Philips SCD535/00 Review

Turbo-Puppy 27 december 2010, laatste update op 30 december 2010, 2.502 views

Philips SCD535/00

Pluspunten

• geluids kwaliteit
  • afwerking
  • eenvoudige bediening
  • prijs (na cashrefund)
  • mogenlijkheden

Minpunten

• slaapliedjes klinken wat blikkerig/hol

Intro

Bijna is het dan zover..ik wordt voor het eerst vader en daar komt een hoop bij kijken.
Na veel verbouwen aan de woning, het kopen van een babykamer inrichting en wat al niet meer was het vandaag de dag om te gaan shoppen voor een babyfoon.
Natuurlijk hadden we al de nodige kennis proberen op te doen met vriend "Google" en na veel lezen
zijn we uitgekomen bij een Philips Avent. Om precies te zijn het type SCD535/00.
Waarom een Philips Avent en waarom de SCD535/00

Ten eerst zijn wij groot fan van Philips Avent producten om de mooie afwerking , doordachte ontwerpen , nette prijzen en toch ook omdat wij altijd veel plezier hebben of hadden met producten van Philips.
De babyfoon lijkt na de eerst ingebruikname van vandaag gelukkig geen uitzondering op bovenstaande te zijn.

De aankoop

Na wat onderzoek wat betreft prijzen voor deze babyfoon kwamen wij vandaag uit bij de Babydump in Veenendaal. Deze zaak had hem op voorraad en wilde voor 119 wel afstand doen voor een nieuw exemplaar.
Nog voordat ik de doos in ontvangst nam van de verkoper had ik mijzelf al 30 bespaard.
Keurig werd mij vermeld dat Philips tot 23-1-2011 een zogenaamde "CashRefund" houdt op zijn babyfoons waarbij kortingen van 15 op goedkopere modellen tot maximaal 30 op duurdere modellen wordt gegeven.

Out of the box

Het eerste wat opvalt is dat babyfoon goed verpakt wordt geleverd.
Alles is strak ingepakt en de volledige inhoudt is met een groot kijkluik aan de bovenzijde van de doos te bewonderen.

Bij het openen van de doos vind je de volgende dingen.

1 Babykamer unit
1 Ouder unit
2 Opladers voor de unit. ( met verschillende oplaad jacks )
1 gebruiks aanwijzig
1 Oplaad station voor het ouderunit
1 Etui om de compleete babyfoon als set te kunnen vervoeren.
en wat accesoires als een nekkoord en riemclip..garantie certificaat etc.

Zoals je van een Philips product mag verwachten voelt alles solide aan en is de afwerking erg goed.
Het ouderunit past bijvoorbeel zonder speling mooit strak in het oplaadstation en de adapters laten zich onmogenlijk in het verkeerde unit passen.
Leuk extra vind ik ook het etui om het apparaat goed in te verpakken om te vervoeren.
Het tasje is wat mij betreft dan ook van een degelijke kwaliteit en niet een prul zoals je vroeger nog wel eens bij mobiele telefoons kreeg meegeleverd.

De eerste ingebruiksname.

Nadat ik dus alles had uitgepakt heb ik eerst het Babykamer unit eens van wat voeding voorzien.
Dit unit is grofweg 10cm breed, hoog en diep. lekker klein en vierkant.
Op dit unit kun je verder weinig spannende dingen doen het kent een 4 tal toetsen voorop een aan/uit en paring toets bovenop.

Op het Babyunit zelf kun je middels het display en de toetsen de slaapliedjes en het lampje dat ingebouwd zit bedienen.
Het unit bevat een 5 tal kinder/slaap liedjes welke redelijk tot goed van kwaliteit worden afgespeeld.
De kwaliteit is vergleken bij andere babyfoons goed maar, het blijft toch een wat blikkerig/hol geluid.

Het ingebouwde lampje vind ik daarintegen welk heel goed ontworpen.
Van de buitenkan af kun je niet zien dat er een lampje aanwezig is.
Ook gaat het lampje niet abrupt aan of uit maar gedempt/vertraagd aan en uit.
Ik heb geprobeert op foto te krijgen hoe fel het lampje daadwerkelijk is.
Het is namelijk echt een nachtlampje en niet meer dan dat maar een foto zegt meer dan duizend woorden dus bij deze.

Lampje aan met kamerlicht :

Lampje aan in volledig donkere kamer :

Na 4 uur laden was inmiddels ook het ouderunit opgeladen en kon ik de babyfoon eens goed gaan testen.

De zeer compacte buitenmaten van dit unit is 1 van onze redenen geweest om voor deze babyfoon te kiezen.
Waar veel andere ouderunits het formaat van een gemiddelde baksteen hebben is het formaat van de philips ongeveer zo groot als die van een pakje sigaretten.
Wat natuurlijk opvalt is het display dat overigens heel duidelijk is af te lezen en de informatie met mooie grote icoontjes weergeeft.
Doormiddel van 4 knoppen kun je alle opties van zowel babykamer als ouder unit bedienen.
De menu structuur is zeer eenvoudig opgezet waardoor je eigenlijk alle mogenlijkheden simpel aan of uitzet.
Zo kun je bijvoorbeeld het nachtlampje aan en uit zetten op afstand en heb je de keuze om 5 verschillende slaapliedjes af te spelen op het babykamer unit.
Verder kun je de geluids gevoeligheid van het babykamer unit instellen en heeft dit type een "ECO" optie die te activeren is.
De ECO optie vinden wij zelf erg handig. Niet omdat wij zulke millieu rakkers zijn maar omdat je met deze optie aan de standby tijd aanzienlijk kunt verlengen.

Kort gezet is wat de ECO knop doet het zend en/of ontvangst bereik verkleinen.
Voor ons is dit erg handig omdat wij altijd binnen een straal van +/- 50m van het andere unit te vinden zijn.
Wij hebben niet direct mensen binnen een straal van 300meter ( maximaal bereik babyfoon ) wonen waar wij veel komen wat betekend dat we de ECO optie eigenlijk altijd aan zullen hebben.
Hoeveel standby tijd dit toevoegt weet ik op dit moment nog niet maar, dit ga ik wel proberen en later nog toevoegen aan deze review.

Als de babyfoon verder in standby staat zal deze op het display de babykamer temperatuur en luchtvochtigheid weergeven.
Dit klinkt heel erg gadget maar na wat vragen blijkt dat deze 2 toch wel van belang zijn voor je kindje.
Zo kun je met de juiste temperatuur al juiste luchtvochtigheid volgens philips al een klein griepje en dergelijke voorkomen.
Zelf vinden wij de temperatuur weergave erg handig.
Dit omdat ons CV systeem een geheel eigen leven lijdt en zonodig kunnen wij dit nu bijregelen op de raditaor kraan in de babykamer zelf.

Hier is overigens een foto van het display

Aan de bovenzijde van het ouderunit vind je 5 ledjes.
Deze ledjes geven visueel aan met een schaal van 1 op 5 wat er gaande is in de babykamer.
Zelf vinden wij dit heel erg handig omdat de babyfoon in de lader zo'n 3 meter bij ons vandaan staat en met de ledjes heb je toch een goede indicatie van wat er gaande is..het feit dat de ledjes zo accuraat zijn werkt daar natuurlijk ook aan mee.

De geluidskwaliteit:

Dan het laatste en wat mij betreft het belangerijkste onderdeel van de babyfoon !
Hierover kan ik bij de SCD535 heel kort over zijn.
Het geluid is ronduit goed !!

Wij hadden vooraf al kennis gemaakt met de moderne dect babyfoons en dat is zeker een vooruitgang op de oude analooge babyfoons die altijd maar zo vervelend ruisen.
Desalniettemin was het zelfs op dit gebied vergleken bij andere nog steeds een verassing.
Het ene dect toestel is blijkbaar de andere niet en de philips is dan ook kraakhelder zowel van ouder naar babykamer unit als andersom klinkt het mooi helder.
Wat ik ook gelijk getest heb is of de geluidskwaliteit afneemt in de ECO modus maar dit is niet het geval.
( op afstanden minder dan 8 meter tenminste niet )

Zoals ik eerder al vermelde ga ik later nog testen wat de kwaliteit is op een grotere afstand en dan zal ik ook eens onder de loep nemen hoe de kwaliteit van het geluid zich houdt in de eco stand op grotere afstand.

-------------

Ik weet dat ik een aantal opties van de babyfoon nu ( 27-12-2010) nog niet behandeld heb.
Dit ga ik later toevoegen maar op moment van schrijven heb ik nog niet alles kunnen proberen.

Heb jij ook een Philips SCD535/00?

.. Kan iemand mij vertellen hoe ik de plaatjes aan de praat krijg ?
Ik heb deze met [ img ] [/ img ] tags geplaatst.

-edit-

foto's doen het .... maar nog niet zoals ik wil ( wordt aan gewerkt)

edit-2

wat een hoop typfouten zeg :X .. morgen (28-12) allemaal even verbeteren en gelijk een update doen wat betreft afstand en nog niet geteste opties.

[Reactie gewijzigd door Turbo-Puppy op 27 december 2010 23:03]

Deze is nu voor de ING klanten in de 'aanbieding' via de Rentepunten winkel voor 74 eur.
Aan die rentepunten heb je niet zoveel, maar bespaart toch ig iets in dure baby dagen. :)
Nog een tip, in de huidige "blije doos" die je na x maand zwangerschap kunt ophalen bij de prenetal zit een kortingsbon van 30 euro, hij kost daar normaal gesproken 109 dus met de bon 79.

Bedankt voor de review... niet verwacht dat ik deze op t.net tegen zou komen :P