Dell Ultrasharp 2005FPW Zilver, Zwart Review

Phuncz 19 april 2005, 1.228 views

Dell Ultrasharp 2005FPW Zilver, Zwart

Pluspunten

• Prachtig, helder beeld
  • Goede bouwkwaliteit
  • Veel aansluitmogelijkheden en opties
  • Stevige voet die volgens 3 assen aan te passen is
  • Hoge prijs/kwaliteitverhouding
  • Stijlvol vormgegeven
  • Alle kabels meegeleverd

Minpunten

• Geen P.I.P. of P.B.P. voor DVI en D-SUB samen
  • Redelijk veel weerkatsing van backlight wanneer je er niet recht voor zit

In opvolging van mijn vorige TFT, een Philips 170C4, ben ik gegaan voor een groter breedbeeld scherm. Aangezien kwaliteit bij mij de voornaamste eis is, kwam ik na veel zoeken uit op dit scherm. Het biedt goed specificaties, DVI, D-SUB, Composite en S-Video aan, een in hoogte verstelbare voet die kan kantelen en draaien, hoge resolutie en erg goede bouwkwaliteit.

Over het beeld is veel te vertellen. Het contrast is erg goed, mede als de hoge lichtopbrengst. Het scherm heeft een hoog resolutie paneel aan de hand van LG, die een 16:10 resolutie herbergt van 1680x1050. Het 20 inch formaat is wel wat bedriegelijk, want het is quasi even hoog als mijn vorig 17 inch 5:4 scherm. Wel is het één derde breder.

Je zal wel denken dat je hier niet veel aan hebt en beter voor een fatsoenlijke 21" gegaan was, maar ik vind van niet. Ik doe redelijk veel photoshop werk en met het breedbeeld scherm kunnen de toolbars en dergelijke aan de zijkanten geplaatst worden, terwijl de, meestal toch op 4:3 of 5:4 verhouding, afbeeldingen, perfect in het midden kunnen zonder interferentie van de tools.

Verder is het natuurlijk veel aangenamer van een meer cinematische ervaring in films maar ook in spellen. Games zoals Doom 3 en Half-Life 2 kunnen perfect overweg met deze resolutie mits wat aanpassingen in de config file. Er zijn ook veel minder recente spellen die het ondersteunen zoals GTA Vice City. Breedbeeld gamen is een ervaring apart. Het wordt niet realistischer of iets dergelijks, maar het is een ander gevoel, wat toch wel aangenaam is.

Ook ben ik zeer tevreden over de mogelijkheden: P.I.P., P.B.P., mogelijkheid tot aansluiten van 4 bronnen (via de D-SUB, DVI, Composite en S-Video). Een console aansluiten is geen probleem hiermee. Verder kan het scherm ook ingesteld worden dat non-native resoluties zoals 1280x1024, 1024x768 en dergelijke weergegeven worden met een 1:1 pixelratio, waardoor maximale scherpte blijft. De interpolatie van het scherm voor non-native resoluties is zowiezo enorm goed in vergelijking met de meeste TFT-schermen die ik tot nu toe voor mijn kiezen gehad heb.

De bouwkwaliteit kan ik simpel zeggen met enkele woorden: ronduit feilloos. De voet is van hoge kwaliteit die zeer stevig aanvoelt. Zelfs het kantelen en in hoogte verstellen gaat met groot gemak maar ook met een hoog gevoel van stevigheid ! Top werk ! En dat voor 800¤ !

Heb jij ook een Dell Ultrasharp 2005FPW Zilver, Zwart?