Specificaties 32" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung LE32C530 Review

PcDealer 23 januari 2011, laatste update op 3 september 2014, 12.661 views

Samsung LE32C530

Een gewoon goede tv tegen een mooie prijs.

Pluspunten

• goede specificaties voor een lage prijs
  • strak zwart uiterlijk
  • stevige voet
  • speelt media via usb af
  • na vervanging lvds-kabel weer als vanouds

Minpunten

• geen 60Hz +
  • geen (officiŽle) ondersteuning voor wireless usb dongle
  • na vier jaar lvds-kabel kaduuk

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Voorafgaand aan de aankoop:
Ik heb 10 jaar gedaan met een 55cm crt 4:3 tv met mono geluid. Gekocht voor Gld 30,00 bij een telefoonabonnement :p Eťn keer gerepareerd vanwege een kapotte interne voeding. Mei 2007 was het echt niet meer van deze tijd en zocht ik een nieuwe tv uit bij mijn preferred supplier De Harense Smid. In die tijd vond ik de kwaliteit van de lcd's tot zo'n EUR 500,00 onvoldoende in vergelijking met de Grundig Lenaro 28" (70cm) breedbeeld platte crt (type MFW705610) die ik zag staan. Deze heb ik dan ook aangeschaft. Toen deze het na 3,5 jaar begaf vanwege een hoogspanningssdefect en onherstelbaar bleek vanwege het uitblijven van spare parts, heb ik in overleg met de winkel uiteindelijk een uiterst mooie deal kunnen sluiten.

Twee merken:
Ik had vooraf de keuze gemaakt tussen Samsung en Philips. Samsung vanwege de uiterst goede recenties op Kieskeurig, Tweakers.net en de Consumentenbond. Ook elders op internet goede reviews. De Philips vanwege mijn algemene interesse voor tv's van dit merk. Mijn broertje heeft een 42" met NetTV die erg mooi is, maar zich wel in een heel andere prijsklasse zich bevindt.

Vereisten:
Enkele eisen voor de nieuwe tv: 28" lcd of groter, Full HD en minimaal 1 scart vanwege de UPC (Pace) Mediabox. Prijs maximaal rond de EUR 400,00. Bij voorkeur ook voorzien van usb voor het bekijken van media (DLNA), indien mogelijk meer dan 60Hz verversingsnelheid. Bij Samsung kwam ik uit bij de LE32c5x0, LE32C6xx, UE32C5100. Bij Philips had ik de 32PFL3505h en 32PFL5606h in gedachten. De Philips bleek in vergelijkingen veel duurder bij dezelfde specificaties dan Samsung. Keus qua merk snel gemaakt.

Gekozen merk en type:
Toen nog het juiste model kiezen. Via de wizzard op samsung.nl kwam ik uit op de LE32C530, LE32C550 lcd tv's. De 570 had weinig meerwaarde en de UE32C5100 led tv was veel duurder dan een vergelijkbare lcd. De 550 bleek End of Life volgens de Harense Smid, althans zou niet meer binnen komen. Voor een webshopprijs de LE32C530 gekocht (EUR 339,00), plus de korting voor mijn defecte tv met 6 jaar service certificaat.

Eerste indruk:
S/N: xxxxxxxxxxxxxx

Op de zijkant:
(PS) BN64-01269B

Door de gril te zien:
A06 (zijnde een AU Optronics display)

Algemene beoordeling
Uiterlijk
Ik heb de tv 29 oktober 2010 gekocht. Nu na bijna 24 klokuren mijn eerste indruk. Wow, wat een fantastisch beeld! Het is dezelfde overgang als destijds van mijn 55cm 4:3 crt met monogeluid naar de 28" (70cm) breedbeeld crt met stereo en virtual surround. Het beeld is zowel op analoge kabel, DVB-C free-to-air en digitale tv uitmuntend. Uiteraard zijn de uitzendingen op de digitale tv van UPC het strakst. Zeer gedetailleerde beelden.

Ik had er wel ergens van gelezen dat er knoppen aan de voorkant zouden zitten van de tv. Maar vanavond pas opgevallen. De drukgevoelige sensors zitten rechtsonder aan het scherm voor aan/uit, channel up/down, volume up/down en source. Als het donker is vallen ze niet op, als het licht is ook niet, tenzij je weet waar ze zitten.

Media
Cisco Flip Mino HD:
Mijn vrouw is naar het ziekenhuis geweest met onze Cisco Flip Mino HD om wat opnames te maken van de pasgeboren baby van een collega. Na thuiskomst in de usb-poort van de tv gestopt, via het menu Media Play gebrowsed naar de bestanden die in een aparte directory stonden. Eerste bestand geselecteerd en de tv speelde alle filmpjes achter elkaar af en stopte toen automatisch na de laatste. Beelden opgenomen in 720P werden mooi afgespeeld.

USB Stick:
Een avi film op een vermoedelijk el cheapo ETC Distribution branded 1GB usb stick speelt met gemak een 720P avi af. Zodra de stick er in zit, drukken op "MEDIA.P" en je kan dan kiezen voor o.a. "Video" en "Pictures" afhankelijk van wat je wilt zien. Selecteren van het bestand en drukken op de knop tussen de pijltjes op de afstandsbediening speelt een paar seconden later het bestand af. Vooruit- en achteruit spoelen, skippen, start en einde van de film zijn de mogelijkheden die via de ab te kiezen zijn.

Nintendo Wii:
Mijn schoonzus heeft voor onze kinderen haar Wii meegegeven. Aangezien de Wii geen hdmi heeft en ik mijn ene scart reeds heb gebruikt voor de UPC settopbox, heb ik het via Composite In (AV) aangesloten aan de zijkant van de tv. De ingang van de Wii heb ik in het menu van de tv aangeduid als "GAME". De receiver heb ik op de bovenkant van de tv geplaatst, tegen de opstaande rand aan. Wel de verhoger gebruiken, anders glijdt het eraf. Het is nog geen een keer gevallen. En dat wil wat zeggen aangezien de kinderen het leuk vinden de tv aan te raken bij een filmpje van Dora of Diego. Daarnaast staat de tv op een draaiend meubel. Ondanks de niet zo hoge resolutie van de Wii is het beeld top en lekker groot op 3 meter.

In combinatie met kinderen
Ik was er altijd bang voor (en nog een beetje) hoeveel de tv zou gaan lijden als de kinderen (van bijna 5 en net 2) eraan zouden gaan zitten. Een crt van tientallen kg's gaat nergens heen als er tegenaan wordt geduwd. En de glasplaat kan wel wat abuse hebben. Zouden de kinderen van de tv af kunnen blijven en het niet omduwen? Vooral bij uitdagende series als "Dora" vinden ze wijzen en aanraken helemaal te gek. Nou, de voet blijkt erg stevig: glossy zwart plastic omhulsel met een gietijzeren core. Daar boven op een draaiplug en daar wordt de tv op geplaatst met vier schroeven. Tot nog toe heeft de tv de kinderen overleeft. Ook de vingervlekken gaan er met de meegeleverde poetsdoen en wat water heel gemakkelijk vanaf.

Gosting
Ik merk dat bij het pannen van de camera de snelheid van het beeld wat achterblijft bij wat zou moeten. Daar had ik met mijn CRT nooit last van. Ghosting is w.m.b. acceptabel.

Kleurweergave
Bij beelden met felle vlammen heeft de tv moeite met het correct weergeven van de kleuren. Het hart van de vlammen wordt wit weergegeven. Het lijkt er dus op dat beeldprocessor het niet aan kan.

Inbrand- gevoeligheid
Het is mogelijk in het menu de optie in te schakelen die inbranden tegen gaat.

Upgrade firmware:
De tv is geleverd met firmware T-MSX5DEUC-2005.4, zie Menu->Support-> Contact Samsung. Deze versie heeft een releasedatum van 16 december 2010, dus heel recent :D
Zie http://www.samsung.com/nl...F1W&prd_ia_sub_class_cd=P.

Edit: nog geen zin in gehad d.d. 2014

Op Gathering of Tweakers:
[LCD TV] Samsung LCD + LED TV`s (alle series) Deel 14

Andere reviews:
HDTV Test

Defect
Sinds gisteren (30 juli 2014) is de tv defect. De hele middag was er niets aan de hand tot ik om 16:00 bezoek kreeg en daarom de tv en de mediabox uit deed. Na een uur weer aangezet en zag toen horizontale en verticale strepen in het beeld. In eerste verdacht ik de UPC Cisco mediabox. Na een reset van dat ding bleef het euvel al in de installatiefase. Alle inputs hadden hetzelfde probleem, behalve het menu. Een leentv van schoonpa bewees dat de tv de veroorzaker was. Aangezien er meerdere boards in zitten, is een er van defect. Het geluid is zoals normaal, het menu is goed en de melding dat er geen input is gevonden is, zoals voorheen. Ik heb Vidau in Veldhoven gebeld en meneer geeft aan dat er een aantal oorzaken kunnen zijn waaronder het paneel, tcam of zoiets en nog wat. EUR 14,50 onderzoekskosten. Deze zaak heeft al eerder geholpen met een 55cm crt waarvan de voeding het had begeven en voor relatief weinig weer in orde gemaakt.
LE32C530
UPC na installatieUPC na installatieWii
LaptopLaptopCoax
Input signalInput signal

Reparatie
Inmiddels het de tv al weer een paar weken in orde na reparatie. Het bleek dat de lvds-kabel versleten was. Geen idee hoe, misschien omdat de zon vaak op de tv is gericht (vanuit zuidoost). EUR 55,00 verder en de tv kan hopelijk weer 4 jaar mee.

Changelog:
- (03-09-2014/19:02) Reparatie toegevoegd
- (31-07-2014/14:44) Defect toegevoegd, telefoon toegevoegd, Korte toelichting ingevuld
- (30-12-2010/23:25) "Andere reviews" kopje toegevoegd
- (05-01-2010/09:21) schermrevisie toegevoegd
- (23-01-2010/12:29) grammaticale fouten gefixt, beoordeling voor "ghosting" verlaagd en onderbouwd, kopje "inbrand-gevoeligheid" toegevoegd, kopje "kleurweergave" toegevoegd, "Wii" en "usb stick" als hardware toegevoegd en onderbouwd, kopje "Op Gathering of Tweakers" toegevoegd

Heb jij ook een Samsung LE32C530?

Reviews door de redactie

Ik heb deze tv nu ook een week in bezit en vind hem toppie!

Ontwerp van de tv is erg strak en mooi. Vooral dat de voet niet ver voor de tv uit komt is een plus.

Beeld ben ik ook erg tevreden over. Wel zijn de standaard instellingen hiervan wayyy to kijkdoos. Lees in je review dat hij problemen krijg bij het weergeven van bv vlammen, maar waarschijnlijk komt dit door je instellingen. Zet hem voor de gein eens op de "movie" stand.

Wat ik vooral niet had verwacht van deze 32inch budget tv van € 340!!! 8)7 is dat alles ook gewoon klopt aan de tv. Naast het design dus die er niet goedkoop uitziet werkt alles ook vloeiend. Het in stellen van de tv, snel zappen, erg mooi uitgewerkte media software, alles komt doordacht, mooi en alles behalve goedkoop over.
Ik zal het eens op movie zetten dan. Maar de uitleg in het menu is dat deze stand rekening houdt met donkerder licht in de omgeving. Misschien helpt deze stand ook om ghosting tegen te gaan.
Over de upgrade van je tv, daarbij zeg je dat je de t-msx5deuc hebt, deze kan je niet updaten met de versie van 22dec, die firmware is namelijk voor andere cpu die ook net als de panelen in een lotery zitten van samsung, zelfde model 2 verschillende cpu's en meerdere sorten panelen.
"Als ik een usb stick heb gevonden zal ik versie T-TDT5DEUC-1023.0 uploaden, releasedatum 22 december 2010."

Als ik jou was zou ik geen T-TDT erop geen zetten als je een T-MSX moederbord hebt. ;)
Maar goed dat ik die tip eerder heb gezien en vandaag de 2009 van de MSX heb geupped. :p
Heeft deze tv ook 24p ondersteuning? Dit kan ik nergens vinden op sites ed.
goede review! goede tv ook, heb er ook een tijdje van kunnen genieten als monitor van mn pc, totdat ik een freak-out kreeg, wij willen meer van zulk soort reviews zien!
Bedankt \o/ Ik zal nog met updates komen over ghosting e.d.
Goede review, daar kan ik wat mee. Deze TV wordt het. Ook omdat ze GEEN DNLA heeft. DNLA is een non-protocol waar je vlot 100 euro extra voor betaald. Ik ga voor een set-top box met UPnP-A/V. Lees dit en huiver: http://gxben.wordpress.co...te-dlna-protocol-so-much/

DLNA :)
De 550 is maar een paart tientjes duurder en heeft een hdmi en usb meer, plus wifi dongle support en ethernet
Oops DLNA 8)7

Dat klopt maar ik wil geen netwerk aan mijn TV. De fabrikanten hebben nog steeds geen fatsoenlijk netwerk support en de technieken veranderen ook nog voortdurend. Een goedkope set-top box is snel vervangen maar een TV is niet te upgraden. Dus kies ik voor een goedkopere TV met een separate box die overigens wel volledig UPnP A/V support en niet alleen maar dat brakke DLNA protocol, wat niet meer blijkt te zijn dan een beperkte sub-set van UPnP A/V (zie link).
Mooie review, maar ik heb 1 klein puntje, de maximale refreshrate is 60 hz in plaats van 50 hz. Zie manual:

Optimal resolution is 1920 X 1080 @ 60 Hz.

Volgens mij kan elke tv met FULL HD logo 60 hz aan, handig om te weten als je een pc (of xbox360) aan wilt sluiten. Een 100 hz / 200 hz tv kan je vaak ook maar op maximaal 60 hz aansturen. De rest van de beelden wordt door de tv zelf berekend / geinterpoleerd. 3D tv kan dacht ik wel weer meer beelden per seconde laten zien, afhankelijk van de gebruikte 3d techniek.