Specificaties Socket AM3 met AMD 760G chipset - Bekijk alle specificaties

MSI 760GM-E51 Review

bazs2000 8 januari 2011, laatste update op 8 januari 2011, 1.054 views

MSI 760GM-E51

Pluspunten

• Geschikt voor kleine behuizingen.
  • Goede overklokmogelijkheden
  • Overzichtelijk BIOS + Duidelijke beschrijving

Minpunten

• Plaatsing connector voor systeemfan niet handig
  • Je kunt maar één PCI-slot van de twee gebruiken
  • Onboard geluid is onder de maat bij gebruik van muziekprogramma's

Layout Score: 4
Het is alweer een tijd geleden dat ik dit moederbord in mijn kast heb geschroefd (begin november 2010) maar ik wilde even wachten voordat ik iets hierover zou schrijven.

Dit is geen review met allerhande testresults, dit is meer een review over mijn ervaring. :)

Goed, in de doos zitten de standaard zaken zoals wat kabels (SATA, IDE) en een CD met daarop de drivers. Na alles uitgepakt te hebben heb ik deze in mijn kast (HP Pavilon 6110-nl) geplaatst. Deze kast biedt zeer weinig ruimte waardoor het extra opvalt hoe handig de connectors zijn gepositioneerd.

De layout van het bord is zeer goed te noemen al moet je er bij kleine behuizingen goed op letten dat wanneer alles is geïnstalleerd en aangesloten, je niet meer overal goed bij kan. Op zich niet erg aangezien je een moederbord niet vaak uit de kast haalt.

Wel heb ik een aanmerking over de aansluiting voor de casefan, deze zit zeer onhandig geplaatst waardoor sommige gebruikers de kabel van de casefan moeten verlengen, dit had wel wat beter gekund aangezien casefans meestal niet zijn voorzien van lange kabels (+/- 30CM)

Uiteindelijk zag de setup er als volgt zo uit:

- MSI 760GM-E51
- AMD Athlon II X2 250
- Kingston HyperX 4 GB DDR3-1600
- ASUS HD4870

In de eerste instantie heb ik geen overkloks toegepast om te zien hoe alles draaide onder windows 7 64bit. Na een aantal dagen besloot ik zowel de processor en het geheugen te overklokken wat vanaf het moederbord zeer handig dmv dipswitches valt in te stellen (voor de processor dan). Je kunt hierbij voor twee standen kiezen (wat ook vanuit het BIOS kan). De processor en het geheugen heb ik 10% sneller laten lopen. Het heheugen zou nog hoger kunnen al heb ik hier nog geen tijd voor gehad (hiervoor moet je een aantal benchmarks laten lopen om te zien of alles stabiel blijft).

Tot op heden heb ik nog niets gemerkt wat op instabiliteit duidt en ben dan ook zeer tevreden over de prestaties van het bord op dit vlak.

Tot slot wil ik nog één advies geven aan toekomstige kopers. Als je hier een videokaart op plaatst dan ben je één PCI-slot kwijt. Mijn videokaart heeft geen grote koeler maar wanneer ik het slot zou gebruiken die hierboven zit dan gaat dit ten koste van de koeling.

Ik heb een PCI wireless netwerkkaart en een PCI geluidskaart en heb noodgedwongen een andere wireless netwerkkaart gekocht waardoor ik uiteindelijk meer geld aan mijn systeem heb moeten uitgeven dan begroot.

Al met al ben ik zeer tevreden met dit bord en zal er nog een lange tijd plezier van hebben. :)

Edit:

Inmiddels heb ik diverse muziekprogramma's op de onboard sound-chip losgelaten en hier bleek een groot nadeel tevoorschijn te komen.

Voor mensen die trackers (muziekprogramma's waarbij je de noten wegschrijft over meerdere sporen) gebruiken dienen er rekening mee te houden dat er een vorm van "lag" optreedt waardoor je niet zomaar wat melodietjes kunt maken. Mijn metingen kwamen op een vertraging van ongeveer 500ms. Wanneer ik mijn Audigy 1 kaart gebruik dan zit ik op een vertraging van ongeveer 13ms wat een groot verschil is.

Nu kun je denken dat dit insignificant is maar wanneer je jezelf bedenkt dat er meer programma's zijn die vertrouwen op een snelle reactie van een chip kun je jezelf wel voorstellen dat een losse geluidskaart veel beter is dan de onboard chip. De onboard chip is bijna onbruikbaar bij het bewerken van geluid / muziek. Wel is het goed inzetbaar voor HTPC-doeleinden, dat dan weer wel.

Ik heb verder nog het spel Black Ops gespeeld, grote verschillen tussen de geluidskaart en de onboard chip. Waar de onboard chip sinds de laatste BO-patch sommige geluiden laat "hangen" (sommige achtergrondgeluiden belanden in een soort oneindige loop die stopt zodra een match is afgelopen), de Audigy 1 daarintegen heeft hier geen last van. Ook zijn de menuvertragingen (Die vele spelers ervaren met BO) ook iets minder) Het geluid klinkt met de onboard chip prima maar zodra er meer kanalen worden gebruikt dan lijkt de chip fouten te maken wat grote afbreuk doet aan de kwaliteit.

Ik ga de overall-score van dit moederbord dan ook naar beneden schroeven aangezien dit wel een zeer goed moederbord is voor de gevraagde prijs, de onboard features zijn kwalitatief minder.

Heb jij ook een MSI 760GM-E51?

Ik heb dit moederbord ook en sluit me volledig aan bij deze review.
Als je het goed vind wil ik graag een extra opmerking plaatsen over in de ingebouwde netwerkchip van Realtek: op mijn systeem (Windows 7 64bit) ging het afspelen van films over het netwerk (1 Gigabit) erg stotterend. Lokale bestanden speelden wel goed. Het installeren van de nieuwste netwerkdriver bood geen soelaas. Ik heb dit kunnen oplossen door de drivers van de netwerkkaart te deinstalleren en de standaard in Windows aanwezige driver te gebruiken. Films spelen nu wel goed af.
Hoi, die 500ms is de standaard vertraging onder windows. De Audigy heeft ASIO drivers en kan de vertraging veel kleiner maken. Wanneer je geen losse geluidskaart gebruikt kan je het programmatje www.asio4all.com gebruiken wat de standaard latency van 500ms aanzienlijk kleiner maakt tot 50ms ongeveer. Niet zo snel als een losse kaart maar het geeft je toch nog maar een 1/10 van de standaard latency.

[Reactie gewijzigd door Carni op 25 februari 2011 23:55]

Dit heb ik geprobeerd en het werkt. De uiteindelijke vertraging kon ik tot 80ms krijgen, alles eronder ging stotteren. Dit gestotter lijkt op een bufferprobleem wat waarschijnlijk niet met drivers kan worden opgevangen. Desalniettemin is 80ms voor de meeste mensen acceptabel. Zodra je echter meer verwacht dan moet er toch echt een losse kaar in.

Bedankt, ik wist niet dat iets dergelijks bestond. :)