Specificaties 24" @ 1920x1080 (lcd, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite E2472HD-B1 Zwart Review

john19_386 4 maart 2011, laatste update op 4 maart 2011, 9.498 views

Iiyama ProLite E2472HD-B1 Zwart

Pluspunten

• Goede kleurweergave
  • Hoge helderheid
  • Hoge reactiesnelheid
  • Laag energiegebruik
  • Lage prijs

Minpunten

• Beeldverbeteringstechnieken verbeteren het beeld niet
  • Bereik contrast in praktijk vrij beperkt

Na een paar jaar tegen een Samsung 931BW (19", 1440x900) te hebben gekeken was ik toe aan een groter scherm met meer beeldpunten. Bij het zoeken naar een nieuw scherm zijn de volgende eisen gesteld:

- Diepe zwartwaarden;
- 23 à 24 inch;
- 1920x1080;
- Hoge reactiesnelheid (2ms);
- Rond de 200 euro;
- Beetje zelfde uiterlijk als mijn huidige scherm, omdat die als tweede scherm gebruikt gaat worden.

Het scherm wordt vooral gebruikt voor gaming, multimedia (géén fotobewerking) en office. De kleurweergave vind ik niet heel erg belangrijk, goede zwartwaarden wel.

Na wat te hebben rondgekeken op Internet ben ik uitgekomen bij de Iiyama E2472HD. Ik wist niet echt wat ik moest verwachten van het merk Iiyama, maar het scherm is momenteel erg populair en betaalbaar.

Ik gebruik het scherm met mijn game-pc (zie profiel)
Hieronder staan mijn bevindingen per categorie:

Featureset
Het scherm is redelijk standaard. Het heeft een D-Sub, DVI-D en HDMI aansluiting. Het scherm is kantelbaar. Achter de poot zitten twee haakjes voor kabelmanagement. Het scherm is niet in hoogte verstelbaar of in portretmodus te gebruiken (tenminste niet als je er zelf aan gaat sleutelen :P )
Het is dus allemaal vrij basic, als je geen waarde hecht aan extra poespas is dit gewoon goed. Het scherm wordt geleverd met een DVI en D-Sub kabel.
Het menu van het scherm is vrij simpel en goed te bedienen. Verwacht geen uitgebreide kalibratiemogelijkheden!!!

Kleurweergave
Ik ben niet zo heel kritisch op dit punt, ik ben geen photoshopper of iets dergelijks. Ik heb de kleurweergave in het menu ingesteld op 6500k (normaal gebruik). Voor de toepassingen gaming, office en multimedia is dat gewoon goed.

Contrast en helderheid
Het scherm is zeer helder. Dit kwam duidelijk naar voren naast het oude scherm, wat een verschil! In combinatie met het contrast is deze helderheid echter wel erg hoog.

Ik ben nogal verwend met een TV met local dimming. Als je daar eenmaal aan gewend bent vind je schermen zonder al snel te grijs. Omdat monitoren geen local dimming hebben, voor zover ik weet, hoopte ik diepe zwartwaarden te kunnen behalen met deze full LED monitor.
Om de zwartwaarden van dit scherm te testen ben ik maar eens een potje Left 4 Dead gaan doen. Hieruit blijkt als snel dat het contrast enorm slecht is op standaard instellingen, het zwart is echt enorm grijs. Dit verbeterde niet echt met andere schermprofielen. Dan maar zelf iets fabriceren...
In het menu van de monitor kwam ik al snel de functie ACR tegen. Deze functie regelt het dynamisch contrast, maar stond uitgeschakeld. Na het inschakelen van deze functie behaalde het scherm wel goede zwartwaarden bij Left 4 Dead. De functie is echter storend, omdat de functie continu de helderheid van het scherm aanpast, dit valt erg op. Functie dus weer uitgeschakeld en vervolgens de helderheid van het scherm helemaal verlaagd tot 0!!! Dit gaf wel het gewenste resultaat, tenminste bij Left 4 Dead.
Dit heeft als gevolg dat ik met verschillende profielen moet gaan werken bij verschillende toepassingen, gelukkig gaat het omschakelen erg makkelijk en snel met het schermmenu.

Update: Inmiddels heb ik het scherm al een tijdje en ben er zeer tevreden mee. Werken met de profielen doe ik niet meer. Omdat mijn verwachtingen iets te hoog waren in het begin heb ik veel met de instellen zitten kloten, waardoor je op dingen gaat letten die je toch niet ziet als je het scherm normaal gaat gebruiken.

Momenteel gebruik ik de volgende instellingen:

Helderheid 50
Contrast 75
Kleuren 6500K
Alle overige instellingen staan uit!

Ghostig
Het scherm heeft in theorie een reactiesnelheid van 2ms. Ghosting treedt niet op. In het schermmenu zit de functie OD, die volgens de handleiding de reactietijd zou moeten verhogen. De functie heeft echter tot gevolg dat de muiscursor flikkert als deze snel over een grijs vlak wordt bewogen. Het is dan ook aan te raden om deze functie niet te gebruiken.

Bouwkwaliteit en vormgeving
De bouwkwaliteit en vormgeving is naar verwachting. Het scherm is niet superstevig, maar er hoeft ook alleen naar gekeken te worden. De vormgeving heeft veel weg van de schermen van Samsung en past daarom mooi bij het oude scherm.

Samengevat is het een goed scherm voor de prijs. Het is alleen jammer dat de regeling van het dynamische contrast niet goed is waardoor het daadwerkelijke contrast uiteindelijk vrij beperkt is.

Heb jij ook een Iiyama ProLite E2472HD-B1 Zwart?

Zou je foto's van de monitor willen toevoegen als die aan staat?
Of misschien een filmpje?
Ik lees op een paar sites dat het contrast zo beperkt is en ik denk dat ik beter een ander scherm kan nemen dan deze of niet?
Hoi John,

hoeveel graden ongeveer is het scherm naar achter te kantelen?
Kan het scherm ook iets naar voren kantelen?
Ik wil meneer ronkvogels vraag beantwoorden, en hem bedanken, ik heb dit beeldscherm nu al 2 maanden, en door zijn vraag vind ik net uit dat het beeldscherm kan kantelen.

Het beeldscherm kan vanuit rechte stand ongeveer 3 cm naar achteren en voren kantelen.

Nogmaals bedankt.
mooie review, ik ga 'm nu ook kopen!
Jij zegt dat het bereik in contrast in de praktijk vrij beperkt is, maar is dit "beperkt" en drastisch in de zin van dat het contrast te vergelijken is met een goeie lcd?
Ik zit namelijk te twijfelen tussen deze en de 10 euro duurdere Iiyama E2473HDS-B1.
Ik twijfel of ik 27 inch niet te groot vind,

Hoe bevalt dit 27 inch scherm voor normaal gebruik als internet of tekstbewerking?
En is de resolutie niet te laag voor zo een groot scherm?
Je zit bij het 24" model te kijken maar ik kan je vraag zeker beantwoorden.

Ik heb toevallig deze monitor en de pixels/inch zijn grofweg NET goed genoeg zegmaar. Dit vergelijkend met een 22" full HD monitor.

Ik zou je aanraden bij 27" minimaal een 1920x1200 te halen anders word het naar mijn mening te korrelig. Je kan ook zelf naar een retail shop om te vergelijken en daarna via de pricewatch bestellen eh :)

Voor de review schrijver, kun je misschien ook foto's meeposten? Aangezien het uiterlijk bij dit model er zeker uit springt. :) Voor de rest, thumbs up!

[Reactie gewijzigd door DoomEater op 11 februari 2011 00:23]

Ik zou het heeel vervelend vinden om steeds met profielen te moeten werken! Heb je niet al ondertussen een passend profiel voor algemeen gebruik gevonden?
Ik gebruik de profielen eigenlijk niet meer. Ik heb nu gewoon 1 profiel waarbij zowel voor zowel desktop gebruik en gamen hetzelfde gebruik. Ik denk dat mijn verwachtingen gewoon iets te hoog waren t.o.v. mijn oude scherm waardoor ik enorm veel met de instellingen heb zitten kloten. Ik zal een update toevoegen aan de review.

[Reactie gewijzigd door john19_386 op 4 maart 2011 20:38]

Hoe zit het met het blad waar de monitor op staat? Het ziet er erg klein uit in vergelijking met de Iiyama E2473HDS-B1.