Microsoft Media Center Remote & Receiver Review

mvds 6 oktober 2006, 5.884 views

Microsoft Media Center Remote & Receiver

Pluspunten

• Goed bereik
  • Zeer makkelijk in gebruik
  • Ligt lekker in de hand
  • Volledig compatibel met alle functies in MCE
  • Backlight

Minpunten

• Nog geen gevonden

Beetje saaie review misschien, maar ik ben er dan ook zeer tevreden over. Er zijn heel veel oplossingen van andere merken maar de Microsoft remote en ontvanger is toch zeker wel aan te raden. Ik was op zoek naar een manier om mijn HTPC te bedienen op een zo makkelijk mogelijke manier. Een toetsenbord en muis vind ik onhandig. Ten eerste liggen die dingen me altijd in de weg, en ten tweede heb je ze niet echt nodig als je Microsoft Windows MCE gebruikt. Dus dan kom je al snel bij de afstandsbedieningen terecht.

Aansluiten
Als je deze set aansluit kan je hem eigenlijk meteen al gaan gebruiken. De ontvanger word meteen herkend door Windows en ook alle functies (knoppen) zijn meteen te gebruiken. Geen rare drivers nodig of IR codes leren, gewoon zoals plug&play hoort te zijn.

Gebruiksgemak
Zoals al vermeld in het stukje over het aansluiten is de afstandsbediening erg gemakkelijk om te gebruiken. De afstandsbediening is overzichtelijk en de functies wijzen eigenlijk zichzelf. Ook het oplichten (backlight) van de knoppen bij gebruik is handig, zeker als je in slecht verlichte omgevingen TV aan het kijken bent. Het bereik is ook erg goed, het maakt bijna niet uit waar je naar richt, de ontvanger pikt het toch wel op.

Kwaliteit
De set voelt solide aan, de knoppen zijn prettig, je voelt goed dat je ze indrukt, ze geven ook redelijk wat weerstand en ze zijn over het algemeen genomen ook groot genoeg om makkelijk in te drukken.

Functionaliteit
Voor alles wat je in MCE kan, zitten er knoppen voor op de remote. En alles wijst zichtzelf eigenlijk wel. Als je een TV kan bedienen met een afstandsbediening, dan kan je ook een HTPC bedienen met deze set.

Als je niet allerlei andere dingen ook wilt gaan bedienen ermee, dan is deze set zeer aan te raden. Heb je meer wat je wilt bedienen, dan is misschien een Logitech Harmony beter.

Heb jij ook een Microsoft Media Center Remote & Receiver?

Eventjes reageren hierop, ik ben het helemaal eens met de review, ik heb nu 1,5 jaar een windows media center en deze remote werkt perfect!
Ik ben het voledig eens met Opsidian. Daar wou ik nog aan toevoegen dat je je setopbox er ook meer kan bedienen via de meegeleverde IR blaster (2 zelfs) al is een digitale tuner natuurlijk een betere oplossing.
Ook kan je de "volume" en "tv power" instellen op je eigen tv of receiver.
Daarnaast heb ik nog een Trust MCE toetsenbord voor alles buiten MCE want in MCE kan ik met de remote meer.

Ik heb er een aantal jaar geleden wel de hoofdprijs voor betaald (40 ofzo) maar het is echt wel kwaliteit.
Even een opmerking voor de gebruikers bij wie de afstandsbediening er plotseling mee is gestopt. Mij mij was dit het geval en ik kreeg hem met geen mogelijkheid meer aan de praat :(. De oplossing:
• Batterijklepje eraf, met een Torx TX8 bitje het schroefje losdraaien.
• Beetje duwen en trekken om de boven- en onderkant van de behuizing van elkaar los te krijgen. Die zitten met lipjes aan elkaar geklikt.
• Het zwarte venstertje voor de infrarood-LED's even schoonmaken met een doekje.
• Het geheel weer in elkaar zetten.

Blijkbaar had hij er door een vervuild infraroodvenstertje geen zin meer in. Het bitje kun je bij de vakhandel voor pakweg een euro kopen. Da's heel wat goedkoper dan een nieuwe afstandsbediening :)
Werkt deze remote ook nog met MCE 6.1 (in Windows 7)? :)
Geeeeeen idee :) Ik heb nu een popcorn hour en geen mce machine meer :)
Jazeker, geen probleem.