Iomega eGo Blackbelt Mac Edition 1TB Zwart Review

olii1507 30 december 2010, laatste update op 30 december 2010, 1.742 views

Iomega eGo Blackbelt Mac Edition 1TB Zwart

Pluspunten

• Valbescherming
  • Presaties over FW800
  • Compact
  • Bus-powered
  • Compleet geleverd
  • Mooi design

Minpunten

• Valbescherming trekt nogal wat vuil aan
  • Schijven met FW800 zijn prijziger
  • Vingerafdrukken

Mobiliteit Score: 5
Inleiding:
Om de zoveel tijd is het moment daar om ons nog eens te updaten qua hardware. Ditmaal had ik wat meer opslagruimte nodig. Ik wou een compacte externe schijf, liefst met een Firewire800 aansluiting. Na heel wat reviews te lezen bleven er volgens mij de volgende mogelijkheden over:
  • Iomega eGo Blackbelt 1TB Mac Edition
  • Seagate FreeAgent GoFlex 1TB (met de FW800 accessoire)
  • LaCie Rugged Hard Disk 1TB
Daar de Lacie toch wat te prijzig was en de Iomega me meer aanstond van uiterlijk, heb ik gekozen voor de Iomega eGo.

Eerste indruk:
Mijn eerste indruk was zeer positief. Het was een zeer aantrekkelijke verpakking.
Ook vond ik het fijn dat er drie kabeltjes werden meegeleverd, even een opsomming:
  • USB2.0 (60cm)
  • FW800 (60cm)
  • FW800 naar FW400 (60cm)
We mogen ook niet de software vergeten die er wordt bij meegeleverd. Achteraf gebruik ik deze niet maar voor sommige kan het toch wel handig zijn. Het gaat hier over het volgende: Iomega Protection Suite Mac Edition, Trend Smart Surfing, Iomega QuikProtect en MozyHome Online (2GB gratis online back-up).

Het uiterlijk mag er zeker zijn zijn. De externe schijf beschikt over één USB poort en twee FW800 poorten. Die tweede FW800 poort heeft als functie zich te gedragen als een FW800-hub. Ook zit er al een rubbertje (valbescherming) rond de schijf. Je zou ze tot 2,1m mogelijk laten vallen. Het rubbertje trekt wel graag wat vuil aan.

Compatibiliteit:
Deze schijf werkt normaal gezien voor ieder besturingssysteem. Weliswaar is deze schijf voorgeformatteerd in HFS+, wil je het dus gebruiken voor Windows of Linux dan zal je de schijf moeten formateren naar bv. NTFS en FAT32.

In mijn situatie heb ik de schijf opgedeeld in twee partities. Een deel in NTFS zodat mijn mediaspeler (Xtreamer) er overweg mee kan. Het andere deel in HFS+, dit om het met Time Machine te laten werken. Ook plaats ik op dit deel mijn persoonlijke documenten, niet veel vrienden hebben zoals ik een Mac dus zal er al minder vlug tussen mijn documenten geneusd worden.

Prestaties:
Ik ben zeer onder de indruk van de snelheid die met FW800 gehaald kan worden. Bij de afbeeldingen onderaan heb ik twee resultaten van een lees- en schrijftest geplaatst.
FW800: lezen 83Mb/s en schrijven 79,4Mb/s
USB2.0: lezen 37,8Mb/s en schrijven 37,2Mb/s

Geluids- en warmteproductie:
De geluidsproductie is zoals bij mijn vorige schijven acceptabel. Je hoort weliswaar iets maar het is niet storend. Qua warmteproductie heb ik niets aan te merken, de schijf wordt nauwelijks warm.

Conclusie:
Al met al ben ik erg tevreden met deze externe schijf. Gebruik het steeds met plezier. Bus-powered is echt een gemak.

Heb jij ook een Iomega eGo Blackbelt Mac Edition 1TB Zwart?

Bedankt voor de solide review!
Mooie review, ik zocht een meeneembare schijf, die toch te gebruiken valt met timemachine. Na het lezen van jou review ben ik benieuwd naar de huidige prijs, als deze aanvaardbaar is voor mijn buget, ga ik hem halen.
Om timemachine te gebruiken moet je een meeneembare schijf gewoon formateren naar hfs+ of journaled. Je kan dus evengoed een goedkopere schijf kopen mocht timemachine je enigste vereiste zijn.

Deze schijf is wat prijziger door de firewire800 poorten.