Specificaties 16,4" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Sony Vaio VPCF13S0E/B Review

x3n0ph0n 28 december 2010, laatste update op 30 december 2010, 3.163 views

Sony Vaio VPCF13S0E/B

Pluspunten

• prestaties
  • prachtig mat scherm
  • design

Minpunten

• gewicht
  • accuduur
  • stapels bloatware meegeleverd
  • slechts twee usb-poorten

Waarom?
Ik zocht een laptop die in de eerste plaats voldoende krachtig is, een mooi scherm met hoge resolutie heeft dat rond 15 inch groot is en waarop ik vlot kan typen. Dat laatste is belangrijk omdat ik als student in de aula geen appart tobo kan gebruiken. Ook wou ik eerst iets licht maar dat bleek onmogelijk te verzoenen met de andere vereisten, vooral de krachtige hardware. De voornaamste concurrent was de studio XPS 15 van Dell, maar dat vond ik maar een lelijk ding. Ook heb ik eventjes naar een Asus model maar dat had een inferieur scherm en het Sony design gaf uiteindelijk de doorslag.

De componenten.
De vaio F13S bevat een intel core i7 740QM processor, een vrij snelle quadcore die 1,73 GHz loopt en een turbo-modus ondersteunt. Deze processor maakt dat de laptop kan meespelen in de categorie mobiele workstation. Daarnaast bevat de laptop een geforce GT425M, een midrange-kaart van nVidia. Hierop kan je best een LAN-spelletje COD4 spelen in de aula, maar als je van plan bent om moderne games in volledige resolutie te spelen kan je beter iets anders zoeken.

Het scherm.
Dit is het toestel zijn grootste troef: het is een 16,4 inch fulHD paneel. Het scherm is mat en geeft 95% van adobe RGB gamma weer. Het is bijgevolg een van de beste op de markt, met het fullHD scherm van de Dell studio XPS als enige echte concurrent.
De hoge resolutie is een ware verademing en naar mijn mening een enorm mankement bij zowat elke andere laptop, al had ik nog liever 1200 verticale pixels gezien.
de webcam is zoals steeds van matige kwaliteit,wel levert Sony een programmaatje mee waarmee je in real-time allerlei leuke effecten kunt toepassen.
Het scherm zit verzonken en de bezel is niet breed, maar ook niet opvallend dun.
Misschien ook vermelden dat ik geen last heb van dode pixels, al kun je niet op mijn ervaring alleen afgaan natuurlijk.

Het ontwerp.
De laptop zit overal stevig in elkaar: nergens kun je het tobo indrukken, de scharnieren voelen stevig aan en in het algemeen geeft het een solide gevoel. De behuizing is dan wel geen unibody, het is naar mijn mening zeker voldoende.
Het tobo is een van de betere chiclets en typt vlot weg waardoor ik een apart tobo niet echt mis, wat wel anders was met mijn eerdere laptops.
Aan de linkerzijde bevindt zich (vlnr) de ethernet-poort, de VGA-uitgang, de HDMI-uitgang, de e-SATA-poort (die tevens dienst doet als USB-poort) en het expresscard-slot. Rechts: de mini-jack/optical out, de microfoon-ingang, twee (!) USB 3-poorten en het Blu-ray station. Niks bijzonders dus kwa aansluitingen, behalve dat Sony wel erg zuinig is geweest met USB-poorten. De Blu-ray vindt ik dan wel weer leuk, al is die alleen handig voor films.

Warmte en geluidsproductie.
Over de geluidsproductie kan ik kort zijn: in idle hoor je het ding nauwelijks, bij load begint hij duidelijk hoorbaar te zoemen, maar dit is minder storend dan gewoonlijk omdat het geluid wat lager is dan bij andere toestellen.
De warmte valt dan weer wat tegen: bij wat surfen en office wordt de CPU tussen de 40 en 50 graden, de GPU rond de 42. Bij een potje COD zitten ze beiden al een stuk boven de zestig. Ik ben van plan later eens een stresstest te doen en ga zien wat dat oplevert. De behuizing wordt nergens echt warm tenzij een beetje bij de palmrust.

Accuduur.
Maximaal 2,5 uur. Rampzalig dus...

Linux.
Bij een eerste blik lijkt alles te werken onder Ubuntu 10.04, maar hier ga ik later dieper op in gaan.

Conclusie.
Wanneer je op zoek bent naar een laptop die kan presteren, belang hecht aan de kwaliteit van je scherm en accuduur en mobiliteit je niet zo veel kunnen schelen is dit toestel voor 1150 euro een zeer goede koop.

Wel raad ik nieuwe eigenaars aan om onmiddelijk een schone installatie van windows uit te voeren wegens de vele bloatware van Sony die er op staat. Je zult dan wel manueel door de Sony site moeten grasduinen want enkele van deze programmaatjes hebben functies die je wel zult willen gebruiken.

update 1:
- Het stukje over USB geudate.
- Een conclusie toegevoegd.
- Stukje over Linux toegevoegd.

Heb jij ook een Sony Vaio VPCF13S0E/B?

Reviews door de redactie

is de e-sata aansluiting ook geen gedeelde usb aansluiting bij jou model? vaak is dat zo bij sony namelijk ;) , is eerste keer ff wrikken. maar wss staat er een USB logo'tje bij je e-sata poort ;)

//edit

en 2,5 uur is heel normaal, zelfs 'relatief' goed. alles zwerft zo rond de 2,5 uur wat batterijduur betreft...

[Reactie gewijzigd door thijszor op 28 december 2010 00:23]

Dat model heeft inderdaad een combi poort, zowel een eSata als een USB poort en rechts zitten 2x 3.0 USB poorten zover ik weet. En 2,5u voor een 16,4" is zeker redelijk. Al met al een redelijke review.
Inderdaad, maar ik gebruik de eSata eigenlijk altijd voor mijn externe schijf, heb het aangepast in review. Ik heb ook erin gezet dat het om USB 3.0 gaat.
Wat de accu betreft: 2,5 uur is echt wel het maximum dat er uit is te halen. Als ik in de aula zit, de helderheid wat opschroef en wat multi-task (geen spelletjes ofzo, gewoon lichte software) zit ik al onder de twee uur. Dit is ondermaats naar mijn mening, zelfs voor een 16,4 inch.
Ik ben erg ge´nteresseerd in deze laptop, alleen ik twijfel nog omdat deze mij ook erg aanspreekt:
HP Pavilion dv7-4195ed.

Maar mij gaat het erom dat je erspellen op kan spelen
( alleen sims 3 en uitbreidingen )

Mijn vraag dus is dit mogelijk?

Alvast bedankt!!

En trouwens een hele fijne review!!
De Sims 3 is perfect speelbaar, de uitbreidingen heb ik zelf niet maar me dunkt dat dat weinig verschil zal maken.
Hallo,

Bedankt voor je super snelle reactie!! Nou ga ik er nog even goed overnadenken
of ik voor de HP of sony ga! Want ze komen op hetzelfde neer, mmm beslissen is moeilijk haha

Even nog een korte vraag :D, heb je hem op internet gekocht of in de winkel?
omdat het verschil nogal groot is in de prijs ( bij beide laptops scheelt dat zeker €100)
IVM garantie enzo die je krijgt.

Nou alvast bedankt,
en een fijne avond
Via internet, waar je 2 jaar standaard fabrieksgarantie krijgt (pick-up en return in mijn geval).
Wil je het uitbreiden dan kun je via een apart verzekeringskantoor gaan, maar de meeste webshops bieden zelf garantie-uitbreidingen aan.
hey x3n0ph0n

ik kan de download site van deze laptop niet vinden heb jij toevallig nog de link? ik heb alleen deze gevonden :http://esupport.sony.com/US/perl/swu-list.pl?mdl=VPCF13SFX&LOC=3

maar de wifi krijg ik niet aan de praat :(.

De wifi werkte bij mij ook niet out of the box, gewoon de intel-drivers van de site downloaden en rebooten. Nu werkt het als een zonnetje.

[Reactie gewijzigd door x3n0ph0n op 30 december 2010 03:01]

Ik heb een brandende vraag en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben al dagen op zoek naar een goede laptop en ik heb er twee gevonden waar ik tussen wil gaan kiezen.

Ik twijfel ontzettend tussen de i5 en de i7 processor.

Sony VPCF13L8E/H-Intel Core i5-480m: Dit is de i5 processor.
Sony VAIO VPCF13S0E/B: Dit is de i7 processor.

Ik zie nu dit artikel alleen ik weet niet of dit is gebasseerd op desktop computers of op notebooks.
Wat ik heb gehoord nameljik is dat de i7 op notebooks ( die ik wil kopen ) veel geluid maakt en snel te warm wordt. Is dit erg storend bij deze processor op een notebook?
Als dit het geval is dan kies ik toch voor de i5 variant namelijk.
Qua prijs maakt het me niet uit want dat scheelt maar 100 euro.

Kan iemand mij hierover informeren?
Ik hoef geen games ermee te spelen, ik wil alleen snel internet, snelle downloads ect ect.

Bedankt!

Groetjes,

Sven
Ik zal proberen zo volledig mogelijk te antwoorden op je vraag:
Ten eerste denk ik dat je je de vraag moet stellen of je de extra power van i7 wel nodig hebt, voor alledaagse taken is de i5 ruim zat. Er zijn echter nog andere verschillen tussen de 2 laptops die wel doorslagevend kunnen zijn zoals de tragere harde schijf en vooral (want dat is het belangrijkste voordeel van het model dat ik heb) het scherm. De i7 variant heeft namelijk het "premium" scherm dat mat is en kleuren natuurgetrouwer weergeeft dan het normale scherm.
Ten tweede zou ik persoonlijk wachten tot Sony met een refresh komt van de vaio f-lijn met Sandy-Bridge processoren (Zoek maar naar nieuws-items hier op Tweakers daaromtrent). Deze zijn sneller en zuiniger en zijn zeker het wachten waard.
Om op je eigenlijke vraag te antwoorden: Het geluid valt goed mee, terwijl ik dit tekstje typ staat de ventilator uit en is de cpu ong. 38 graden. Bij een intensieve stresstest verbruikt het echter aanzienlijk wat stroom (de batterijduur is sowieso al een groot nadeel van deze laptop, reken maar max een 1,5 uur als je gewoon wat rondsurft) en kan de cpu wel 80 graden worden, ook de ventilator gaat luidruchtig draaien maar dit is naar mijn mening nog steeds zeer verdraagbaar (mede omdat het geluid niet zo hoog is maar eerder een diep gezoem, heel zen :-)). Over de temperatuur ik me al zorgen gemaakt, maar ik heb een garantie die 3 jaar dekt dus de levensduur kan me niet zo gek veel schelen.

edit: misschien ook vermelden dat de behuizing zelf niet veel warmte afgeeft, met uitzondering van de omgeving van de warmte-uitvoer)
Ik ga mijn review trouwens binnenkort eens updaten.

[Reactie gewijzigd door x3n0ph0n op 16 maart 2011 22:31]

Wat bedoel je met de lichtjes onder het tobo, jou (europeesche) versie heeft helemaal geen backlit keyboard. en daarmee dus ook geen verlichte knoppen toch?
Weet je toevallig of er plaats is voor een 2e interne harddisk? Wil graag een machine met SSD als systeemschijf.
Nee, er kan slechts 1 schijf in, je kunt wel de schijf vervangen natuurlijk.
Phoe, dit is een nogal moeilijke keuze.
Ik heb nu echt een laptop nodig, het moederbord van mijn Pavillion is doorbrand en kan ik dus weggooien.
Het is voor mij dus geen optie om langer te wachten tot de refresh ( ik neem aan dat deze niet volgende week al uit komt ).
Hetgeen wat ik wil wat mijn computer gewoon kan zijn meerdere taken tegelijk uitvoeren zonder problemen. Met deze taken bedoel ik dan downloaden, muziek luisteren, filmpje afspelen enz. Mijn pavillion werd ontzettend heet en begon heel erg te zoemen.

Als ik het op deze manier bekijk denk ik dat de i5 wel genoeg voor mij is.
Alleen de i7 is maar 100,- duurder voor mij.
Dus ik zit er erg mee welke ik nu moet gaan kopen.

Nu je zo aangeeft dat de i7 niet heel veel extra geluid maakt neig ik toch naar de i7.
Ook misschien omdat ik dan meer een laptop koop op de toekomst voorbereid is.

Is dit een goede gedachtegang?

Bedankt trouwens voor de snelle reactie, ik stel dit zeer op prijs.

Groetjes,

Sven
Zoals ik al zei: de extra power heb je niet nodig, dus moet je de afweging maken tussen goedkoper en een langere accuduur (oa door optimus technologie) of een mooi scherm.
Als de accuduur geen al te groot issue is zou ik voor de i7 gaan, het scherm blijft naar mijn mening toch de belangrijkste reden om deze laptop te kopen en is iets wat de computerervaring zeer sterk beinvloed.