Samsung Syncmaster 940BF Review

Michaeljanssen 24 november 2006, 2.773 views

Samsung Syncmaster 940BF

Pluspunten

• Strakke en mooie vormgeving
  • Snelle 2 ms / geen ghosting
  • blauw ledje
  • DVI aansluiting

Minpunten

• backlight leakage aan de bovenzijde

In het begin van dit jaar heb ik een Samsung 930BF gekocht. Na het uitpakken van de monitor vielen mij 4 doffe plekjes op die op de zwarte lijst zaten. Na enige tijd begonnen deze we toch wel te vervelen en heb ik de monitor teruggebracht na de winkel. (temeer omdat je voor 350 euro toch wel een perfect afgewerkte monitor mag verwachten)

Na enige tijd mijn oude CRT te hebben gebruikt ben ik gaan kijken voor een Samsung 940BF. Via de pricewatch heb ik enige tijd de prijzen in de gaten gehouden, totdat de monitor bij Euromaxi voor 265 euro te koop stond. Na enige twijfel heb ik besloten de monitor met pixelgarantie aan te schaffen.

Op maandag besteld, dinsdag ik huis. Direct uitgepakt en gecontroleerd op defecte pixels; gelukkig geen één! (dankzij de pixelgarantie natuurlijk)

Vormgeving: net niet zo mooi als de 930BF maar wel zonder doffe vlekken op de randen! Geen beschadigingen of krasjes, en een mooi blauw ledje aan de voorkant. De monitor in afgewerkt met een dunne zilver rand die niet verveld is.

Backlight leakage: aan ieder kant is hier enige sprake van. Dit vind ik echter niet zo storend. Wat ik we verveld vind bij deze monitor is dat de er kleurverschil zit tussen de boven- en onderkant van de monitor. In denk dat dit veroorzaakt wordt door de invalshoek van de monitor. Als er dan al iets slecht aan deze monitor is, is het dit wel. (dit kan veroorzaakt worden door de hoogte van mijn stoel / bureau (de combinatie daarvan dan...)

Ghosting: ik heb eigenlijk nog nooit ghosting waargenomen op welk TFT scherm dan ook... Bij deze is er in ieder geval geen sprake van ghosting.

Mogelijkheden: geen idee. Ik probeer zo min mogelijk zelf in te stellen; je ogen wennen toch wel aan het beeld. De monitor beshcikt in ieder geval voor een DVI aansluiting, dit voor de gamers onder ons. Verder zijn er snelle instelmogelijkheden voor movie / sport / games etc..

Kleuren: zijn gewoon goed, geen vervorming.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 940BF?

Je geeft niet veel informatie in deze review, waardoor ik zelf toch zelf naar alle relevante informatie moet gaan googelen.

Wat is de grootte van het scherm? De resolutie? Hoe zit het met de kleurweergave (moet je dit nog bijstellen)? Vanwaar de 5 punten voor "featureset"? Wat krijg je zoal in de doos?
zal ik maar een beetje aanvullen dan?

ik het er 2 voor mn neus staan, een prachtscherm voor dualscreen setup (de rand is lekker dun).

even wat gegevens:

native res: 1280x1024
size: 19 inch
rand aan de zijkant: 14 mm
2ms (ik geloof gray>gray, snel in ieder geval ;-) )
ik gebruik de schermen in combi met een ASUS 7900GS videokaart, de kleuren zijn getuned met de nvidiadrivers (beeldoptimalisatie). dit kan ook gedaan worden met de samsung drivers als ik me niet vergis.

de kleuren zijn erg goed, voor de mensen die hun films te donker of te duf vinden is er de magiccolor setting (ook erg handig met fotos). hierdoor worden de kleuren nog wat opgepept en het scherm over het algemeen iets lichter gemaakt.

verder zijn er presets, berijkbaar met 1 druk op de knop, voor text, internet, game, sport en movie.

ik heb zelf de brightness erg omlaag geschroefd (30% momenteel) en de kleuren blijven goed het zelfde (vaak wordt het wit dan grijs of blauwig).

in de doos zit alles wat je nodig hebt, vga kabel, dvi kabel, power kabel (allemaal netjes met kapjes over de uiteindes), driver cdtje met de software waarmee nog wat extra settings in te stellen zijn. hiermee kan je bijvoorbeeld een deel van het scherm lichter maken, zodat de balken boven en onder je film wel echt zwart zijn, zonder dat de film te donker is.

ook in games is het een heerlijk scherm, ik zie zelf heel erg weinig verschil met een CRT kwa snelheid, de kleuren en contrast zijn alleen veel beter. hiervoor had ik een 12ms scherm, hierbij kon je need for speed op lage kwaliteit settings draaien, het tunneleffect deed de monitor wel. bij de 940 is dit helemaal weg, als je in je lambo met 360 over de snelweg knalt is ook het beeld aan de zijkant erg scherp.

beide schermen zijn tegelijkertijd gekocht bij de mycom, geen dooie pixels en geen kleurverschil (niet in het scherm zelf of in de randen)