Specificaties 10,1" (1024x600), Android 2.2, WiFi - Bekijk alle specificaties

Toshiba Folio 100 Zwart Review

paulvdwal 24 december 2010, laatste update op 24 december 2010, 4.374 views

Toshiba Folio 100 Zwart

Pluspunten

• Goed Vormgegeven
  • Custom Firmwares Mogelijk
  • Veel interfaces! (USB, HDMI, BT, WiFi (N!), Mini USB, SDCard)

Minpunten

• Hij doet het niet
  • Kijkhoek Scherm
  • Geen Google Apps!
  • Onduidelijke en Slechte Apps in de Appstore van Toshiba
  • Slechte Support bij een product van 6 uren oud!

Beste Tweakers,

Gisteren heb ik, na lang overwegen en verschillende modellen geprobeerd te hebben een Toshiba Folio 100 gekocht bij de Makro.

Ik ben bij verschillende winkels geweest, iPad, geprobeerd, Galaxy Tab, Archos 7, van alles.
In de winkels heb ik de apparaten aan gehad en getest, en kunnen gebruiken.

Daar kwam voor mij toch de Folio als zeer interessante keuze naar voren.
Het werd of de Folio of een iPad (ik heb al een iPhone met universele apps).

Bij het thuis open maken bleek dit een DOA te zijn, okey kan eens gebeuren...

Dus ik terug, en een andere doos mee...

Deze heb ik aangezet en er even mee gespeeld, een videobestand geopend, de Market van Toshiba even uitgeprobeerd, 2 widgets ge´nstalleerd.
Alles gaat erg goed en vrij snel op dit apparaat.

Ik had er gelijk ook een firmware update van Toshiba op ge´nstalleerd, daar vroeg het apparaat om.
Versie 5.0053.
Ook daarna geen problemen.
Heel fijn.
Tot ik hem een uurtje later aan wilde zetten...
Lampje gaat aan rechtsboven in, 5 seconden en dan Pieuw.... uit...
Zelfs het scherm licht niet op!
Ik keek er even boos naar... hielp ook al niet...

Na hem 2 uren te hebben laten liggen toch maar weer eens proberen, reset knop achterop geprobeerd.
En zoals je al aanvoelt, niets :(
Balen!
En omdat de Makro tot 2200 uur open was, ik weer terug naar de winkel.
Ik kreeg 2 opties, of geld terug of opsturen voor reparatie.
Reparatie zou 8 tot 12 weken duren!

Dus ik heb mijn geld terug gekregen, tot mijn grote ongenoegen!
Want het is een leuk, handzaam en snel apparaat.

De problemen die ik op internet lees over het traag reageren heb ik ook niet meegemaakt.
Ik wilde nog de FolioMod erop zetten, maar daar ben ik niet aan toe gekomen :(

Helaas staan er standaard geen Google Apps op.
Dat is heel heel erg jammer.
De Toshiba Market Bulkt van de Apps...
Alleen de 1 nog slechter dan de ander, en veelal, mijn ervaring, niet goed functionerend.
"11111.... PickMe.apk" en "....___ MAILER.apk" apps
Het geeft mij het idee dat er geen selectieprocedure is zoals bij Apple.

De prijs is goed, ik heb 399 incl BTW betaald, maar voor een niet functionerend apparaat is dat hoog.
Mocht een lezer hem wel goed werkend hebben, dan is hij zeker dat geld wel waard.

De accuduur heb ik helaas niet kunnen testen.
De Warmte productie wel, tijdens het bekijken van TopGear op 720P werd het apparaat amper warm, amper lauw te nomen, mijn iPhone is meestal warmer!

De bouwkwaliteit is redelijk, het is dun plastic, laten stuiteren is ook niet een goed idee, maar het voelt niet ongelooflijk breekbaar aan, hij kraakt ook verder niet, het zit stevig in elkaar.

Beeldkwaliteit is redelijk, als je samen op de bank zit is het scherm voor beiden goed te zien.
Maar inderdaad de kijkhoek is niet vreselijk groot, maar het is ook niet bedoeld als een TV oid!

De prestaties zijn goed, de Folio had totaal geen moeite met 720P, 1080P stotterde wel.
Emailen, internetten enz gaat vlot, druk erop en het is er, zoals het hoort.

Nog even de specs;

- Nvidia Tegra 2
- 512MB ram geheugen
- Video out (mini-hdmi)
- 16GB geheugen
- SD-kaarslot
- 10.0inch captatief multitouchscreen (4 fingers compatible)
- Schermresolutie 1024x600
- Google Android 2.2
- Accelerometer
- FrontCamera (1.3MP)

Conclusie;
Als je twijfelt om dit apparaat te nemen als alternatief voor een iPad, kies dan de iPad, is wel wat duurder, maar die doet het wel in elk geval.
Het is niet voor niets dat Dixons Great Britain dit apparaat niet meer wil verkopen vanwege de hoge Return Rate!

Heb jij ook een Toshiba Folio 100 Zwart?

Reviews door de redactie

Ik begrijp dat je gefrustreerd bent, maar een doa kan altijd gebeuren. En die Folio is zo goedkoop dat ie waarschijnlijk niet eens gerepareerd wordt, Makro krijgt een credit nota van Toshiba en jij zou dus een nieuwe Folio moeten krijgen. Dat het 8 tot 12 weken gaat duren is onzin.
Dat dacht ik dus ook.
Maar het tegendeel is dus helaas waar.

En gefrustreerd was ik gisteren ;)

Nu wilde ik alleen een review schrijven over mijn ervaringen met de Folio.
En al met al komt die er wel aardig goed uit, als hij had gewerkt! :D

En Tsjah, de Makro, ik vind het wel best met hun zo.
Ik ben slecht en onvriendelijk behandeld.

Dus de les is; koop een iPad bij de Apple Store!
Als je 50% meer wilt betalen voor mindere hardware (op het scherm na) en minder interfaces (USB, HDMI!!!) voor een ipad, om vervolgens te zien hoe android tablets (na optimalisatie) rondjes rennen om de ipad; zou ik dat inderdaad doen :)

Kom op mensen... NATUURLIJK kunnen we deze tablet afkraken. Ik begin ook mijn vraagtekens te zetten als ik lees hoeveel mensen er niet tevreden zijn. Het product staat gewoon nog in kinderschoenen.

De iPad mag dan de eerste complete en afgemaakte tablet zijn, qua bang for the buck zal deze tablet de tweakers die upgraden naar (toshiba-vrije firmware) android 3.0 denk ik meer functionaliteit en snelheid gaan bieden dan de ipad..

just my 2 cents...

[Reactie gewijzigd door ChaoZero op 9 januari 2011 12:17]

Ja, dat heb je als je een product bij de Makro (of Media Markt, dat soort winkels) koopt.
De prijs is meestal erg laag en de service om te huilen zo slecht.

Het heeft trouwens niets met de kwaliteit van Folio te maken, een iPad kan net zo goed stukgaan.
Klopt, maar daar heb ik nog niet over gehoord dat winkels hem niet meer willen verkopen omdat er zo'n hoge Return Rate is.

Dus deels toch de kwaliteit van de Folio!
"Uit de klachten valt op te maken dat klanten die de tablet terugbrengen vooral zijn teleurgesteld in het trage reageren op touchbediening, het ontbreken van toegang tot de Android Market en de slechte kijkhoek en beeldkwaliteit van de gebruikte lcd. "

Dat heeft dus niets met de kwaliteit van het apparaat te maken, maar met een kwestie van smaak. Hadden ze het product maar in de winkel moeten proberen voordat ze het product kochten.
"Trage reactie op touchbediening, slechtekijkhoek en slechte beeldkwaliteit van de gebruikte LCD...". Dat lijkt me niet echt een kwestie van smaak, maar echt wel volledig aan de kwaliteit van het apparaat te wijten.

[Reactie gewijzigd door 6129(15) op 24 december 2010 18:46]

Dat de iPad het beste product is zijn we het wel over eens, maar er is genoeg vraag naar tablets van concurrerende merken. Dat heeft alles met de prijs te maken. Het is maar net welke eisen je stelt en je hoeft die Folio niet te kopen, toch?
ipad beste product ? daar ben ik het toch niet mee eens, de galaxy tab is kleiner en duurder en word ook redelijk verkocht. Die is dus ook erg goed blijkbaar anders zou hij helemaal niet verkopen.

[Reactie gewijzigd door sjaakwortel op 24 december 2010 17:27]

Ben ik blij dat ik voor de Ipad gekozen heb :)
Lekkere keuzes bij de makro, 'Geld terug' is toch het zelfde als 'een nieuw apparaat'?
Ik had me geld teruggevraagt en een nieuwe gekocht :).
Heb een ipad gekocht, en ben er 1000x gelukkiger mee...
Ik snap niet hoe je een werkend tablet kan vergelijken met een kapotte. Je hebt enorme pech dat je 2 kapotte tablets hebt gekocht, maar dat zegt helemaal niks over wat deze tablet allemaal kan.

Ik vind daarom deze review ook misleidend. Ik kom bij dit product en zie een enorm negatieve review. Dan denk ik dat het product ook echt slecht is. Nu blijkt dat je bijna geen enkele ervaring hebt met hoe het product zelf werkt.

Dat je gelukkiger bent met een iPad dan een kapotte Toshiba is logisch. Maar vervang je "iPad" met "pepermuntje" dan gaat het nog steeds op.
Ik heb, als je de review had gelezen, wel een werkende in handen gehad.
En ook dat staat in de review.
Achteraf, nu ik ze beiden in handen heb gehad, had ik deze review nog negatiever moeten maken.
Aangezien de ipad hem op vele fronten verslaat.

Ik zou zeggen, koop een folio, en een ipad en dan hoor ik graag je mening!
Ik heb een iPad en je mag hem zo omruilen tegen een galaxy als je wilt. Dit is geen grapje. Vandaag weer in de iPadclub dat Apple 30% wil hebben van de krant die ik koop op mijn iPad. Abo's gaan eruit.