OCZ Vertex 2 90GB Review

sowen 20 december 2010, laatste update op 20 december 2010, 2.311 views

OCZ Vertex 2 90GB

Pluspunten

• razend snel, zowel lees als schrijf
  • TRIM-ondersteuning!!
  • firmware upgrades
  • tools
  • IMHO beste bang-for-buck upgrade die je momenteel kan doen

Minpunten

• nog steeds een beetje duur
  • optimaal gebruik van SSDs eist systeemkennis

Gekocht bij MyCom - vriendelijke en behulpzame mensen + goed prijzen! :-D Gekozen wegens de relatief goede prijs, de geweldige prestaties, de TRIM-ondersteuning en de firmware-upgrades.

Geïnstalleerd in mijn Win7x64 systeem en alles mbv Gnome PartEd (http://gparted.sourceforge.net/) in no-time gekopieerd van mijn oude schijf naar deze SSD. Daarna mijn oude schijf er uitgehaald, Win7 CD erin om de boot sector te 'repareren' en klaar.

Nou ja, bijna klaar.

Erg goede benchmarks maar de schrijf-metingen bleven langzaam naar beneden gaan. Ik vermoedde dat TRIM niet helemaal goed werkte dus ging aan de slag om te ontdekken wat het probleem was.

AHCI heb ik in de registry geënabled en dmv fsutil heb ik gezien dat Win7 TRIM commando's aan het geven was. Win7 defrag-schedule toonde de SSD niet wat betekent dat Win7 wist dat het een SSD was.

Bij het uitvoeren van de tool 'ForceTRIM' (http://www.ocztechnologyf...ce-TRIM-your-entire-drive) zag ik geen LED-activeit op mijn SSD. Ik concludeerde daarom dat het probleem tussen Win7 en de SSD lag... de Intel Storage Manager dus... die zou de TRIM-commando's niet goed aan het doorgeven zijn.

Op de Intel-site heb ik een recentere versie van de Intel Storage Manager en drivers gevonden, met TRIM-ondersteuning (dwz ze geven de TRIM-commando's door). Deze heb ik geïnstalleerd en nu zie ik veel activiteit gedurende +/- een half minuut na het draaien van de ForceTRIM tool, met als gevolg dat mijn SSD weer geweldige schrijf-benchmarks haalt (AS-SSD geeft weer 350).

(Nu dat de TRIM-commando's worden doorgegeven hoef ik ForceTRIM niet meer te draaien natuurlijk.)

Conclusie: fantastische drive, relatief goede prijs - in één klap is mijn systeem 50 à 60 procent sneller in 'real world'-gebruik. Maar TRIM is essentieel voor blijvend hoge (schrijf)prestaties en het is niet 1-2-3 te zien of die aan de SSD worden doorgegeven. Het zou erg mooi zijn als SSDs konden melden of ze TRIM-commando's ontvangen, dan zou je een tool kunnen maken die dat test om een systeem te optimaliseren.

• Acer ASE700-EQ662A
  • Q6600 (B3) Intel Core 2 Quad 2.4GHz
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een OCZ Vertex 2 90GB?

Je weet dat het niet verstandig is om een ssd te defragmenteren?
Linkie:http://nl.hardware.info/reviews/1635/3/workshop-tune-je-ssd!-niet-defragmenteren
Daarom zegt hij ook: "Win7 defrag-schedule toonde de SSD niet wat betekent dat Win7 wist dat het een SSD was"
Hij zegt niets over de schijf te hebben gedefragmenteerd o.i.d.

Leuke review, beetje kort. Geen benchmark-plaatjes? Ikzelf ben ook op zoek naar een SSD, maar heb liever wat meer opslagruimte. Ben er al wel uit dat het óf een Intel óf een OCZ wordt, voornamelijk vanwege prestaties.
Bedankt voor de review iig ;)
Geen benchmark plaatjes want die kan je toch overal op het Internet vinden. Wél meld ik dat de AS-SSD benchmark een scoor van 350 in mijn configuratie geeft.

Inderdaad, ik heb *geen* defrag gedaan, maar één manier om te zien of Win7 de drive als SSD herkent is om te kijken naar de defrag-schedule - als de drive er *niet* in vermeld staat (en dus niet te kiezen is) heeft Win7 de drive als SSD herkend.

Maar defrag hoeft niet erg te zijn. Veel defrag programma's proberen de boot-bestanden bij het begin van de schijf te zetten ('smart placement' genoemd). (De standaard Win7 defrag geeft niet aan wat ie doet.) Bij een SSD is dit helemaal niet nodig. Wat wél handig is is als (m.n. grote) bestanden niet gefragmenteerd zijn. Sommige defrag-programma's (waaronder PerfectDisk) herkennen SSDs en geven de optie om alleen te defragmenteren maar verder geen 'smart placement' uit te voeren. Ik zou zo'n defrag eens in de +/-6 maanden draaien, met name na een grote, of groot aantal, Windows updates - of als ik de partitie moet resizen bijvoorbeeld.
Waar lees jij dan dat hij de schijf defragmenteerd?