Specificaties Socket 775 met Intel 975X chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P5W DH Deluxe Review

Metroman 30 september 2006, laatste update op 30 september 2006, 2.701 views

Asus P5W DH Deluxe

Pluspunten

• Feature Set
  • PCIe/PCI lay-out
  • Overcompleet

Minpunten

• BIOS kan te oud zijn
  • Niet alles werkt meteen

Layout Score: 2
In het voorjaar van 2006 heb ik besloten om na vele jaren waarin ik met veel plezier gebruik gemaakt heb van een Asus A7V, over te gaan tot het bouwen van een nieuwe PC. Core 2 Duo stond voor de deur, en met het oog op die lancering heb ik mijn systeem samengesteld. Na uitgebreid onderzoek en ondanks de vele problemen die veel mensen schijnen te hebben met dit mamabord toch overgegaan tot koop in juli 2006.(ook omdat er verder niet veel anders te koop was) Verder is dit mijn eerste poging tot een review om eens wat terug te doen voor Tweakers in plaats van alleen maar te leechen. Dus commentaar / verbeteringen is / zijn welkom.

Algemene beoordeling

Algemeen gezien sprong dit bord er voor mij uit. Wat mij vooral aansprak was de lay-out van de PCI / PCI-e slots. Ik wilde ook een nieuwe graka aangezien mijn oude een klein beetje verouderd was (en AGP trouwens ook). Veel van de borden blokeren onmiddellijk een PCI slot als er een beetje forse video kaart wordt ingeschoven. Overclock potentieel genoeg, al ga ik me daar niet mee bezighouden denk ik. Voor de rest een leuk hoog gadget gehalte met afstandbediening en WiFi.

Eerste indruk nadat ik de doos bij de winkel had opgehaald, heel goed. Mooie doos als je van groen houdt, met raampjes die de afstandbediening en WLAN antenne uitgebreid laten zien. Met belettering die aangeeft Core 2 Duo / Core 2 Extreme ready en ATI CrossFire Ready (zie afbeelding)
Na het openen van de doos, veel spul. Natuurlijk het moederbord met heel veel extra's. (zie afbeelding)

Opsomming:
Remote, IR remote receiver, WiFi antenne, 4 SATA kabels (2 oranje en 2 rode), 3 van molex naar 2 x SATA power verloopt kabeltjes, MP3-in module, IEEE 1394a Module, 1 2 poorts USB module,1 ultra DMA 133/100/66 flat cable, 1 IDE flat cable, 1 FDD flat cable, Optionele ventilator, IO schild, Asus Q-Connector set, manual en Driver CD

Feature set

Features van het bord liegt er ook niet om. Voor zover ik me kan wensen zit er alles op en aan. Je komt om in de USB poorten wat best wel handig is tegenwoordig. Sowieso 4 poorten achter op het bord en dan blijft de keuze wil ik een slot opgeven voor 2 extra poorten (USB module) of gebruik ik die handige Asus Q-connector set om mijn eigen poorten aan te sluiten (kast, of front panel). IEEE 1394a, 5 x SATA, 2 x IDE, 2 x GigaLAN, HD Audio, WiFi en een RS232 DB-9 :), 2 x PCIe (16x in Single en 8x in Dual setup), 2 x PCIe1 en 3 'Normale' PCI sloten. Zoveel features op dit bord dat je haast door de bomen het bos niet meer ziet en dat maakt het misschien wat moeilijker voor de beginner. Maar de handleiding is duidelijk, dus met geduld en lezen kom je er wel. Ook al deze dingen afzonderlijk in te stellen waar mogelijk in de BIOS. Goede mogelijkheden tot overklokken. Ik moet zeggen wat features betreft ben ik in de zevende hemel.

Layout

Indeling van het bord is niet op alle punten overweldigend te noemen. Om wat dingen te noemen SATA poorten verspreid over het bord. IDE connectors op 2 verschillende plekken en waarom de ene IDE connector 90 graden gekanteld ligt en de andere niet is mij nog steeds een raadsel. Het zorgt nogal voor een logistieke wirwar om je kabels netjes weg te werken.
Het is me uiteindelijk redelijk gelukt maar het had wat voeten in de aarde. Ik heb het bord in een Antec P180 liggen, en dat gaf vooral met de extra ATX12V plug wat problemen die kan in kast niet verder weg liggen ;). Die lijkt ook wel gewoon ergens in de ruimte weg gepleurd en dan gewoon aan de andere kant van waar de normale voeding EATX plug zich op het bord bevindt.
Nou ja, wat verleng kabeltjes en langere 'rounded' IDE kabels en ik heb het gered.
Wel oppassen met de ruimte tussen de passieve koeler en de CPU koeler. De passieve koeler van de Intel975X komt heel dicht bij mijn processor koeler en dat past maar net. Ik heb zelf een Freezer 7 Pro en ik weet dat er grotere jongens zijn (zie afbeelding).
Ik kom zo toch op slecht zeker in combi met mijn kast.

Prestaties

Tja 't ken altijd sneller. Het beestje doet het goed als je er niets speciaal mee doet. Alleen het opstarten duurt natuurlijk ff met als die features.
Wat mij wel tegenvalt zijn de prestaties op temperatuur gebied. Zonder enige stress loopt deze kit al tegen de 45-47 graden op het moederbord, nou kan dat een indicatie probleem zijn van mijn systeem maar ik verdacht die passieve koeler er een beetje van dat die niet zo heel denderend is. Indien ik alle fans op turbojet stand zet (met ongeveer dat volume) gaat de temp redelijk naar beneden.
Hier moet ik later nog eens een oplossing voor bedenken. Al zijn er menig verwijzing op het net dat dit normaal zou zijn.

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Ik heb hier persoonlijk nu geen problemen mee. Ik heb wat opstart problemen gehad toen ik het bord net had. Voornamelijk met de IDE controllers, ben er nog steeds niet achter wat het precies was.
Maar na meerdere keren swappen met andere cd-rom drives, master/slave, cable select werkt het uiteindelijk wel.
Die Remote heb ik trouwens nog steeds niet aan de praat, maar is dan ook niet echt een prio voor mij. Heb vlug ff ge-googled maar ben dus niet de enige. Maar het systeem is stabiel en betouwbaar. Goed dus.

Overklokbaarheid

Ik doe dus niks aan overklokken maar gezien de vele topics in GOT en andere sites en features in BIOS denk ik dat dit wel goed is binnen bepaalde limieten van het BIOS en VOLTS van het bord en dat laatste is dan weer afhankelijk van de revisie die je hebt. Dus voor mij geen mening,

Compatibiliteit

Dit is dus wel ff een onderwerp. Sommige dingen doe je niet in het leven. Adverteren met Core 2 Duo support en het dan stiekem niet zijn.

Mijn moederbord werd geleverd met een 0401 bios en daarop werkt een Core 2 Duo dus niet.(heb ik weer) Wel als het een core sample is maar niet een retail versie. Lekker dus. BIOS Flashen, eh goed. Wel ff andere processor erop (goedkoopste celeron 40 euries), of via retailer (14 euro) of bios op laten sturen door Asus (kost iets), RMA? tja. Duurt ook weer. Uiteindelijk heb ik door een Duitse firma voor 20 euries een BIOS chip laten opsturen (Was 't snelst). Dus Core 2 Duo draaien, zorg dat je minimaal een bord krijgt met 0901 BIOS en indien mogelijk moederbord met serienummer 68xxxxxx of hoger ivm VOLT mogelijkheden voor overklokken.
Er zijn ook nog wat issues met losse RAID controllers enzo maar goed zo'n ding hek er niet inhangen. Uiteindelijk voor mij op te lossen allemaal dus gewoon goed.

Ondersteuning

Door de fabrikant ASUS is de ondersteuning wel redelijk. Al is hun site een beetje heel erg traag. Uren ben je bezig om een BIOS te downloaden of de FAQ te doorzoeken. Als alternatief gebruik ik de Duitse site die is iets schneller.
ASUS verwijst eigenlijk bij alle problemen eerst naar de retailer. Dus de support is dan afhankelijk waar je hem koopt.
ASUS zelf is via hun site als je je ingeschreven hebt als VIP lid wel ok, dan krijg je binnen 48 uur antwoord. Voldoende

Hoog maar dan krijg je wel een boel gadgets. Ik vindt alleen wel dat als je het product in de top inschaalt ook de kinderziektes eruit moeten zijn, support etc perfect op orde dient te zijn. Dat is het dus niet helemaal. Dus misschien een gevalletje van iets teveel geld voor wat je krijgt. Dus een Voldoende.

Asus P5W DH DeLuxe: Hier

Links:
Duitse wiki P5W DH de luxe Hier
Engels xtremesystems P5W DH problems + fixes Hier
Duitse Forumdeluxx verzameldraad P5W DH 1Hier
Duitse Forumdeluxx verzameldraad P5W DH 2Hier

en last but not least GOT Zoek P5W DH DeLuxe Hier

Heb jij ook een Asus P5W DH Deluxe?

Ik vind de C2D moederborden van Asus ook duur voor wat je krijgt eigenlijk.

Je hebt in ieder geval een mooie survey geschreven :)

Het is wel "mama" ipv "mamma" :)
mam·ma (de ~ (v.), ~'s/~e)
1 \[med.] borst

Je hebt helemaal gelijk een mammabord klinkt wat raar. :P

Bedankt, en gecorrigeerd.
Heb er zelf ook een en ben er zeer tevreden over. Alleen die MB temp is bij mij ook zo rond de 47 graden. CPU (ICD 6600) onder de 30. Terwijl mijn koelertje maar zo'n 700 toeren draait. LEkker stil dus.