Club 3D Radeon 9700 Pro 128MB Review

Hann1BaL 9 oktober 2006, 1.959 views

Club 3D Radeon 9700 Pro 128MB

Pluspunten

• Goede prestaties
  • goede driversupport, maar dat is voor andere kaarten/merken niet anders
  • Kan nog veel spellen aan, mits op een niet al te hoge resolutie.

Minpunten

• geluidsproduktie van de koeler was al snel te hoog
  • levensduur is twijfelachtig

Drivers en compatibiliteit Score: 5
De kaart heb ik 3 jaar geleden gekocht en was prima. Goede prestaties voor een goede prijs en dit was absoluut de must have in die tijd.

De Club3D kaart werd alleen al snel luidruchtig doordat de koeler begon te falen en dat verhaal heb ik om mij heen vaak gehoord. Met een andere koeler ging het alsnog prima (VGA silencer, een goedkope, maar goede oplossing)

De kaart leverde prima prestaties, zeker voor die tijd.
De huidige spellen beginnen wel al meer te klagen met die kaart, maar ik was er zeker tevreden over Zolang je niet alleen Fisrt Person Shooters speelt, maar ook andere games, dan gaat het met deze kaart prima (op Oblivion na misschien, al draait dat wel, maar niet met alle eye candy aan.)

Alleen om mij heen gaan die kaarten bij bosjes stuk en zo ook die van mij. Van het 1 op het andere moment kapte de kaart ermee zonder ook maar een hint, bijvoorbeeld artifacts. Zowel de verkoper als de fabrikant geven niet eens een degelijk antwoord of excuus waarom de kaart stuk is en typeren het als doodnormaal, wat ik een rare gang van zaken vind.

Waarom deze survey? Nou, simpel. Ik denk dat het nuttig is om mensen te wijzen van de risico's van de aanschaf van zo'n kaart als ze kijken naar 2e hands kaarten.

Mijn systeem draait met mn nieuwe kaart een stuk stabieler en de nieuwe kaart verbruikt toch echt meer energie, dus ik durf bijna wel te stellen dat een slecht functionerende voeding de oorzaak niet zou kunnen zijn.

Heb jij ook een Club 3D Radeon 9700 Pro 128MB?

de beoordeling is een beetje vreemd. Prestaties en prijs zijn over het algemeen dus vrij goed / goed. Maar de beeldkwaliteit is om te huilen? huh?
Waarschijnlijk gelinked aan artefacts...

Als je kaart het normaal doet is de beeldkwaliteit erg goed, gewoon niets op aan te merken...
Omdat de beeldkwaliteit in de tijd dat de kaart nog goed functioneerde goed was, heb ik op jouw "advies" dat maar even gewijzigd in de surveybeoordeling.
Ik kan niet zeggen dat ik je mening deel.

Ik heb zelf tijden een 9800XT gehad, destijds ook tweedehands gekocht en de kaart was gekocht rond de launch.
Nooit geen enkele problemen mee gehad, kaart deed het wonderbaarlijk goed in nieuwste spellen!

Ik denk dat als je de kaarten goed blijft koelen dat dit soort problemen wel voorkomen kunnen worden. Oftewel niet overclocken en goed afstoffen of een betere koeler erop monteren!
Dit gaat over Club3d 9700pro kaartjes.
Beter koelen lijkt me lastig. Het is natuurlijk al niet normaal dat je een koeler op korte termijn moet vervangen omdat die begint te haperen. Daarna is er een goed gemonteerde, goed presterende VGA silencer op gezet waarna de kaart nog 2 jaar gefunctioneerd heeft zonder over te klokken. Dan is het toch opmerkelijk te noemen dat de kaart dan ineens de pijp uit gaat.

Hiermee vermeldend dat ik in mijn kennissenkring al geen verbaasde blikken kreeg toen ik meldde dat mijn kaart overleden was. Oh, Club3D... was de reactie. Minimaal 4 mensen die exact hetzelfde hebben gehad (met een 9700 pro of een 9800 pro) Dat is toch wel vreemd te noemen nietwaar?

Nogmaals. Het was een goede kaart, zeker op het moment dat ik de kaart kocht, maar ik zou mensen toch zwaar willen afraden om zo'n kaart 2e hands te kopen. Daar is de survey toch het meest voor bedoeld. De levensduur is namelijk schrikbarend te kort.

Natuurlijk geldt dat niet voor alle kaarten, vandaar dat dit persoonlijke surveys zijn. Ik denk dat er nog behoorlijk wat mensen zouden kunnen reageren met: mijn kaart doet het anders nog prima.

Dat is heel mooi natuurlijk :)
Als je al aangeeft dat het vervangen van de standaard koeler een must is (wat ik met je eens ben) dan is er toch iets zwaar mis met de kaart? Dat is toch eigenlijk gewoon schandalig?
Ik moet diep in m'n geheugen graven, maar was die Club3D cooler niet gewoon een reference cooler van ATi zelf?
yep, maar daar heb ik als koper van een Club3D weinig mee te maken. Waarschijnlijk gaat dit verhaal net zo op voor bijv. Sapphire kaarten, maar dat weet ik niet zeker.
Veelal geven fabrikanten 3 to 5 jaar garantie, ik weet niet hoe Club3D daar mee omgaat, maar misschien wel het bekijken waard.
Club3D geeft 24 maanden garantie. Er kon niet eens een excuusje vanaf in het mailtje dat ze verzonden.
Ik heb die kaart ook, en bevalt me na ruim 3 jaar nog steeds goed. Speel dagelijks CoD2 en op de standaard maps haal ik minimaal 60 fps en een gemiddelde van 80 (dx7, alle texture settings op normal). Alleen op de grotere custom maps dropt de fps soms tot 30/40.

Heb sinds een paar maanden wel last van vastlopers waarbij het beeld bevriest tijdens CoD2 (geluid e.d gaat wel door). Wsl te wijten aan de standaard fan, maar af en toe schoonmaken doet ook wonderen.

En van artefacts heb ik geen last, mss een keer (te ver)overklokt ?
kaart is nooit overgeklokt geweest.
Ik vind dit niet echt een complete survey? Vooral erg subjectief, geschreven uit de negatieve ervaringen van de reviewer?

Bezit zelf ook z'n kaart, maar ondervind geen problemen. Ben wel beniewd waar het aan kan liggen dat z'n kaart instabiel of vroegtijdig problemen geeft. Artifacts of instabiliteit kunnen bv aan voedig en of slecht gemonteerde koeler liggen.
Surveys zijn subjectief omdat het over ervaringen gaat. Voeding is een 350 W Aopen. Niet zomaar een Q-tec ofzo.
Beeldkwaliteit is idd goed maar ook de kaart van mijn broer ging kapot nadat de ventilator het begaf, een failsafe bij oververhitting zit er blijkbaar niet in.

Op de mijne keb ik een Zalman hp80 + fan zitten en te heet is ie nog nooit geweest.
Maar het lijkt erop dat de instabiliteit die ik ondervond en die op het laatst wel erg vervelend begon te worden toch te wijten was aan de club3d 9700pro.
Met een schone installatie en een nieuwe tragere kaart ligt de 9700pro stof te happen.
Een stabiel systeem is me toch belangrijker dan snelle 3d.

Maar ze gaan volgens mij dus ook te vaak stuk.
Ik heb dit kaartje ook al een jaar of 3 geleden gekocht en heb toen gelijk daarbij ook de hierboven beschreven Zalmankoeler erbij genomen. De kaart is al vanaf het begin een stuk overgeclocked (rivatuner) en ik heb er 2 jaar lang nooit problemen mee ondervonden.

Totdat ik op een mooie zomerdag geconfronteerd werd met artifacts. Ik heb meteen daarna zowel de kloksnelheid als de geheugensnelheid met een paar Mhzjes verminderd en hij deed het weer prima. Ik heb dit later in totaal nog 2 keer moeten herhalen maar daarna ben ik geen problemen meer tegen gekomen, terwijl de kaart nog steeds hoger is geclocked dan de fabrieksinstellingen.

Ik denk dat het vervangen van de standaard koeler bij deze specifieke kaartjes eigenlijk een must is geweest omdat hierdoor voornamelijk de stabiliteit over het algemeen substantieel verbeterd werd.
Waarom is er hier een grapjas aanwezig die al mijn posts, die toch niet heel erg onnuttig zijn wegmodereerd? Lijkt wel een poging tot het toepassen van censuur...

Op die manier kan ik niet eens duidelijk zichtbaar voor iedereen, antwoord geven op de vragen die staan in de posts. Beetje raar als je een zo compleet mogelijk beeld van de situatie wilt hebben
Ik had dan de 9700AIW, bijna hetzelfde, maar dan met een Tv-tuner erop. Naar een jaar trouwe dienst ( ong 3 jaar oud, had hem 2e hands gekocht ) heb ik hem geruild voor een x1600.