Specificaties 27" @ 1920x1080 (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster P2770FH Zwart Review

m.w. 31 december 2010, laatste update op 31 december 2010, 11.293 views

Samsung Syncmaster P2770FH Zwart

Pluspunten

• zeer goede afwerking
  • levendige kleuren
  • goed contrast

Minpunten

• 'bleeding' in het donker bij donkere beelden
  • beperkte hoeveelheid instellingen
  • Aanraaktoetsen moeilijk in gebruik

Ik heb enkele weken geleden de samsung syncmaster p2770fh gekocht. Na een aardige tijd een kleiner scherm te hebben gehad vond ik het wel tijd om een goed scherm te kopen dat geschikt is voor zowel alledaagse taken op de PC als gamen met de Playstation 3.

Allereerst de afwerking van de monitor; er zit een mooie doorzichtige rand om het scherm heen en het geheel is kraakvrij. Je kunt de monitor bedienen via een soort aanraaktoetsen aan de voorkant van het scherm, wat er heel netjes uitziet. De doorzichtige glazen 'nek' die de voet met het scherm verbindt maakt het geheel af.

Het scherm geeft alle kleuren helder weer, kleuren zien er altijd levendig uit. De resolutie van 1920x1080 lijkt laag maar is niet storend. Dit komt bovendien overeen met de maximale resolutie van de PS3 (en tevens de xbox 360) waardoor het beeld geen vreemde vormen krijgt, en dit was dan ook 1 van de hoofredenen voor mij om het scherm te kopen.

Mits de monitor goed is ingesteld heeft deze een op het oog goed contrast. Het scherm wordt gepromoot met een reactietijd van 1 milliseconde, maar hier merk je (zoals verwacht) in de praktijk niets van. Er zitten geen dode pixels in waar ik erg blij mee ben aangezien samsung pas schermen omruilt vanaf 5 dode pixels.

De monitor lekt helaas wat van de achtergrondverlichting in de randen, wat in het donker bij donkere beelden opvallend aanwezig is. Dit is meestal niet storend en onder normale omstandigheden niet makkelijk te zien, maar ik had van samsung verwacht dat ze dat met zoveel ervaring met LCD schermen wel opgelost hadden.

De aanraaktoetsen op de voorkant van het scherm zien er dan wel erg mooi uit, ze zijn ook moeilijk in gebruik. Je moet bij het aanpassen van de (vrij beperkte hoeveelheid) instellingen constant naar de knoppen kijken.

Het scherm kan alleen gekanteld worden, en heeft verder een DVI aansluiting, een HDMI aansluiting, een 3.5mm out en een optische geluidskabel out. Dit is voldoende maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die meer aansluitingen willen.

Verder is standaard een DVI kabel aanwezig, en natuurlijk de stroomkabel. De omvormer is extern maar kun je onder je bureau kwijt.

Al met al is deze monitor zeker geen slechte aankoop maar ik zou meer hebben gekeken naar alternatieven van Asus of IIyama.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster P2770FH Zwart?

De kleuren zijn vrij fel en dat ziet er leuk uit bij algemeen desktopgebruik maar ze zijn niet 'realistisch', de kleuren wijken ten opzichte van andere schermen in deze prijsklasse te veel af van wat de computer daadwerkelijk wil weergeven. Groen wordt bijvoorbeeld iets donkerder dan de bedoeling is.
De prijs is toch redelijk?
Kan je uitleggen waarom je beoordeling relatief laag is.
Ik ben van plan ook dit scherm te kopen, juist vanwege de prijs!

En ik heb juist, geen goeie ervaringen met iyama, vanwege de slechte kleurweergave en zwart waarden.

Mvg. Tycho.
Fout van mij; ik heb de prijs aangepast naar goed.

Het is zeker niet veel geld voor zo'n scherm maar het aantal instellingen viel me tegen, en omdat ik een console erop heb aangesloten moet ik bij elke keer dat ik wissel de 3.5mm kabel wisselen omdat er maar 1 HDMI poort en 1 DVI poort is. Verder het is het lekken van de achtergrondverlichting wel jammer omdat ik weet dat er schermen van een paar jaar ouder zijn die er absoluut geen last van hebben.

Dat met die 3.5mm kabel en de wat mindere featureset is iets waar ik in feite zelf voor heb gekozen, maar de achtergrondverlichting vind ik jammer. Andere reviewers denken er anders over dan ik; ik kan niemand vinden die hetzelfde probleem ervaart. Misschien is het probleem alleen aanwezig op mijn monitor.

Voor dit geld zul je uiteindelijk toch geen gelijke monitor vinden, maar je kijkt er toch een paar jaar tegenaan en het is geen slecht idee om als het nodig is een paar tientjes meer uit te geven. Dus vergelijk; en baseer je aanschaf niet op één review. Ik ben nieuw hier en niet erg ervaren met het schrijven van reviews.

Groet, Mark
Ah, dat verklaart veel.

Ik kijk relatief veel films & docu's en speel af en toe mijnenveger. Ben dus niet echt een gamer. zal waarschijnlijk ook geen last hebben van jou probleem met de kabels.

Zojuist heb ik twee van deze monitoren gekocht en wacht nu op de levering.
Wanneer deze arriveren zal ik ook een review schrijven.
Maar dan meer in de ogen van een hobby adobe Cs5 gebruiker/Docu/Film addict

Verder netjes qua onderbouwing.

To be continued..........
Al een update?
Ik heb ook wel interresse in dit scherm (A)
Ben van plan deze binnekort te bestellen, ben alleen wel benieuwd naar verdere reviews!
Bedankt voor je review!

Even een vraagje. Bij de specs hier staat VESA 100x100 als wandmontage gaten.
Zitten deze gaten ook werkelijk achterop?
Ikzelf ontvang dit scherm morgen of overmorgen. Ik zal het dan wel even posten, mocht je tegen die tijd nog geen antwoord hebben.

Edit: Wehkamp geeft aan dat dit niet mgoelijk is.

[Reactie gewijzigd door Kevin-de-Groot op 22 februari 2011 12:30]

Ik heb het scherm ook gekocht en vind het een Top-scherm !
Echt een aanwinst voor op je bureau. En geen dode pixels gelukkig.
Ik ben er erg blij mee. ;)
Leuk als je een TV zoekt, absoluut geen geschikte monitor voor een wat serieuze gebruiker. Vrijwel geen opties en matige afwerking.
pluspunt: levendige kleuren.....maar dan 3 sterren bij kleurweergave zetten?
Dat vond ik inderdaad ook raar... Enige uitleg?