LG BD570 Review

manyac 22 december 2010, 1.153 views

LG BD570

Pluspunten

• Speelt (bijna) alles af
  • Veel features
  • Goede prijs

Minpunten

• Speelt niet alles af

Deze blu-ray speler heb ik inmiddels een paar maanden in bezit, en bevalt prima. Ik was op zoek naar een blu-ray speler en naar een mediaspeler. Ten opzichte van een losse HD mediaspeler was deze blu-ray speler maar iets duurder. Nog steeds is het prijsverschil met een pure mediaspeler niet groot.

Deze blu-ray speler is met een HDMI kabel verbonden aan een 720p beamer. De beeldkwaliteit is perfect. Op het geluid heeft de BD570 weinig invloed, dat gaat digitaal over een coax-kabel naar de versterker. Via bedraad netwerk is de speler aangesloten op een paar Linux machines met ushare als DLNA server, en internet.

Het grote voordeel van deze speler is het enorme aantal features. Je kan DVD's, Blu-rays, films/foto's/muziek van USB schijf/stick, en via DLNA vanaf je netwerk afspelen. Ook DVD's met data speelt ie af. Er zit ook een Youtube functie op, en je kunt er zelfs CD's mee rippen naar een USB schijf. Zowel via wifi als bedraad netwerk kun je 'm verbinden met je netwerk.

Blu-rays speelt ie prima af, inclusief BD-Live, alhoewel je dan wel een usb memorystick van 1 GB in de USB poort moet doen. Bij één Blu-ray (met BD-LIve) zat er geen geluid in het menu, maar deed de film het prima. Nadat de film was afgelopen zat er ineens wel geluid in het menu. Met DVD's heb ik nog geen problemen gehad.

Theoretisch gezien ondersteunt deze speler alle bestandsformaten, inclusief matroska/mkv, maar in de praktijk wil er wel eens een film tussen zitten die het niet doet. De Bird-Scene doet het bijvoorbeeld niet. Waar dat aan ligt is mij nog steeds een raadsel. Met mkvinfo heb ik wel eens informatie over mkv files bekeken, en slechte files vergeleken met goede. Het enige dat ik heb ontdekt is dat de BD570 geen gecomprimeerde audio en video tracks aan kan. Als een bestand het niet doet, krijg je ofwel een melding, ofwel de speler crasht en je moet hem opnieuw aanzetten. Ongeveer 90% van de bestanden die ik heb speelt ie prima af.. Het maakt ook niet uit of je een bestand vanaf DVD, USB of DLNA afspeelt. Hij doet het of altijd of niet.

De BD570 laat ook ondertitels zien uit bijv. .mkv bestanden of losse .srt files, met een beperking: Via DLNA werken ondertitels in losse files niet, omdat ie maar één bestand tegelijk streamt. Een andere kleine beperking is dat ie de .m4v extensie niet herkent. Als je het bestand hernoemt naar .mp4 speelt ie prima af.

Via Internet kan de BD570 updates binnenhalen. Hij kijkt zelf of er een update is, en geeft dan een melding. Het downloaden en installeren van een update duurt vaak wel lang, soms meer dan een uur. Tot nu toe heb ik ongeveer elke 3 weken een update gezien. Helaas heb ik nooit een verbetering van de functionaliteit gemerkt, dat bijv een bestand die het eerst niet deed nu wel werkt. Ook een typo in het hoofdmenu (DNLA ipv DLNA) is nog steeds niet gefixt..

De afstandsbediening doet zijn werk en het menu zit logisch in elkaar. Als je naar een bepaald punt in de film toe wilt kun je gewoon de tijd intikken en de speler gaat erheen. Je hoeft dus niet te fast-forwarden.

Kortom: Wat mij betreft is dit een goede blu-ray speler, en als mediaspeler functioneert ie ook goed. Als je echter een apparaat zoekt dat al je media kan afspelen, kun beter iets anders kopen, want deze speelt ongeveer 10% niet af. Ik heb er ook weinig vertrouwen in dat toekomstige updates dit zullen verhelpen.

Heb jij ook een LG BD570?

Positieve eigenschappen:
Speelt (bijna) alles af

Negatieve eigenschappen:
Speelt niet alles af

:D

Aardige 2-sterren review. Zet er wat plaatjes bij van het apparaat in je kast, een paar opmerkingen over het design van de behuizing en van het menu en het worden 3 sterren! :) Kan hij DVD upscalen? Ook niet onbelangrijk. Waarom heb je deze gekozen ipv bijv. de Sony BDP-S370? Etc.

[Reactie gewijzigd door Negakinu op 22 december 2010 18:37]

Dank je voor je commentaar! Als ik een keer tijd en zin heb zal ik 'm updaten. Twee sterren komt overigens op mij over als een onvoldoende, terwijl dit toch een nuttige review is.

Ik vraag me nu wel af hoe ik ooit een 5-sterren review zou moeten schrijven. Moet ik 'm daarvoor openmaken? Moet ik 100 Blu-rays kopen en vertellen hoeveel er niet werken? Moet ik extra hardware kopen om het signaal van de hdmi uitgang te analyseren?

Ik had er geen afbeelding bij gezet omdat tweakers al een prima afbeelding heeft :-)

Is er eigenlijk een manier om automatisch een notificatiemail te krijgen als iemand een bericht post bij mijn review?