Thrustmaster F430 Force Feedback Racing Wheel Zwart Review

eskymomo 4 januari 2012, laatste update op 4 januari 2012, 6.130 views

Thrustmaster F430 Force Feedback Racing Wheel Zwart

Pluspunten

• Zeer fraaie materialen
  • Goede prijs
  • Goede Forcefeedback
  • Te gebruiken in combinatie met GranTurismo 5

Minpunten

• Geen handleiding voor installatie op PS3
  • Pedalen plateau wil schuiven bij remmen/gasgeven
  • Niet draadloos, dus 3 snoeren

Verzenden

Om te beginnen...Ik had hem op dinsdag 4 januari 2011 besteld bij ECI voor 105 euro inclusief verzendkosten en woensdag 5 januari 2011 had ik hem binnen.

Verpakking

Nadat ik 'm binnen had meteen uitgepakt, alles zat netjes ingepakt, nergens iets op aan te merken.

Installeren

Het vastzetten aan een tafel of bureaublad gaat heel soepel en staat ook uitgelegd in een (Nederlandse) handleiding. Het installeren op de pc staat ook uitgelegd. Zelf gebruik ik het stuur voor de PS3, het aansluiten sprak voor zich en nam hooguit 5 minuten in beslag.

Ergonomie

Het stuur racet erg fijn, de force feedback maakt weinig geluid en de pedalen zijn zwaar waardoor gasgeven en remmen goed te doseren zijn. Ook de flippers hebben een fijne touch. Er hoeft niet veel kracht te worden gezet om de flippers in beweging te krijgen, maar het kan tijdens het racen niet 'per ongeluk' gebeuren, daarvoor zitten ze te goed weggewerkt.

Functionaliteit

Ik heb het stuur alleen op de Playstation 3 getest, voor ondersteuning op de PC heb ik weinig te zeggen.
Op de playstation heb ik het kunnen testen met GranTurismo 5, F1 2010 en Dirt 3. Alle functies van het stuur worden in alle drie de games ondersteund. Zowel de forcefeedback alsook de schakelflippers.

Er zijn toch nadelen. Want het stuur is niet officieel ondersteunt door Sony. Hierdoor hebben de knoppen op het stuur wel een functie, maar kun je niet zelf de functie van de knoppen instellen, wat wel kan met Driving Force GT. Zo zitten er hele mooie knopjes aan de zijkant van het stuur, dit totaal geen functie heeft in welk spel op de playstation dan ook. Daarnaast is de functie van de knoppen in elk spel anders, er is niet echt een touw aan vast te knopen op deze manier. Verder is het stuur maar maximaal 180° te draaien, waar de Driving Force GT 360° kan draaien.

Vormgeving

Allereerst vind ik het een zeer mooi stuur, dit is duidelijk het sterke punt van dit stuur. Het gedeelte van het stuur waar je het vastpakt is afgewerkt met mooi leer, waardoor je veel grip hebt met je handen. Zelfs met bezwete handen heeft het stuur nog genoeg grip. De schakelflippers zijn mooie metalen strips, waarbij ze goed hebben gekeken naar het originele design van Ferrari.

Een minpunt is toch wel het design van het gas en rempedaal platform. Allereerst moet dit achterin het stuur worden aangesloten op het stuur, naast 2 anders kabels, waardoor deze kabels elkaar erg in de weg zitten. Maar dit is niet het ergste, het platform waar het gaspedaal en rempedaal op zitten, schuift heel erg makkelijk over de vloer. Er is bij het ontwerp hier niet goed nagedacht over contragewicht in het platform. Zelf heb ik het opgelost door het platform helemaal vast te tapen, maar ik kan me voorstellen dat dit voor sommige mensen wel een hekel punt kan zijn.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit vind ik zeer solide. Ik heb het stuur nu bijna 1 jaar, en er zijn amper spoortjes te vinden van enige slijtage. Het enige minpunt vind ik het wegwerken van de drie aansluitkabeltjes aan de achterkant van het stuur. Het lijkt erop de kabels, voor stroom, USB en platform connectie, elkaar in de weg zitten, hier had een een betere oplossing voor bedacht kunnen worden.

Conclusie en prijs

Ik heb het stuur nu bijna een jaar en moet zeggen dat ik er tevreden over ben. De prijs/kwaliteit verhouding van dit stuur is goed, ik heb 105 incl. ervoor betaald, nu een jaar geleden. Voor wie geen G27 of nog duurder wil en voor de Driving Force GT te gewoon is, is de Thrustmaster F430 een goed alternatief.

Heb jij ook een Thrustmaster F430 Force Feedback Racing Wheel Zwart?

Hallo, ik heb 1 vraag.
Waar zijn die 3 kabels voor, ik heb gezien: 1x usb, 1x power voor ffb, en waar is die 3e voor?
De andere kabel is voor de stuur-pedaal verbinding.
Wat je zegt over de extra knoppen die niet werken voor de meeste spellen, kun je toch niet bepaald bij 't apparaat leggen?
Eerder bij Sony zoals je zei, omdat de controller niet officieel ondersteund zou zijn.
Anders zeker bij de makers van de spellen, die zouden kunnen zorgen dat de spellen bepaalde controllers ondersteunen.

Maar zo zie je maar weer, je kunt beter 'n PC hebben, vooral voor meer grafisch zwaardere en realistische spellen zoals racers. Dan kun je 9 van de 10 keer de controller gebruiken die je zelf wil en nog aanpassen ook.
Anders moet je je zeker maar aan een officieel "GT"-stuur houden ofzo, want dat verwachten ze dan tóch van je.
Thrustmaster mag dan misschien ook controllers maken die ook op consoles werken, en dat is ook wel mooi dat ze dat doen, maar het is toch altijd wel 'n merk geweest die hoofdzakelijk controllers maakt voor de PC, en de ondersteuning van de consoles zelf is er duidelijk ook niet echt.
Heeft iemand deze op PC met games als iRacing getest? LFGT kost 30 meer, en als het kan, zou ik wat besparen.