Specificaties 3" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson Xperia X1 Zilver Review

der_joachim 27 december 2010, laatste update op 22 maart 2011, 427 views

Sony Ericsson Xperia X1 Zilver

Pluspunten

• Accuduur.Doet veel schade als je er mee gooit.

Minpunten

• Bouwkwaliteit, windows Mobile, flets scherm, vertraging met bellen, stabiliteit.

Ik heb deze telefoon tijdelijk voor mijn werk, en zodra ik een nieuwe telefoon krijg, breng ik deze graag weg ter recycling. Ik zou er in ieder geval nooit zelf voor gekozen hebben en raad niemand dit barrel aan.

Featureset
Deze telefoon heeft qua specificaties in principe alles wat je van een smartphone uit 2009 mag verwachten. Positief is het relatief grote scherm, dat met niet te veel omgevingslicht een redelijk plaatje geeft, maar verder onderscheidt het ding zich positief noch negatief van generatiegenoten.
Zowel het fysieke toetsenbord (netjes onder het scherm te schuiven) als het schermtoetsenbord vind ik vrij beroerd. De toetsjes van het toetsenbord zijn simpelweg te klein, zelfs al heb ik kleine handjes, en het schermtoetsenbord is niet bruikbaar zonder stylus.
Onder het scherm zitten aan weerszijden van de joystick een achttal driehoekige knopjes, die samen twee X-en vormen. Qua design een aardig idee, maar voegt niets toe aan het touchscreen.

Gebruiksgemak
Ik gebruik mijn telefoon voor (a) bellen, (b) mailen, (c) SMS-en en (d) een beetje browsen.

Bellen is een ramp. Zowel bij het opnemen als het ophangen zie ik een zandloper. Je leest het goed: het duurt enkele seconden om de telefoon op te nemen! Dat is volstrekt onacceptabel.

Mailen gaat redelijk, hoewel de Email client omslachtig in elkaar zit. Niettemin, voor het gauw tikken van een mailtje gaat het allemaal best. De SMS-client heeft dezelfde look&feel als de mailclient, en heeft dus ook dezelfde knullige GUI. Nogmaals: voor een snel berichtje geen probleem, maar ik word er niet blij van.

Browsen gaat dankzij de meegeleverde opera-browser meer dan fatsoenlijk. Het relatief grote scherm van 800 bij 480 pixels maakt het browsen vrij gemakkelijk. Door het toetsenbord uit te klappen kan je in landscape modus browsen, en dat maakt de meeste reguliere sites redelijk toegankelijk. Mobiele sites zijn uiteraard geen probleem.

Accuduur
Nog best goed. Ik doe met een volle accu ongeveer 4 dagen, en dat is met matig tot intensief gebruik geen beroerde score. Valt echter in het niet bij mijn persoonlijke smartphone die met een lichtere accu meer dan een week meegaat.

Design, bouwkwaliteit en afwerking
Twee kopjes die erg verweven zijn. Ik vind het ding ronduit lelijk. Dat is echter een kwestie van smaak, dus is voor mij niet van doorslaggevend belang. Het meest opvallend is dat het een vrij dikke, lompe en zware telefoon is. Geen probleem wat mij betreft, mits het een solide ding is. De 'X-toetsjes' zien er geinig uit, maar voegen niets toe aan de werkbare touch-interface. Het enige dat onwijs cool is, is de iriserende LEDs als hij oplaadt.
De accu zit maar matig in de behuizing. Als ik een keer hard schud (of het ding in mijn broekzak meeneem), gaat mijn scherm op zwart en het enige dat helpt, is de accu verwijderen en er weer in doen. Met ALLE andere telefoons die ik ooit heb gehad was dit NOOIT een probleem.
Het scherm is flets en volstrekt onbruikbaar in de buitenlucht bij mooi weer. Ook hier geldt weer: bij eerdere telefoons die ik heb gebruikt, was dit nooit een probleem.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Ik heb minstens elke week wel een crash of freeze. Ik heb er de standaard WM software op zitten, en niets zelf bij gezet. Onvoldoende dus.

Anno 2009 een matige telefoon ondanks een groot scherm, anno 2011 een regelrechte afrader. Over de prijs heb ik geen mening, want dit is mijn werktelefoon. Ik zou er nog geen seconde over denken om zelf een exemplaar te kopen, tenzij als presse-papier of projectiel.

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia X1 Zilver?

Mee eens. In het begin leek het een pracht apparaat, na het overlijden van de telefoon (met als aanvoerder het toetsenbord) inmiddels al heel lang blij met een X10. Misschien kun je bij je positieve eigenschappen toch nog accuduur, bereik en het werken met de browser neer zetten - hier was je immers niet negatief over?
Bij mij ligt 'ie in de prullenbak, er zijn zo veel betere telefoon te krijgen met de zelfde (of meer) features.
Beetje laat, maar bedankt voor je feedback. Deze telefoon onderscheidt zich inderdaad qua accuduur, dus die neem ik mee.

Over de X10 mini hoor ik goede verhalen, maar ik zal niet snel nog een Sony Ericsson nemen.
De problemen die je hebt lijken eerder aan Windows Mobile te liggen, en aan HTC. Die heeft immers het toestel gebouwd, SE heeft het ontworpen.