Specificaties Small form factor, 4 interne bays - Bekijk alle specificaties

Chieftec Mesh CD-01B-B-355 Review

StefanvanGelder 22 december 2010, 1.548 views

Chieftec Mesh CD-01B-B-355

Pluspunten

• Formaat
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Felle powerled

Kwaliteit voeding Score: 3

Ik heb deze kast aangeschaft voor een budget systeem. Deze kast viel in de smaak vanwege de afmetingen. Hij is echt lekker klein en handzaam. Voor budget systemen worden vaak AOpen kasten geadviseerd in de BBGs. Ik wil echter laten zien dat er ook leuke alternatieven zijn :)

Links de Chieftec Mesh CD-01, rechts de Cooler Master Advanced II

5.25” drive bays: 2
3.5” drive bays: 1 extern 3 intern, 4 totaal
Front I/O: 2 x USB 2.0 & 3.5mm microfoon- headphonejack
Ge´nstalleerde ventilatoren: 0
Optische ventilatoren: 3 x 92mm (Zijkant, achterkant & voorkant)
Uitbreidingssloten: 4
Voeding: 355W, type: ANP-355A12

Link naar fabrikant

Er worden voldoende schroefjes meegeleverd om de boel te monteren. Daarnaast is er gelukkig ook een stroomkabel aanwezig.

Zeer compleet, ook met stroomkabel :)

Bouwkwaliteit

De kast voelt erg stevig aan. Ik heb in het verleden ook een AOpen kast onder handen gehad, die was echt gemaakt van dun metaal. Bij deze kast is dat niet het geval. De kwaliteit van het metaal kan ook weer niet tippen aan de Cooler Master Advanced II, maar die zit ook in een iets ander segment ;) De voorkant is vooral gemaakt van plastic, de opvulling is echter wel weer van metaal met mazen. De naam van de kast is dus niet uit de lucht komen vallen :P

De drukknoppen voelen solide aan, ik had echt niet meer van deze kast durven hopen. De meegeleverde voeding van 355W zal voor een budget systeem altijd voldoen. Hij kan een maximaal vermogen van 270W leveren over de 12V lijnen. Dat zijn er 2 stuks. De ventilator maakt gelukkig niet al te veel herrie, al is die wel hoorbaar. Deze voeding is helaas niet uitgebreid gereviewd door een gerenommeerde voeding-review site. Hoe goed de voeding dus precies is kan ik jullie helaas niet vertellen. Ik zou geen videokaart inbouwen die veel meer dan 100W verbruikt. Dat is voor de warmte ontwikkeling niet erg positief, maar de voeding zal het dan ook nog wel eens zwaar kunnen krijgen.

De voeding specificaties

Het enige minpuntje is de felheid van de powerled. Deze is namelijk zo fel dat je er bijna niet in kunt kijken.

De overenthousiaste power led...

Inbouwmogelijkheden

In een kleine kast past uiteraard geen grote videokaart. De voeding die standaard meegeleverd is daar echter ook niet voor bestemd, dat heft elkaar wel weer redelijk op. De maximale lengte is ongeveer 23,5 cm. Eventuele power connectoren moeten hier nog bij op worden geteld.

Verder is het harde schijven systeem wel anders dan anders. De harde schijven moeten overdwars worden geplaatst. De voorkant van de harde schijf komt aan de rechterzijde, de achterkant dus automatisch aan de linker zijde. Dit houd dus in dat je niet veel ruimte hebt voor Sata kabels. Deze manier van plaatsen komt zonder twijfel de ruimte ten goede, ideaal vindt ik het echter niet. Het Micro ATX bord past er precies in, er hoeven geen afstandsbusjes geplaatst te worden. De moederbord tray is zo gebouwd dat deze niet nodig zijn.

In totaal kunnen er 3 ventilatoren bijgeplaatst worden. Hierdoor kun je nog een redelijke airflow realiseren. Ik heb zelf geen extra ventilatoren ge´nstalleerd. De meeste warmte zal van de processor komen, de ventilator van de voeding alleen zal wel voldoende zijn om de boel koel te houden. Met een dedicaded videokaart zou ik op zijn minst wel een extra ventilator aan de achterzijde installeren.

Alles ingebouwd en aangesloten

Installatiegemak

Het is een kleine kast, daardoor is er minder ruimte dan bij een normale ATX kast. Ik moet echter zeggen dat het nog prima te doen is. Het is even priegelen met de power switch etc. Deze zitten vaak helemaal onderaan het moederbord, die bijna helemaal tegen de onderkant van de kant zit. Daarnaast moet je de SATA kabels ook behoorlijk buigen wil je ze passend maken. Met andere kabels waarvan de connectoren 45 graden gedraaid zouden zijn, is die probleem echter opgelost. Die werden alleen niet bij mijn moederbord geleverd.

De Sata kabel moet even met beleid worden gebogen.

Met een prijs van bijna 60 euro is dit niet de goedkoopste kast, je krijgt echter wel een leuke kwaliteit ervoor terug. Zeker met het grote voordeel van het formaat is dit echt een aanrader vind ik.

Heb jij ook een Chieftec Mesh CD-01B-B-355?

Leuke review, het lijkt alleen of je foto's bij mij hebt gejat. Onlangs ongeveer eenzelfde config qua mainboard en dvd writer etc. gebouwd.

Heb zelf overigens afgelopen week een pc in deze case en een in een AOpen ES45B gebouwd, wat een verschil!
Verschil in kwaliteit he? Merkte ik inderdaad ook op!
Als ik zo naar de kast kijk vind ik de bang 4 buck een beetje teleurstellend. Ik ben zeker positief over Chieftec, maar vind dit wel een erg duur kastje voor 60 euro als ik naar de vormgeving kijk, van wat je er voor krijgt.

Als ik mensen een dergelijke kast zou moeten aanbevelen zou ik zeggen, leg er 30 euro extra bij en je hebt een kast van bijna dezelfde afmetingen van Lian-Li, van veel groter kaliber. PC-A05N. Aluminium, strak vormgegeven, 2x 120mm ventilatoren, plaats voor ATX bord (voeding vooronder). Niet dat hier een voeding bij zit, daarin val ik af, maar wie heeft er nou niet nog een oude 355W-er liggen in de rommeldoos.

Nee, voor het leuke vind ik deze Chieftec echt een 12 euro te duur!

edit:
@hieronder:
Zoals ik zei, iedereen heeft wel zo'n voeding liggen. Zo niet, deze dingen zijn 18 euro en goedkoper los.
40 euro voor deze kast zou netjes zijn. Maar voor 60 euro kan je beter door 'sparen' voor een echte kast, of dus een goedkope kast nemen. Dat is wat ik zei. Jij zegt dat ik vergelijk, ik vergelijk niets, maar je geeft wel 50% verschil aan. Je doet het immers ook zelf, alleen dan is het opeens niet verkeerd. 40 -> 60 = 50%.

[Reactie gewijzigd door Hardware Junk op 23 december 2010 07:32]

Dat is totaal niet te vergelijken als je het mij vraagt. 30 euro is wel even 50% duurder, daarnaast mis je inderdaad ook een voeding van circa 30-35 euro... Een AOpen kast kost ook 40 euro met voeding, daar zit deze dik 15 euro boven. Dan vind ik het niet verkeerd om te kijken naar de andere mogelijkheden :)

[Reactie gewijzigd door StefanvanGelder op 22 december 2010 23:46]

Ik heb hier al jaren een chieftec kast staan. Voor de aanschaf van mijn nieuwe pc afgelopen jaar heb ik ook naar een andere kast gekeken, maar toch maar gewoon alles weer in de chieftec gebouwd.

Prima behuizingen die echt lang meegaan en allerlei handige eigenschappen hebben voor het inbouwen. De voedingen zijn overigens ook prima! De voeding uit mijn oude configuratie doet z'n werk nu in m'n vaders pc.