Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N8 Zwart Review

pegagus 21 december 2010, laatste update op 21 december 2010, 3.281 views

Nokia N8 Zwart

Pluspunten

• camerafunctionaliteit
  • bluetoothsupport
  • navigatie
  • synchronisatie

Minpunten

• instellingen soms verstopt
  • soms wat traag

Blijkens andere reviews zijn de ervaring wisselend, en bij mij gewoon goed. Het enige andere toestel wat ik me momenteel kan wensen, is een Nokia E7, maar die is helaas voorlopig nog niet verkrijgbaar.

Hoe blij mensen ook mogen zijn met hun Android-toestel of iPhone, qua feature-set verslaat Nokia ze allemaal. Zaken als uitgebreide bluetooth-support, video-editing, fm-zender, het is allemaal standaard aan boord.

Het kenmerk van de N8 is wel de camerafunctionaliteit. Waar mijn collega's met iPhone afgeven op het verfoeide Symbian, moeten ze toegeven dat de foto's van een N8 gewoon ronduit goed zijn. Wat daarbij een grote plus is, is de xenonflitser, die stukken beter werkt de led-verlichting die andere toestellen aan boord hebben. In het donker kun je ook gewoon mooie foto's maken. Waar de software wel de mist in gaat, is als de ruimte erg wit is. De foto raakt dan erg overbelicht. Door zelf de instellingen wat aan te passen kun je alsnog mooie foto's maken, maar dat zou de camera volgens mij zelf moeten kunnen regelen.

Het bereik van de telefoon (in combinatie met T-Mobile) is wat mij betreft gewoon goed. Niets over te klagen. Wel merk ik dat collega's met KPN bereik hebben in de lift, waar ik dat niet heb. Maar dat is het verschil tussen een 900 mhz en een 1800 mhz netwerk.

Smaken verschillen, maar ik vind het design van de N8 mooi. Het is duidelijk geen iPhone kloon, met zijn taps toelopende hoeken en afgeschuinde boven en onderzijde. Wat ik wel mis is zijn twee fysieke telefoonknoppen, zoals de N97 en C6. En het geanodiseerde aluminium is gewoon top, evenals het super krasvaste Gorillaglas ook. Ik gebruik mijn telefoon normaal, maar geen sleef of iets dergelijks en er is na een week of zes werkelijk nog geen krasje te zien. En dan heeft het toestel toch al een aantal keren met wat sleutels in een zak gezeten en is ook al een keer op straat gevallen.

Toegegeven dat ik vrij weinig ervaring heb met iOS en niet met Android, kan ik niet snappen waarom mensen zo af moeten geven op Symbian. Het uiterlijk is dusdanig aan te passen, dat het net een iPhone lijkt, mocht je dat willen. Apps, widgets, het is allemaal prima in te stellen. Ik heb op het tweede homescreen drie mailboxen onder elkaar staan, die het allemaal prima doen. niets te klagen daarover. En box is xs4all, de tweede is mijn bedrijfs-email en de derde is een gmailbox. Sommige zaken werken wel omslachtig. Bv het opslaan van een nummer waar je op gebeld bent. Als je dat kort aanraakt, begint je toestel meteen te bellen. De truc is dus langer aanraken, totdat je de optie krijgt om op te slaan. Ook het instellen van de voorkeuren van de verbindingen kan een crime zijn, maar als je het eenmaal goed voor elkaar hebt, werkt het gewoon goed. Dat je WLAN-scan alleen kunt uitschakelen via een widget vind ik een redelijke misser.

Maar er zijn ook leuke opties. Via contactenlijst namen selecteren, waarbij alleen die volgende letters wordt weergeven, die corresponderen met aanwezige namen. Of via het menu bellen een naam selecteren via T9. Dat zijn truukjes waar Symbian gewoon een streep voor heeft op iOS. Ook shortcut op je homescreen en in de tijd/datum/profiel widget zijn erg handig.

De browser is niet helemaal ideaal, maar ik vind dat er goed mee is te werken.Wel weer een misser is dat wanneer je terug gaat naar een vorige pagina, het toestel dat niet uit cache haalt, maar opnieuw laadt. Maar wellicht dat daar nog een optie voor is, die ik nog niet ken.

In gebruik is een N8 wat trager dan bv een iPhone. Met name als je wisselt naar portrait of landscape, is het wel eens even wachten op een reactie. Maar ergerlijk is het niet.

Waar ik ook blij mee ben is de navigatie. OvI Maps 3.04, welke standaard wordt meegeleverd, doet zijn ding op zich goed, maar heeft wel wat missers, zoals bv de historie van het navigeren (schijnt wel ergens verstopt te zitten). Inmiddels heb ik OVI Maps 3.06 beta er op zitten en ondanks het kleine verschil in versienummer is de bruikbaarheid duidelijk beter. Jammer is dat je niet uit eadressenboek kunt selecteren

Ook het synchroniseren met mijn laptop gaat ronduit goed, via bluetooth. Daarbij wel de kanttekening dat ik OVI Suite 3 beta gebruik, daar het met versie 2 niet zo lekker liep.

In het begin had ik wat troubles met het toestel, maar na een harde reset werkt het gewoon ronduit stabiel. Wel heb ik langs een Nokia servicepunt gemoeten, omdat de firmware die op het toestel staat, niet volledig is (QT ontbreekt, en daarmee oa OVI Store) en er nog geen update beschikbaar is. Indien je je toestel reset via de softwarecodes is er overigens wel een oplossing. Ik had echter de three-finger-salute gebruikt. Wat jammer is, is dat het toestel niet samen wil werken met mijn Sennheiser VMX 100 bluetooth oortje. Ik hoop dat een firmware-update dat fikst. Nu zit ik noodgedwongen met mijn oude Nokia HS-4W.

De introductieprijs van het toestel lag rond de 500 euro. Alles bij elkaar heb ik na 2 jaar straks ca. 500 euro ex btw betaald, inclusief 20 euro/maand flex zakelijk. Dat was een vrij scherpe aanbieding, maar ook zonder aanbieding vind ik de prijs zeker concurrerend, in vergelijking met een HTC Desire HD of Galaxy S en al helemaal in vergelijking met een iPhone 4.

Heb jij ook een Nokia N8 Zwart?

Misschien is het handiger om in het vervolg dik gedrukte kopjes bij de alineas te zetten. Is maar een tip. Voor de rest nette review
Goeie review, alleen accu duur vind ik zelf 4* aangezien, hij na werkdag van 12 uur met ongeveer 1 uur navi / muziek staat die nog op 86% Dus dat is erg netjes voor een multimediaphone
Goede review, naast de positieve kanten ook wat mindere eigenschappen netjes aangegeven.

Grote pluspunt voor mij is ook Maps (3.06 net als jij gebruikt). Navigeren naar adressen kan via je adresboek. Het adres van een contactpersoon aanraken om te selecteren. Helaas moet je wel de postcode wissen en het adres juist hebben gespeld om het te kunnen gebruiken. Enigszins omslachtig, maar het werkt wel.