Freecom Mobile Drive Classic II 640GB Zwart Review

R3veNG 27 december 2010, laatste update op 27 december 2010, 558 views

Freecom Mobile Drive Classic II 640GB Zwart

Pluspunten

• heel cleane 'look': geen opvallend design met rondingen of dergelijkepiano-zwart gelakte, compacte behuizingzeer compact, stil en koel en een onopvallende activity LEDbovengemiddeld snel (27MBps read / 20MBps write)prijs valt te rechtvaardigen

Minpunten

• vingerafdruk- en stofmagneet door zwarte lakmeegeleverd USB-kabeltje is slechts 30cm lang

Mobiliteit Score: 5
Even een korte review van deze portable hard drive.

Prestaties: goed

Heb even HD Tune op m'n laptop (met als CPU Intel Core i3 370M) ge´nstalleerd om dit toestel te benchmarken (zie afbeeldingen 1, 2 en 3). De schijf is geformatteerd als NTFS met een cluster size van 8k (was FAT32 out-of-the-box).
Met leesprestaties tussen de 25 en 28MBps en schrijfprestaties zo rond de 20MBps ben ikzelf tevreden, maar het is niet de eerste de snelste. Mijn andere externe harde schijf (een 3.5" Maxtor | 640GB | 7200rpm) leest tegen 35MBps en schrijft tegen 28MBps, maar dat is appels met peren vergelijken natuurlijk. Daarom dat deze drive voor mij een "goed" scoort: het is niet het neusje van de zalm wat rauwe prestaties betreft, maar gegeven dat het gaat om een 2.5" laptop HDD (van Toshiba), zijn de bovenstaande prestaties op zijn minst aangenaam te noemen.

Compatibiliteit: zeer goed

Ingeplugd => Windows 7 64bit installeerde de drivers voor het device voordat ik 'boe' kon zeggen.
Op de drive stonden ÚÚn enkel bestand ("PC_start.exe") en een folder ("Mac OSX start") out-of-the-box. Niet de moeite gedaan om ze te bekijken en meteen een quick format uitgevoerd (zie hierboven). De voorge´nstalleerde items stoorden helemaal niet en bijgevolg ga'k er ook geen punten voor aftrekken.

Mobiliteit: zeer goed

Het product op zich is eigenlijk niets meer dan een 2.5" laptop HDD van Toshiba met zeer nauw errond een (piano-)zwart gelakte plastic case met een flauw wit activity LED'je. Belangrijk hier is dat de USB-connector niet in het verlengde van de behuizing geplaatst is, maar wel in een loodrechte hoek (zie afbeelding 4). Dit zorgt er volgens mij voor dat er minder plaats verloren gaat aan de USB-kabel indien ingeplugd. Conclusie hier: zeer kleine en vooral lichte drive (ik gok een massa van ongeveer 150 gram (kan er 50g naast zitten, don't shoot me)) met een handig geplaatste USB-connector en bijgevolg een "zeer goed".

Geluids- en warmteproductie: zeer laag

De drive ligt hier nu gedurende een half uurtje langs mijn laptop op tafel en ik hoor geen enkel gezoem, geen enkel getik van de mechanische onderdelen, noch voelt de drive warm aan: zonder enig probleem in de handen vast te houden. Zelfs tijdens en onmiddellijk na de benchmarks van een 20-tal minuutjes geleden werd ze niet warmer dan enkele graden boven de kamertemperatuur (van 21░C). Ook ga'k hier snel mijn tevredenheid over de activity LED neerzetten: een erg gedimd wit LED'je dat flikkert naargelang de activity van de drive. Geen heldere toestanden waarbij de LED een halve zaklamp kan vervangen. Niks dan tevredenheid hier en bijgevolg de beste score op dit onderdeel.

Prijs: geen mening

Omdat ik dit apparaatje als kerstgeschenk heb mogen ontvangen.
Ik zie wel dat de drive op moment van schrijven tussen de 80 en 90 euro verkrijgbaar is, wat een nette prijs is. Ik betaalde twee jaar geleden ruwweg 100 euro voor de eerder vermelde Maxtor 3.5" (640GB) en gegeven de kleinere form factor, weglaten van een externe voeding / adapter en stille / koele werking is dus de huidige prijs van deze drive gemakkelijk te rechtvaardigen.

Algemene conclusie: zeer goed

• Sony Vaio VPCEA3S1E/B
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Freecom Mobile Drive Classic II 640GB Zwart?