Zalman CNPS8000 Review

mvds 27 april 2007, 2.059 views

Zalman CNPS8000

Pluspunten

• Makkelijke installatie
  • Goede prestaties
  • Stil op lage snelheid
  • Redelijke prijs

Minpunten

• Zeer scherpe vinnen

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 5
Algemene indruk
Ik was op zoek naar een koeler voor in mijn Ahanix HTPC kast welke een low-profile kast is. Omdat er bij de specificaties van deze koeler staat dat hij geschikt is voor low-profile kasten leek het me de perfecte oplossing.
Ik had al eerder koelers van Zalman gehad en ik heb nog nooit problemen gehad.

Installatie
De installatie van deze koeler is echt een eitje. Je schuift de brackets erop die voor jouw socket zijn en je klikt de koeler vast in de retention socket. Net zoals de boxed koeler eigenlijk. Let wel op je vingers want de koelvinnen zijn redelijk scherp. Ik had wat weinig ruimte om de socket heen dus ik had aardig wat sneeen in mijn vingers omdat ik tegen de vinnen zat te duwen.

Prestaties
De koeler houdt mijn Athlon 64 3200+ met gemak koel. Zelfs op de laagste snelheid in mijn best krappe kast komt de temperatuur niet boven de 50 graden (stressed) dus dat is goed te doen.

Geluid
Het geluid wat deze koeler produceerd op minimale snelheid is minimaal. Amper te horen zelfs. Maar op volle snelheid is het net een stofzuiger. Maar daarvoor zit er ook een Fan-Mate 2 bij, daarmee is de snelheid makkelijk terug te brengen.

Compatibiliteit
Ik weet niet wat ze verstaan onder low-profile kasten, maar hij past dus echt maar net in mijn kast. Ik denk dat ik maar een millimeter of 3 speling heb tussen de koeler en mijn kast. Oke, het is genoeg, maar veel lager had mijn kast dus niet moeten zijn. Waar je wel zeker op moet letten zijn de geheugensloten. De heatpipes van de koeler steken zo erg uit, dat ik mijn geheugen naar slot 3&4 heb moeten verhuizen om het passend te krijgen. Zou je moederbord dus het geheugen in slot 1&2 MOETEN hebben dan heb je een probleem.

Heb jij ook een Zalman CNPS8000?

Is netje als je bedenkt dat het een HTPC is en dat de fan maar 3mm ruimte boven zich heeft (waardoor ie meer geluid maakt, is echt zo).
Ik denk dat de schrijver nog beter af was met de boxed cooler van de X2 4400+. Helaas zijn deze 2de hands nu wat moeilijker te verkrijgen. Een tijd geleden werden deze bij bosjes te koop aangeboden!

Het gaat om een 4 heatpiped cooler, waar je zelf de fan kan vervangen door een stille of performance fan :)

Lees hier > http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=399
Die 4 heatpiped koeler is idd een wereldding. Stressed komt hij bij mij niet boven de 47 graden, ook met het warme weer blijft hij netjes onder 50.

Ga jou link eens bekijken al ben ik van mening dat de standaard koeler niet echt veel lawaai maakt.

Wat betreft de survey, kort en bondig, ook wel eens prettigipv de lange verhalen :).

Vind je dat goed? Volgens mij doet de boxed cooler min of meer hetzelfde, maar dan met (iets) meer geluid. Ik had al reviews gelezen dat deze nieuwe cooler niet zo best was.

Bovenstaande staat geheel los van je beknopte doch nette survey :D
In mijn kast kwam de temp met een boxed koeler toch regelmatig hoger dan 50 graden hoor. 55 Graden was eerder regel dan uitzondering. Nu schommelt ie zo rond de 47/48 graden.
Hoi ik mis foto's van de koeler op je moederbord en specifiek daar bij het geheugen. Kan je die nog er bij zetten als je hem nog hebt?
Nee sorry, die heb ik niet meer.