Motorola Defy Zwart Review

interficiam 29 december 2010, 5.130 views

Motorola Defy Zwart

Pluspunten

• Waterbestendig
  • Gorilla Glass
  • Groot scherm met hoge resolutie
  • Batterij gaat 2 dagen mee
  • Touchscreen reageert goed
  • Vloeiende beelden, nog geen hapering gehad

Minpunten

• Android 2.1 ipv 2.2 of 2.3
  • MotoBlur kan niet weg
  • Veel defecte speakers gemeld op verschillende forums (hoewel de mijne werkt)
  • Video-opname resolutie is 640 x 480

Ik heb sinds een week een Motorola Defy. Ik heb nog niet elke mogelijke functie kunnen testen, maar ik heb er al wel vrij veel mee gespeeld en ben er tevreden over. Dit is mijn eerste review, dus als ik iets belangrijk ben vergeten vermelden, laat het mij dan weten.

Waarom heb ik deze gekozen?
Ik wilde al langer een smartphone, maar die zien er altijd zo fragiel uit. Ik ben niet echt de voorzichtigste en mijn telefoons en heb er dus graag een die tegen een spatje water en een stootje kan. Een maand geleden ben ik dan te weten gekomen dat er wel degelijk een iets stevigere versie van die speeltjes bestond. Ik ben er dan wat verder over beginnen zoeken en het leek mij wel een degelijk toestel. Het enige probleem dat vaak terugkwam, was dat de kleine speaker soms een fabricagefout heeft en na een paar weken kapot gaat. Als de mijne dit defect zou hebben valt dat gelukkig onder garantie, dus ik besloot om deze te nemen.
Vorige week lag hij dan onder de kerstboom. Ik had ook een gel case op ebay besteld, maar deze is nog altijd niet aangekomen. Gelukkig valt het toestel ook zonder te gebruiken.

Wat zit er allemaal bij?
In het doosje vond ik een zeer beknopte handleiding, een usb-oplader, usb-kabel, oortjes, de batterij en natuurlijk het toestel. Er zat al een micro SD kaartje van 2GB in het toestel.
Het SD-kaartje vind ik vrij nutteloos. Op 2GB kan ik niet genoeg kwijt en dus moet ik er een groter kopen. Als er geen kaartje in zat, had het toestel misschien een beetje goedkoper geweest. Of ze hadden er een groter kaartje in kunnen doen, dan was dat probleem ineens ook opgelost.

Uiterlijk
Het toestel is wat dikker dan de meeste andere smartphones. Dit is waarschijnlijk om het waterdicht te krijgen. Verder vult het 3,7” scherm bijna de hele voorkant. Er zit zeker niet te veel verspilde ruimte rond het scherm. Hierdoor past het toestel goed in een broekzak en ligt het makkelijk in de hand. Het is niet zwaar, maar voelt toch stevig aan.
Aan de zijkanten zijn vijzen die het geheel bij elkaar houden. Verder zijn er ook rubberen klepjes over elke aansluiting. Dit zorgt er mee voor dat het toestel er stevig uit ziet. Of het dat werkelijk is, zal de toekomst uitwijzen.
Er is een zwart met witte variant van de Defy, maar ik heb gekozen voor een helemaal zwarte uitgave. Het wit past niet in het geheel.
Onder het scherm vind je de 4 bekende knoppen voor de bediening. Deze zitten mee onder het Gorilla Glass dat de hele voorkant van het toestel bedekt. Dit is mooier dan fysieke knoppen, maar ik druk er vaak onbewust op. Misschien had het scherm iets meer naar boven gekund zodat er meer ruimte was tussen de knoppen en het scherm.

Software
Op de Motorola Defy staat Android 2.1 met MotoBlur ge´nstalleerd. Er is een upgrade naar Android 2.2 aangekondigd voor Q2 2011. Het is wel jammer dat dit pas zo laat is, terwijl versie 2.3 al uit is. Ik vraag mij af waarom ze niet ineens naar de nieuwste versie upgraden als ze het toch zo lang uitstellen.
Misschien houden sommige mensen van MotoBlur, maar ik ben er geen fan van. Ik heb zo veel mogelijk afgezet, maar helemaal uitzetten is onmogelijk. Het biedt geen meerwaarde en is dus zonder rede geheugen aan het verbruiken. Van de 500mb ram is er maar 200mb vrij na het opstarten van het toestel. Als ze er zo’n nutteloze software op zetten, hadden ze er wel een uninstall-optie bij mogen doen. De enige manier om het te verwijderen is de telefoon rooten, maar dat wil ik niet doen.
Er is wel een pluspuntje op gebied van de software. Swipe is standaard ge´nstalleerd op het toestel. Dit werkt zeer vlot eens je het gewend bent. In het begin ging het traag, maar na een paar dagen ging het al veel vlotter. Waarschijnlijk zal tekst invoeren nog sneller gaan als ik het toestel nog wat meer gebruik.
Dit ene positieve puntje weegt echter niet op tegen de eerder vermeldde minpunten. Ik vind het jammer dat Motorola goede hardware heeft, maar dit dan verpest met zo’n slechte software.

Communicatie
De telefoon-functie van de Defy lijkt mij vrij standaard te zijn. Er zou een functie in zitten om het geluid te verbeteren, maar hier merk ik niet zo veel van. Het geluid is niet slecht, maar ook niet goed. Ik heb wel op verschillende forums gelezen dat veel mensen problemen hebben met de speaker voor telefoongesprekken. Deze zou vlug stuk gaan, waardoor enkel nog getelefoneerd kan worden met de luide speaker. Gelukkig heb ik hier nog geen last van gehad.
Sms-conversaties worden per contactpersoon bijgehouden. Dit is handig als je even wil lezen waarover het ging. Bij het ingeven van een nieuw bericht blijft de conversatie zichtbaar. Ik heb gehoord dat als er meer dan 1000 berichten in een conversatie zit, de applicatie wat trager kan worden, maar ik zit nog niet aan zo veel berichten om dit te kunnen bevestigen of ontkennen.
Email kan op twee manieren: er is de standaard gmail-app. Deze is heel handig in gebruik en werkt snel. Er is ook een MotoBlur-app, maar deze gebruik ik niet. Ook voor sociale netwerken zijn er speciale apps voorzien in MotoBlur, maar ook hier maak ik geen gebruik van en ik kan er dus niet veel over zeggen.
Ik heb geen 3g-abonnement, en kan deze functie dus niet testen. Maar het toestel heeft deze functie als je het zou willen gebruiken.

GPS en kompas
De GPS en het kompas doen wat ze moeten doen. Ik heb hier wel geen vergelijkingsmateriaal qua precisie en snelheid, maar het toestel weet mij toch vrij juist te positioneren. Als ik binnen zit naast het raam, zit het er zo’n 70m naast, maar eens ik buiten kom is het op ongeveer 10m nauwkeurig. Om gewoon je weg te vinden is dit zeker genoeg. Het verkrijgen van je initiŰle positie duurt wel ongeveer 30 seconden, maar eens die gevonden is volgt het pijltje op de kaart mooi de weg die je aflegt.

Camera
Er zit een 5mp camera in het toestel. De foto’s die gemaakt worden zijn niet van de hoogste kwaliteit, maar hier dient een telefoon ook niet voor vind ik. Voor nu en dan een fotootje te maken is de kwaliteit zeker voldoende. Er is ook een flash ingebouwd, zodat je ook bij minder licht foto’s kan maken.
Het is wel lastig dat telkens je een foto neemt het toestel eerst focust en dan pas de foto neemt. Hierdoor is er een vrij grote delay tussen het drukken op de knop en het werkelijk nemen van de foto. Vlug en onverwacht een foto van iemand nemen zal dus niet mogelijk zijn met dit toestel.
Hier zijn wat voorbeeldjes van foto's die ik met het toestel genomen heb:
avond binnen
overdag binnen
overdag buiten

De video-functie is heel basic. De maximale resolutie is 640 x 480. Ik vind dit niet voldoende om een deftig filmpje mee te maken. Je kan er een globaal beeld mee schetsen of de sfeer van een bepaalde situatie vastleggen, maar veel meer dan dat is onmogelijk met deze resolutie.
voorbeeld video

Beeld & Geluid
Het scherm heeft een hoge resolutie van 480x854. Het beeld is scherp en video’s worden vloeiend afgespeeld. Ook het geluid van de grote speaker en de oortjes zijn goed. Enkel het geluid van het speakertje dat gebruikt wordt bij het bellen is wat minder.
Er zijn standaard applicaties voor het afspelen van video en muziek ge´nstalleerd en ook FM-radio luisteren is mogelijk. De eerste twee werken intu´tief en ik heb er verder niets op aan te merken.
Om de FM-radio te kunnen gebruiken moet je oortjes in het toestel steken. De ontvangst is niet wat het zou moeten zijn: er is af en toe wat gekraak te horen op de achtergrond. Als je daarentegen internetradio of eigen muziek afspeelt is het geluid wel goed.

Internet en prestaties
De browser die standaard wordt meegeleverd werkt heel vlot eens een pagina geladen is. Zoomen en scrollen gaan zonder haperen. Als een nieuwe pagina geladen moet worden, duurt het wel vrij lang vooraleer alles geladen is. Gelukkig gaat dit in stapjes en kan je al een deeltje zien voor alles klaar is.
Dankzij de hoge resolutie kan er veel op het scherm. Dit is vooral handig als je aan het surfen bent. Je krijgt zo een beter overzicht van de pagina, terwijl alles toch leesbaar blijft. Jammer genoeg werkt flash niet op alle pagina’s. Er zit Flash Lite op, maar dit werkt niet voor alle flash-applicaties die je op het web tegenkomt. Bij de upgrade naar android 2.2 zal dit waarschijnlijk wel opgelost zijn.
Aangezien ik de snelheid van de Defy niet kan vergelijken met vorige toestellen, heb ik even wat benchmarks gerund. Telkens 10 keer runnen, hoogste en laagste weglaten en het gemiddelde nemen van de overige 8. Quadrant gaf het toestel een score van 1072, BenchmarkPi duurde gemiddeld 3,5 seconden, CaffeineMark gaf een score van 1517 en NeoCore gaf beelden aan 41,7FPS op volledige resolutie.

Batterij
Er zit een degelijke batterij van 1.540mAh in het toestel. Ik kan er makkelijk twee dagen mee werken zonder te herladen. Hierbij moet wel vermeld worden dat 3G en bluetooth af staan. Wifi en gsm staan wel constant op. Ik heb vrij veel met het toestel zitten prutsen de voorbije dagen, dus het is niet dat het gedurende die twee dagen idle was. Natuurlijk heeft het geen 48 uur gewerkt, aangezien ik ook soms slaap enzo. Ik wou eens zien hoe lang de batterij juist meeging en heb het toestel ‘s nachts ingestoken om op te laden. De volgende morgend heb ik het uit de oplader gehaald. Het is dan zonder problemen 36 uur meegegaan. In de loop van de tweede nacht is het dan plat gegaan, waardoor ik het de derde dag opnieuw moest opladen. Als ik het dus om de twee dagen oplaad zal ik normaal geen problemen ondervinden.

Over het algemeen ben ik zeer tevreden over de hardware van dit toestel. Het belangrijkste pluspunt aan dit toestel is dat het vrij stevig is en tegen wat water kan.
De software had wel wat beter gekund. Vooral een uninstaller voor MotoBlur, Amazon MP3 en andere nutteloze software zou handig zijn.

Heb jij ook een Motorola Defy Zwart?

Zeer fijn om hier een review van te zien (daar ik deze telefoon hoog op mijn verlanglijstje heb staan). Ook blij dat het een nette en redelijk uitgebreide review is. Complimenten.

Wat ik me nog wel afvroeg is, hoe de overall snelheid is van de telefoon. In vergelijking met bijvoorbeeld de Desire die op 1GHz loopt terwijl de Defy op 800MHz loopt. Ben je bijvoorbeeld lag tegengekomen?
Ik ben nog geen lag tegengekomen. Het enige dat wat sneller mocht is het laden van webpagina's. De hoofdpagina van tweakers volledig laden duurt bijvoorbeeld 5 seconden. Gelukkig is het belangrijkste al te zien na 3 seconden, terwijl de rest van de pagina blijft laden.
Ik kan niet vergelijken met de Desire of andere smartphones, aangezien ik er geen heb. Vandaar dat ik die benchmarks erbij had gezet. Je zal online wel ergens resultaten van de Desire vinden om te kunnen vergelijken.
Goede review, dank je.

Nu weet ik zeker dat ik deze telefoon moet hebben!
Hartelijk Dank voor je review.

Motionblur kun je makkelijk vervangen door launcher pro, go launcher of awd launcher. (gratis downloaden in de Market en als default instellen)
Prachttelefoon! heb hem gezien en werkt echt super snel. Er is geinvesteerd in de belangrijke punten.
-Snelheid
-Degelijkheid (vocht/kras/stof) afstotend

Wel jammer dat er geen flash bij zit...
Ik kan mij vinden in de review. Sinds 2 weken heb ik deze telefoon en ben er erg tevreden over. Tot nu toe geen rare dingen met dit toestel meegemaakt. Alles werkt gewoon goed. Waar je wel aan moet wennen is dat het scherm bijna het hele toestel beslaat. Dat maakt het vrijwel onmogelijk om het toestel in je hand over te pakken zonder daarbij iets onbedoeld te bedienen. Maar je went hier uiteindelijk wel aan, normaal altijd het scherm blokkeren is de beste optie. Android is geweldig, ik leer elke dag nog bij.
Gebruiksduur van de batterij wordt steeds beter, 2 dagen is haalbaar bij matig gebruik en weinig spelen.
De standaard Motoblur interface is zeker niet uitbundig, meer een beetje saai. Ik maak er voor wat betreft de verschillende accounts geen gebruik van. Wel interessant is de mogelijkheid om bij verlies het toestel te lokaliseren en evetueel de gegevens te wissen. Die mogelijkheid wordt overigens ook door andere fabrikanten geboden.
Goede review. Dit toestel lijkt me een goed alternatief voor de (nog steeds) te dure Samsung Galaxy S.

GPS Cold Start van 30 seconden is acceptabel snel.

Weet iemand, die dit toestel heeft, of FLAC wordt ondersteund? Dat staat namelijk wel genoemd bij de specs van de Galaxy maar niet bij deze. Alvast bedankt.
Er is vast wel ergens een muziekspeler te vinden die wel flac af kan spelen, dit is puur een kwestie van software.

Wat betreft de telefoon, over een weekje of 6 ligt ie hier ook op de deurmat :D
Ik heb even een vraagje, waar ik een screen protector voor deze telefoon vinden? Hoe groot moeten de afmetingen zijn van de protector?
wat moet je met een schreenprotector als je gorillaglas hebt?
Goede review en eigenlijk had ik al besloten dat ik deze wilde hebben. Heb echter net op de supportforums van Motorola zitten kijken en als je daar ziet hoeveel mensen problemen met de speaker hebben word je daar niet echt vrolijk van.
Doet de jouwe het nu (na zo'n 3 maanden als ik het goed heb) nog steeds zonder problemen?
Motorola ligt hier in het midden van het land helemaal nergens in de winkels, als er problemen zijn moet hij meteen worden teruggestuurd enz., en daar heb ik dus geen trek in...
Heb nu weer ernstige twijfels over de aanschaf.
Sinds enige tijd hebben mijn kinderen een motorola devy + in hun bezit ,maar ze hebben beide het zelfde probleem. Telefoon gaat uit zichzelf letters typen. Schakelt zichzelf aan en uit. Bij muziek luisteren valt de telefoon ook wel eens uit. Eveneens bij een inkomend gesprek valt hij ook uit. Kan iemand mij helpen.