Medion Akoya PC X7375 D Review

Weesredelijk 31 december 2010, laatste update op 3 februari 2011, 2.621 views

Medion Akoya PC X7375 D

Pluspunten

• 1) daadwerkelijk profijt van hyper-threading.
  • 2) toekomstgericht: 2x USB 3.0
  • 3) toekomstgericht: 1 + 1,5 Tb harde schijf. Nieuwe schijven kunnen kinderlijk eenvoudig toegevoegd worden met 'hot swap slots'
  • 4) zeer stil en energiezuinig ontworpen
  • 5) Windows 7 64bits is een verademing na jaren Vista & XP!

Minpunten

• 1) oude randapparatuur niet aan te sluiten: geen oude 'printer'-aansluiting en typische 32 bits scanners (HP Scanjet 3400c) weigeren dienst, zelfs in 'windows '98-compatibiliteit'-stand.
  • 2) Gebruiksaanwijzing is verouderd (! dit model kwam 21 december 2010 op de markt !): geen melding van 2x USB 3.0

Features Score: 5
Tijdens het overbrengen van allerlei software van mijn vorige PC viel dit meteen op: je kunt zeer veel parallel & tegelijkertijd installeren zonder dat de machine op enige wijze protesteert. De gigantische 1,5 + 1 Tb harde schijven zijn hoegenaamd onhoorbaar en de grote processorfan produceert een zoemgeluidje als van een zacht spinnende poes. De 64 bits Windows 7 (OEM) accepteert niet alles. Zo kan mijn oude HP scanjet 3400c niet mee naar de nieuwe constellatie. Op het moederbord zit geen ouderwetse parallel aansluiting voor de printer meer. De meegeleverde gebruiksaanwijzing vermeldt niets over de 2x USB 3.0 aansluitingen. De PC heeft geen Firewire, waarvan de gebruiksaanwijzing wťl melding maakt. De Intel Core 17 870 processor heb ik nodig voor RAW fotobewerking (o.a. DxO Optics Pro 6, CS5, Lightroom 3.3). Deze processor biedt de hiervoor benodigde overvloed van hyper-threading, die het 8Gb werkgeheugen tot in al zijn hoeken en gaten laat uitsloven. (Iets waar een i5 processor nooit toe in staat is, heb ik ergens gelezen). Mijn vorige 32 bits Vista PC 4Gb RAM liet hier zijn beperktheid blijken. Voor mijn gebruikswensen (m.n. hoge kwaliteit fotobewerking; ik ben geen gamer) voldoet de videokaart ruim voldoende. Per jaar heb ik ongeveer 3/4 Tb aan opslag nodig. We kunnen dus even vooruit...
Na enkele maanden gebruik zeer tevreden over deze PC: stil, rekenkracht, stabiel, en voorbereid op toekomstige ontwikkelingen (USB 3.0). :z :*)

• Dell U2410 Monitor
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Medion Akoya PC X7375 D?

Mocht je de scanner willen blijven gebruiken, dan is VueScan wellicht een optie.
Kijk hiervoor op: http://www.hamrick.com/
Dan zal de scanner wel wel via de USB poort moeten worden aangesloten.
Specificaties scanner
Anders is het tijd om de scanner te vervangen. Een scanner met bouwjaar van 2002 of eerder mag langzamerhand wel met pensioen. :z
Weet jij voor een feit dat VueScan de HP Scanjet 3400c zal laten werken onder Win7? Ik heb dezelfde scanner met hetzelfde probleem. Drivers voor de 3400c zijn/worden namelijk niet gemaakt voor Win7.
De 3400c staat op de supportlijst van VueScan maar het lijkt er helaas op dat er problemen zijn om de scanner in W7 64-bit aan de praat te krijgen.

Het HP Support Forum meldt echter een andere (kostenloze) oplossing die schijnt te werken. Lijkt mij het proberen waard.
My pc is a new Dell windows 7 64 bit and the 3400c is working fine.

The secret is to download (for free) and install microsoft's "XP Virtual machine" it's like having an XP machine INSIDE your win 7 machine.

The installation requires 2 downloads and works smoothly.

Once in the XP environment the XP version of the 3400c software works fine.

Just remember to (at the top of the screen) use the USB menu to "attach" the scanner to the XP subsystem (which basically rerouts that USB address to the XP environment)

So far the only real bug is the windows backup will FAIL if the virtual machine has been started, even if it is stopped the backup will fail with a message about VCC or similar. If you start the virtual machine you need to do a total reboot of your pc to allow windows (win 7) backup&system image to function. But, as backup on my pc runs Tue at 1AM - I just reboot Monday night and not start the virtual machine and backup is happy.

[Reactie gewijzigd door baldyman op 1 januari 2011 13:34]

Ik ben benieuwd hoe het met de air flow is, heb zelf een Q6600 van Medion gehad en vond de koeling rampzalig, bovendien zat er een 20 pins connector op de (gedateerde 350 watt) voeding terwijl dat natuurlijk een 24 pins moest zijn.
Het kan zijn dat de gebruiksaanwijzing niet klopt, maar van de werkelijke specificaties was je (als het goed is) vantevoren op de hoogte. Dat je oude randapparatuur mogelijk niet compatible is met 64-bits lijkt me ook logisch en hoeft niet aan Medion te liggen.
Weesredelijk hoe is de koeling geregeld bij je Medion? Hoeveel fans zitten er in de kast? Hoe zit het met het kabelmanagement? Dat zou een goede aanvulling op je review zijn. Ik vind je review eigenlijk gewoon te weinig zeggend. Ik zou liever weten hoe het totale systeem opgebouwd is en wat de prestaties zijn.

[Reactie gewijzigd door Mangofruit op 1 januari 2011 10:18]

De meegeleverde gebruiksaanwijzing vermeldt niets over de 2x USB 3.0 aansluitingen en ook niet dat je hier voorzichtig mee om dient te gaan vanwege het hogere verbruiksstroomniveau, waarop dit opereert.
Waarom zou je met USB3.0 poorten voorzichtig(er) om moeten gaan? Ze werken precies als USB2.0 poorten, maar dan met een hogere snelheid.
Dat ze wat meer ampere's kunnen leveren (900mA ipv 500mA) maakt daarbij 0,0 uit, wat een apparaat niet nodig heeft verbruikt hij niet.

Verder zou het helpen als je je review wat meer zou uitbreiden en wat meer zou vertellen over het ding, iemand die potentieel geÔnsteresseerd is in dit heeft hier niet echt veel aan.

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 1 januari 2011 20:07]

Ik vind niet dat je het niet meer kunnen gebruiken van verouderde randapparatuur als negatief punt van een pre-fab pc kunt noemen wanneer dit a - aan het OS ligt en b - je dit van te voren had kunnen uitzoeken.
Nog iets wat opvalt na twee dagen in gebruik: de roodkleur op mijn Dell U2410 monitor is veel pregnanter, dieper rood dan voorheen....
Windows Prestatie-Index
Processor: 7,5
Geheugen (RAM): 7,5
Grafisch voor Aero: 6,7
Grafisch voor spellen in 3D: 6,7
Primaire harde schijf: 5,9
Basisscore: 5,9
1 fan met toeter bovenop de processor en 1 fan in de videokaart. Inwendig ziet alles er 'leeg' uit: geen kabeltroep (alles is van hard plastic materiaal) en zeeŽn aan ruimte voor eventuele extra schijven. De kast is trillingsvrij, metaal, en de voorkant van hard plastic met aan de zijkanten onderaan ventilatie-openingen. De weldadige stilte overtuigt mij, dat het niet nodig is om een SDD schijf erin te hebben. Ik dubde tussen deze 'Performance PC' van Medion en de i5 versie van Dell. Over Dell las ik te veel negatiefs over trillingen en goedkope materialen...
Die zeeŽn aan ruimte voor eventuele extra schijven kunnen er dan dan wel zijn maar uit ervaring weet ik dat die trafo's in de medium's vaak zo weinig power geven dat een extra harddisk al niet gaat werken.
In dat verband was het treurig om te zien dat er bepaalde Medion types met een extra harddiskbay bovenop een daarvoor aangeschafte medion harddisk niet wilde werken omdat er te weinig stroom voorhanden was.
Dat is ook mijn ervaring, er wordt door Medion meestal van een minimale voeding gebruik gemaakt, waardoor je stabiliteitsproblemen kan krijgen wanneer je ook maar iets toevoegt.
Ik prefereer 2x USB 3.0 verre boven Firewire, waar ik niets op aan zal sluiten. Vraag: in hoeverre is USB 3.0 down-compatible met USB 2.0? Ik zie niet graag ergens rook uitkomen....
2 minuten google werk, gevonden op de pagina over usb op wikipedia:
Er zijn vier varianten van USB:
USB 1.0: 1,5 Mbit/s (low speed)
USB 1.1: 12 Mbit/s (full speed)
USB 2.0: 480 Mbit/s (high speed)
USB 3.0: 5 Gbit/s (super speed; 2009)
De USB 3.0-variant heeft een stekker met extra aansluitingen om de hoge snelheid te kunnen halen. De extra aansluitingen zijn zodanig in de stekker verwerkt, dat ook oudere stekkers nog passen. Deze kabel heeft 10 aders in plaats van 4 bij de oude kabel. [1]