Point of View Mobii Tegra Tablet 10.1" 512MB Zwart Review

martyblock 27 december 2010, laatste update op 17 november 2015, 8.013 views

Point of View Mobii Tegra Tablet 10.1" 512MB Zwart

Pluspunten

• scherm, specs, snelheid, formfactor, gewicht

Minpunten

• geen flash, geen apps, altijd een sd nodig, WIFI connectie is een nachtmerrie als je hem uit standby gebruikt.

In de doos
Daar zit de mobii in, een sleeve en een voeding die apart (niet via usb) de batterij voedt. Het is dus geen universele voeding. Best jammer dat dit via een eigen stekkertje gaat. is niet handig voor onderweg bijvoorbeeld. verder is het een kleine doos (zo groot als de tablet) en helemaal onderaan de kunststof sleeve. De tablet past hier prima in.

De tablet zelf
Als je hem aanzet duurt het opstarten (booten) ongeveer net zo lang als dat van een ipad, of een galaxy tab en je kunt snel aan de slag. Het scherm is goed, in portrait stand. je kunt er goed van lezen, maar de leeshoek is beduidend minder dan die van bijvoorbeeld de galaxy tab. In portrait helemaal ok maar in landscape lijkt het wel of het scherm geslepen is voor portrait, het wordt wat waziger en niet ok om lang naar te kijken. Android reageert snel en het scherm is alle kanten op te draaien. Android zelf is best ok met deze tablet, maar een paar dingen zijn echt niet OK, ik denk dat dat door de hardware komt. Bij de galaxy was dit immers wel in orde. De speakers zitten aan de achterkant en de achterkant is van plastic. Dat maakt hem licht, maar ook een vingerafdruknachtmerrie. Echt schoon is hij niet te houden, ook het scherm blijft veel vet vasthouden van je vingers, ook na boenen. Ik heb een uur of 5 met 1 accu gedaan, dus voor een tablet met deze prijs is dat helemaal OK. Ik vond zelf de galaxy tab te klein aanvoelen voor een tablet, maar de mobii voelt goed aan. Hij ligt goed in de hand en voelt beduidend lichter dan bijvoorbeeld een Ipad.

Webcam
De ingebouwde camera zit aan de voorkant en geeft ronduit slecht beeld. Wel kun je foto's maken en video maken, maar ook hier heb je een geheugenkaart nodig. Hij slaat niets op in de tablet zef. Daar komt bij dat met een 1.3 mp camera je ook niet het beste kunt verwachten. Ik heb er geen skype op aan de praat gekregen, maar dat zou een van de naar mijn mening weinige applicaties kunnen zijn waar je die webcam voor kunt gebruiken.

Wel ok - scherm
Met een resolutie van 1024x600 is het scherm voldoende helder en geeft alles weer in mooie kleuren. Niet veel op aan te merken behalve de kijkhoek, die is beperkt. Ook de multitouch werkt goed en dan vraag je je soms af waarom een ipad en galaxytab zo duur moeten zijn als dit ook fijn werkt. Goed pinchen, inzoomen uitzoomen, gaat allemaal best goed! Er zit een 3d interface op die best leuk werkt. Best leuk, maar meer ook niet.

Wel ok - specs
Met de theoritische optie voor flash, usb, geheugenkaartlezer en een webcam aan boord zou hij op papier beter kunnen worden geacht dan een ipad, en met andriod 2.2 ook. Opener, een appstore en ga zo maar door. In de praktijk maakt de mobii dit niet waar, jammerlijk niet.

Niet ok - wifi
Zo is het uit standby halen en dan een wifi connectie krijgen een crime. dit duurt zo makkelijk een seconde of 40 en regelmatig lukt het niet. Zoals bij de galaxy hem even wegleggen en dan snel weer iets doen, is er dus niet bij als je iedere keer bijna een minuut moet wachten om een wifi connect te krijgen. Initieel kun je network places onthouden, maar hij zoekt iedere keer erg lang naar een connect. Persoonlijk een van de grootste minpunten voor mij.

Niet ok - flash
Helemaal niet (ok) zelfs. Er zit GEEN flash op en dat wordt nog NIET ondersteund. Als je hem nu koopt zit er een kleine sticker op de doos die meldt dat dit een licentieprobleem is. POV heeft nog geen licentie om flash op deze tablet te draaien. Het produkt is gewoon nog niet af dus, maar wordt al wel verkocht. #FAIL Doet je denken aan de druk waar al die fabrikanten onder staan wat zich dan resulteert in het op de markt brengen van produkten die nog niet af zijn.

Niet ok - apps
Er zit Android PIT bij, niet de andriod market place. daar moet je flink wat handelingen voor doen om die aan de praat te krijgen, en dan nog werkt die niet helemaal naar behoren. Om wat voor app dan ook te willen downloaden heb je een microsd kaart nodig. intern kan hij dit niet opslaan. op zich niet echt een probleem, wel jammer. De appa die ik wilde downloaden, werkte een voor een NIET, en wat hier de oorzaak van was is mij niet bekend.

De POV mobii is een leuke machine voor zijn geld. Keer op keer loop ik tegen zaken aan die niet af zijn. En dat ergert mij toch wel een beetje aan een tablet die produktieklaar moet zijn, anders zou hij niet in de winkel liggen. OK hij is niet duur maar veel klopt nog niet, maar de potientie voor een leuke tablet is er zeker. Ik heb hem in de afkoelperiode teruggebracht, en mijn geld terug gekregen. Mij is hij geen 350 euro waard.

(de plaatjes zijn screenshots van de youtube film van de mobii)

Heb jij ook een Point of View Mobii Tegra Tablet 10.1" 512MB Zwart?

Een paar opvallende dingen
Hoe snel is dat dan? in secondes?
Omdat die beiden een IPS-scherm hebben, en deze een TN?
Hij ligt goed in de hand en is beduidend lichter dan bijvoorbeeld een Ipad.
Hoe is dat dan mogelijk? Dit tablet is 730g. Een ipad 680gr?
ok een paar antwoorden:

Hoe lang: een seconde of 20/25 denk ik.
Scherm, sja, dat is een ervaring. de multitouch werkt gewoon goed en dat is positief.
Gewicht: je hebt gelijk. hoewel ik een 3g heb en die is 5 gram zwaarder als deze. Ook gebruik ik een rubberen beschermhoes voor mijn ipad, en dat zal het geheel wel zwaarder maken. my bad!

aangepast in review.
Het is jammer dat dit tablet door de software 'verpest' wordt op het moment. Out of the box is hij inderdaad te beperkt (geen market, geen flash en kan sneller). Als je een beetje handig bent (hoewel dit niet nodig zou moeten zijn) is het na het flashen van een custom rom/addon een prima tablet met market en met flash (en sneller door geupdate drivers).

Heb overigens geen last van het hier genoemde wifi probleem, ik heb zo goed als altijd binnen 5 a 10 seconden na uit standby komen weer een wifi verbinding.
WiFi is hier ook snel verbonden. Apps van androlib kun je wel op het tabletgeheugen zetten, net zoals die van android market als je die erop hebt gezet want er komt wel een marketplace bij, maar je moet die downloaden van freeoda. Dat is niet handig, krijg je captcha codes. Via de site van Stefan Outmaijer is het me gelukt en kun je de market zip zo downloaden omdat hij hem geupload heeft. Echter heeft die market idd niet alle apps. Je moet dus een beetje handig zijn om er een andere rom op te zetten, maar met de hulp in het topic van PoV lukt het wel. Flash kun je downloaden uit een topic van MoDaCo, maar ook die had er al op moeten staan. Ben zeer benieuwd naar 2.3, zou toch voor verbetering moeten zorgen, want eerlijk is eerlijk, hij is idd nog niet af. Toch denk ik dat deze tablet nog wel een tijdje mee kan gaan als 2.3 goed gaat werken ťn als alles standaard ondersteund gaat worden. Ze zijn ermee bezig dus hopelijk duurt het niet lang meer. (dus werk eraan PoV, jullie lezen vast wel mee ;) )

[Reactie gewijzigd door gjb29 op 28 december 2010 14:13]

Out of the box is hij niet echt geweldig, maar zeker een leuk ding voor een tweaker met een custom rom etc.

Wat betreft Wifi, waarschijnlijk staat hij zo ingesteld dat hij de wifi connectie uitzet bij standby, maar dit kan je ook aan laten staan.
Goede review en ja, dan word ik maar weer bevestigd in het feit dat de net IPad die ik in China heb gekocht eigenlijk een briljante koop is geweest.

Alle nadelen die de POV heeft, heeft mijn Apad niet en met een custom firmware is het echt een geweldig apparaat.. voor een fractie van de prijs.

160 dollar (wat hoger is dan wat ik er 4 maanden geleden voor betaald heb...)
android 1.5... dat is dus een hoop beperkingen van je alternatief. is een geheel andere balgame. ( zo ook de proc etc.. geen vergelijk)
Dat tablet is veel trager, heeft maar 128MB RAM, en draait Android 1.5. Tevens is het maar 7 inch in plaats van 10.2. Howel de eisen aan een tablet voor mij niet hoog zijn, komt het niet eens in de buurt bij het PoV-tablet.
Heb het inmiddels voor elkaar gekregen om de meeste apps zichtbaar te maken. Zie het topic op het forum. Je kunt nog niet alle apps gebruiken, hopelijk gaat 2.3 snel komen en komt er verbetering mee, maar voor nu als je geen andere rom wilt hebben is het een oplossing.
Deze tablet bevalt prima. Je moet wel even de nieuwste firmware erop
zetten.

Google market is in een paar seconden erop gezet kijk maar:

Middels de officiŽle update is er nu flash. Tevens is de performance iets beter, menu's zijn iets snapyer. Een dezer dagen zal Ik zelf een review neerzetten.
Zou je dat even willen doen die review Eli3l ;)