weet verslaat deze kaart ze allebei met gemak.
Ook Tom's Hardware is te spreken over de kaart en bestempelde hem als beste PCI-e kaart voor onder de 200 dollar, zie hier.

Heb jij ook een Club 3D CGAX-RX196?

Nette review! Zoals een review hier op T.net hoort ;)
Goede survey. heb een vriendin die deze kaart ook wil halen en hier heeft ze vast wel wat aan :Y)

Trouwens de kaart was bedoeld als concurrent voor de 7900GT. hoewel die iets beter is is die meteen weer een slag duurder. daarom is er nu van nVidia de 7900GS om dit weer te beconcurreren.

Het woud der gfx kaarten..zucht