Netgear ReadyNAS NV+ v2 Review

Elect 8 januari 2011, laatste update op 8 januari 2011, 5.324 views

Netgear ReadyNAS NV+ v2

Pluspunten

• Degelijk & mooi ontwerp. Voeding geïntegreerd.
  • Snel genoeg in de Windows netwerkomgeving: Lezen met 30+ MB/s, schrijven 20+ MB/s
  • Veel standaard modules & community addons (NZBget!)
  • 5 jaar garantie

Minpunten

• Fan hoor je wel goed Voor mij geen probleem @ de meterkast, maar hou er rekening mee.

Kwaliteit voeding Score: 5
Sinds een maand de Netgear Readynas NV+ in gebruik. Ook tijd voor een review, aangezien veel mensen momenteel rond aan het kijken zijn naar een centrale en relatief veilige oplossing voor bestanden.

Wat gaan we ermee doen?
De NAS heeft bij mij meerdere doelen;
  • Opslag digitale administratie. Zowel privé als mijn kleine onderneming. Dit moet voor lange tijd bewaard worden, de data moet daarbij dus veilig staan.
  • Harde schijven in de vaste en minder vaste pc's moeten centraal. Je wilt je muziek ook wel eens via de mediacenter in de woonkamer afspelen, documenten moeten overal beschikbaar zijn. Daarnaast wil ik ook deze data veilig hebben.
  • Zodra m'n HDX (momenteel met 1 TB schijf voor films) de geest geeft gaat ook de opslag van films naar de NAS. Ik wil in de toekomst terug naar XBMC met een (zuinige) media center pc. Deze NAS moet dus ook kunnen downloaden van de nieuwsgroepen en torrents
  • Netwerk snelheid van minimaal 15 MB/s voor het direct branden van ISO's
Waarom deze?
Een flinke lijst aan eisen, waardoor het wikken en wegen blijft welk model het nu zou worden. 2 schijven in RAID 1 zal in de toekomst niet genoeg zijn (maximaal 2 TB momenteel), waardoor het zoeken was naar een 4 bay model, welke ook nog betaalbaar was.
Uiteindelijk bij de NV+ uitgekomen; betaalbaar, ondersteuning voor RAID 5, goede reviews en met snelheden tussen de 30 en 40 MB/s. Daarnaast wil het ook natuurlijk ook wat ;)
Ik had ook gekeken naar de ReadyNAS Duo RND2000 i.v.m. de prijs (op het moment van schrijven 140 euro). Maar dat zou op lange termijn duurder geen optie zijn. Daarnaast zou de kwaliteit van de voeding niet optimaal zijn.

Installatie
Eenmaal aangekomen en uitgepakt bleek het apparaat écht loodzwaar. Afwerking is echt top. Helemaal niets op aan te merken. De luchtinlaat aan de voorkant heeft zelfs een stoffilter. Schijven zijn makkelijk in de bay te schroeven en in de NAS te schuiven. De NAS zal zelf dankzij X-raid de hele opslagruimte vergroten.

Natuurlijk wel wat problemen gehad, maar dit lag naar mijn idee niet aan de NAS. De twee extra 1 TB schijven welke ik had besteld gingen er prima in. M'n eigen 1 TB die ik in de NAS een nieuw leven wilde geven, gaf de geest zodra deze hot-swap erin werd schoven. Volgens de specificaties van de NAS en HDD zou dit moeten kunnen, maar deze kon gelukkig nog onder garantie terug naar Samsung. Prima opgelost verder, maar vreemd dat het niet goed ging. Ik heb de laatste schijf er dan ook maar niet hot-swap ingezet.. Er zitten 4 schijven in van elks 1 TB. In totaal is dan 2.7TB is beschikbaar.

Netwerk
Ik heb het netwerk in huis volledig vervangen door Gigabit, behalve de verbinding naar de woonkamer / HDX. Dat gaat met 5 MB/s via de stroomgroepen (over 2 groepen, +- 15 meter) . Dit moet voldoende zijn om te streamen. De NAS en computers staan via een D-link switch met elkaar in verbinding. De switch heeft ondersteuning voor Jumbo frames, dit omdat de NV+ hier speciaal ondersteuning voor heeft.

Instellen
Ik ga niet alles bespreken, aangezien je genoeg kunt instellen. Maar een korte opsomming van features die echt heel handig zijn
  • Er komen wel eens mensen over de vloer met laptops. De shares van privé documenten zijn beveiligd met een wachtwoord. De rest (muziek, etc.) kunnen ze dan nog wel gewoon bij.
  • Er is een share welke via het internet bereikbaar is dankzij de ingebouwde ondersteuning voor Webdav. Hierdoor is deze share op mijn laptop altijd en veilig (https) te bereiken.
  • Veel informatie per e-mail. Als er iets fout gaat met de NAS (of er is een torrent klaar :P), dan krijg ik automatisch een e-mail.
  • Ik vertrouw RAID 5 prima, maar de belastingdienst denkt daar anders over als ik de gegevens niet heb. De NAS heeft aan de voorkant een Backup knop, welke je zelf kunt programmeren. Eens in de zoveel tijd plug ik er een USB HDD in, welke de belangrijkste mappen met documenten en foto's kopieert. Deze HDD kan ik dan op een andere locatie bewaren. Een extra stok achter de deur tegen verlies van data.
  • Echt zuinig is hij natuurlijk ook niet met z'n 50 watt continue. Het mooie is wel er een Power Timer schema in zit. Hiermee kun je per dag instellen wanneer de NAS automatisch aan en uit gaat. Momenteel sluit de NAS zichzelf om 22.30 uit en start deze om 7 uur weer op.Toch nog een extra stukje bezuinigen :)
Snelheden
Ik had gelezen dat Gigabit maximaal rond de 110 MB/s kan zitten. De NAS haalt dit nooit (zeker niet als hij ook bezig is met Torrents). In deze test staan torrent & NZBget addons uit. Ik ben tevens met SSH ingelogd op het beestje om te kunnen laten zien wat de load doet. Je ziet dan ook gelijk dat de CPU de bottleneck is. Kopiëren van het bestand van NAS gaat naar een 10.000 RPM Raptor om even uit te sluiten dan deze invloed kan hebben.

Instellingen van de NAS
  • Disable full data journaling
  • Disable journaling
  • Enable fast CIFS writes
  • Voor elke test herstart zodat beide tests hetzelfde beginnen
Voor de test is gebruik gemaakt van NAS performance tester (thnx rookie no. 1).

Zonder Jumbo Frames, 1GB groot bestand

Met Jumbo Frames, 1GB groot bestand (negeer de 2GB in de instellingen)

Met Jumbo Frames, 2GB groot bestand

Het apparaat ziet en voel er zeer degelijk uit. Afwerking is zeer goed. Zoals je ziet zijn de snelheden ook perfect voor het apparaat en de kosten ervan. Natuurlijk kan het (veel) sneller, maar daar betaal je dan ook gelijk bijna het dubbele voor. Voor een aanschafprijs van momenteel 240 euro is deze NAS een betaalbare optie voor veiligheid en opslagruimte.
Hij maakt wel redelijk wat geluid, maar dat is i.v.m. de koeling die nodig is van 4 schijven ook wel onvermijdbaar. Ik raad daarom ook niet aan hier nog iets aan te veranderen. Hij staat bij mij in de meterkast, dus ik heb er geen last van. Maar ik kan me voorstellen dat het niet in alle situaties gewenst is.

Heb jij ook een Netgear ReadyNAS NV+ v2?

Als je het geld ervoor over hebt en je wilt meer performance kan je beter voor de krachtigere ReadyNAS NVX Pioneer gaan.
Mwah, moet zeggen dat ik prima waar voor z'n geld krijg. Die Pioneer is dubbel zo duur gelijk, dat is het me niet waard. Het gaat voornamelijk om het veilig opslaan van bestanden op dit moment. Films en muziek speelt ook op 30 MB/s prima af :)
Je doet neem ik aan alle tests met Windows Shares?
Probeer ook eens een performance test met een ander protocol.
FTP is het eenvoudigste.
Maar wellicht kun je nog op een andere manier (NFS?, iSCSI).
De performance die je kunt halen wordt in belangrijke mate ook beperkt
door het protocol...
Klopt. Dit heeft als reden dat dit voor mij de praktijksituatie is en zo zal blijven. Ik heb in het begin ook wel getest met speciale IO tools en FTP, maar tijdens het schrijven van de review niet gedaan.

Het is in dat opzicht een incomplete review. Maar mocht iemand echt willen weten wat de snelheden zijn voor een bepaald protocol dan wil ik dit nog wel toevoegen. PM me even daarvoor :)
In de NAS wereld is het inmiddels alweer een wat gedateerd beestje, dus check ook even of je de laatste firmware erop hebt staan. Denk niet dat Netgear of de leverancier die standaard erop gezet heeft en dat kan je nog wel eens wat meer plezier gevan aan het apparaat.

Als je een wat meer betrouwbare SMB snelheidstest wilt doen, kijk dan eens op: http://www.808.dk/?code-csharp-nas-performance
Ik had direct al de laatste firmware erop gezet. Daar zijn de tests ook mee gedaan.

Thnx voor het SMB tooltje. Momenteel is hij ermee bezig, ik zal zo de nieuwe test online zetten.