OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB Review

mta 4 januari 2011, laatste update op 5 januari 2011, 1.387 views

OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB

Pluspunten

• speed: WinXP weer op snelheid
  • OS HDD is betaalbaar
  • OS en configuratie behouden
  • geluidloos

Minpunten

• inbouwframe past niet in Dell

Mijn werkstation is een Dell 9150 met WinXP. Trouw beestje, doet wat het moet doen, zonder haperen horten of stoten. Ik heb geen zin te investeren in compleet nieuw systeem, ik wissel onderdelen uit en verbeter naar eigen wens. Meer ram, beter grafische kaart, dat soort dingen.
De bak hangt in een eigen domain met SME Server, een CentOS gebaseerde bundel met alles wat ik zakelijk nodig heb voor opslag van projectbestanden. Uiteindelijk staat een kleine 40GB op de HDD van het werkpaard zelf, de rest op de server.

Het booten en laden van XP daarentegen begint toch ietwat terug te lopen. In mijn beleving althans. Op de HDD staat het image met het OS, een installatie CD/DVD is niet meegeleverd. Wel behoud ik graag de legaliteit van de XP. Maar wel zoekende naar, zoals in reviews zo mooi omschreven, een 'snappy computer', dus responsief. Het gaat meer om de ervaring dan om de meetwaarden.

Hier doet de SSD zijn intrede. Al een tijdje vanuit ooghoeken in de gaten gehouden, maar de hoge prijs weerhield me ervan. Aanvankelijk viel mijn blik op de Intel Postville X25-M, maar een mede tweaker maakte me alert op de OCZ Vertex 2. Deze biedt ook voor XP prima prestatieverbetering, zonder dat trim door het OS wordt geïnitieerd.

Knoop doorgehakt en voor iets meer dan ¤ 100 besteld inclusief handling en porto. Vrijdag19:27 besteld, oudejaarsochtend 9:07 geleverd. 4launch in de bocht: huldo's.
Pakket bestaat uit inbouwframe, schroefjes, de SSD en een grappige sticker die stelt dat mijn SSD sneller is dan jouw HDD. Duh.
Frame past helaas niet in HDD-houder van Dell, dit vergt een weinig gesleutel. Kabels eraan, hoppa, live.

De oude HDD is een 150 MB Seagate, en zij bieden een applicatie genaamd DiscWizard waarmee een image van de bestaande HDD op een nieuwe HDD kan worden overgezet. Even testen ét voila, het werkt eveneens met de SSD. Echt vet, een beetje beangstigend zelfs. Van 150 GB naar 60 GB zonder pijn. Dus oude HDD eruit, en duimen draaien.

XP laadt als een tierelier, het balkje onder het logo van het startscherm gaat welgeteld éénmaal naar rechts, en het loginscherm is geladen voordat het balkje de eindstreep heeft gehaald. Tussen het indrukken van de aan/uit knop, het het intypen van het wachtwoord zitten luttele seconden, tegenover voorheen enkele tientallen seconden.

Geen enkel probleem met de boys van Micro$oft, XP valideert nog steeds als legaal. De beleving is daadwerkelijk een verademing. Progs starten snel, performance gaat er echt merkbaar op vooruit. Dit ga ik niet benchen, de ervaring spreekt boekdelen en maakt de investering meer dan de moeite waard. Voorop gesteld dat je met de 60 GB genoeg hebt en grote bestanden elders opslaat.

Mocht jij nog twijfelen of een SSD de moeite waard is, probeer het dan ook uit. Een ¤ 100 blijft geld, maar wel iets wat te behappen is. Ik bedoel, voor hoeveel geld heb je aan vuurwerk de lucht in gejaagd, en hoelang beleef je daar de fun van?
-edit- 150 MB --> 150 GB thx@Sk0Ne

Heb jij ook een OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB?

kan je niet nog wat benchmark's posten enzo, die zijn altijd leuk;). Echter lijkt dit meer op een blog dan op een review...
Benchmarks zijn bijna altijd hetzelfde

In het SSDtopic op GOT kom je ze met regelmaat tegen, alleen bij problemen lijken ze ver weg te staan van 'het ge-eikte'

@ reviewer :
Goed opgezet, prettig leesbaar

Maar je had evt ook een nieuwe install kunnen doen, je hebt de key, en een gedownloade windows mag ook als installatiebron ingezet worden zonder problemen
( ik heb hier een aantal pc's die hun eigen licentie hebben, maar wel dezelfde installcd, navraag bij MS was positief, ze maken geen onderscheid daar in, alleen in de key )

Mijn ervaring is dat bij dagelijks gebruik er best verschil zit in een SSD tov een HD, maar dat alles relatief is
( opstarten word gaat in één seconde, maar het typen van de verslagen, DAT is toch niet sneller geworden ;) )
Nieuwe install van het systeem ben ik niet happig op. Natuurlijk is een frisse start ook fijn, maar om vervolgens tijd te steken in installeren en configureren van de diverse programma's vind ik persoonlijk geen leuk vooruitzicht meer.
O ja, en zoals gezegd gaat het inderdaad om de belevingservaring. Juist het starten van programma's begon me te lang te duren... dat deed het echt niet binnen een seconde, en ik heb nogal wat kortdurende (be)werksessies in diverse programma's.

[Reactie gewijzigd door mta op 5 januari 2011 20:38]

Ik heb zelf de corsair F120, in principe hetzelfde als de vertex2 120GB.
Prestaties vallen mij een beetje tegen, ik had toen der tijd echt VEEL verwacht.
Ik had al een 300GB velociraptor dus ja, misschien was ik al een beetje verwend.
De oude HDD is een 150 MB Seagate
Ik geloof dat je 150GB bedoelt :)

En Win XP controleert enkel het moederbord geloof ik. (correct me if I'm wrong) Dus enkel bij een nieuw mobo kun je op problemen krijgen wat betreft legimiteit zover ik weet.