Specificaties 26" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

NEC MultiSync EA261WM Wit Review

floriske.nl 20 december 2010, laatste update op 20 december 2010, 2.041 views

NEC MultiSync EA261WM Wit

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Ergonomie
  • Featureset (Aansluitingen, menufuncties etc.)

Minpunten

• Beeldkwaliteit

Algemeen
Voor op het werk (reclamebureau) 2 van deze monitoren besteld ter vervangen van een paar oude 17" monitoren.

Vanuit mijn vorige baan heel goede ervaringen met NEC producten (was 1 van de hoofdmerken die we daar voerden) en daarom was onze keuze op deze monitoren gevallen.

Direct na aansluiten bleken er een aantal problemen te zijn met correcte kleurweergave (zie Kleurweergave en Contrast en Helderheid)

Hierop heb ik contact opgenomen met de leverancier en een servicenummer van NEC ontvangen. Na enig mailcontact werd besloten dat de monitoren als DOA beschouwd zouden worden en er 2 nieuwe toegestuurd zouden worden.

Er was maar 1 monitor voorradig, de 2e zou later volgen.

Afgelopen weekend is de 1e vervangende monitor geleverd en vandaag uiteraard aan het uitpakken en aansluiten gegaan en wat blijkt: Exact hetzelfde probleem!

p.s. Voordat mensen komen met opmerkingen als "je moet voor grafische toepassingen ook geen TN paneel kiezen" etc.: Het gaat om een klein bedrijf met geringe budgetten, vandaar dat IPS niet echt een optie was op dit formaat, bovendien is een TN paneel icm de juiste wijze van kalibratie zeer goed bruikbaar voor grafische toepassingen.

Featureset
De monitor bevat voldoende mogelijkheden en aansluitingen, o.a. DVI en DSUB en een ingebouwde 2-poorts USB-hub aan de zijkant.

De menu functies zijn niet erg uitgebreid maar bevatten wel de instellingen die je voor een grafische omgeving mag verwachten: Contrast, Helderheid en Kleurtemperatuur zijn de 3 belangrijkste hiervan.

De in hoogte verstelbare voet en pivotstand maken het geheel compleet.

Kleurweergave / Helderheid en Contrast
Na de monitoren aangesloten te hebben viel meteen op hoe enorm fel/oververzadigd (zelfs voor een wide gamut monitor overdreven) het beeld was, maar goed we kalibreren als grafisch bedrijf uiteraard dus aan de slag.

Na het kalibreren bleek er,ongeacht de kijkhoek en kijkafstand, bij beide monitoren een enorm kleurenverloop in het beeld te zitten van boven naar beneden.

Een wit venster was bovenin haast zalmroze en onderin azuurblauw, voor een grafisch bedrijf echt een No Go uiteraard!

Edit: ik heb even een foto welke ik gebruikt heb voor de correspondentie met NEC bijgevoegd, hierop is duidelijk te zien wat het probleem is (de foto geeft echt een goede indruk van de werkelijke weergave). De foto is bewerkt omdat er een logo van een klant in stond, maar het verwijderen van dit logo is dan ook de enige bewerking.

Ghosting
Hier kan ik in dit geval niets over zeggen omdat de monitoren niet voor gaming gebruikt zijn en/of zouden worden.

Pixeldefecten
Alle drie de monitoren bevatten geen enkele dode (sub)pixels

Bouwkwaliteit en afwerking
De monitor oogt wat lomp, maar voelt wel heel solide en degelijk aan.

Vormgeving
Het is geen flitsend vormgegeven monitor maar redelijk recht toe recht aan, iets dat in mijn ogen in onze toepassing ook niet echt van belang is, hij oogt degelijk en dat is ook wat waard.

In eerste opzicht is de prijs wat je mag verwachten voor een monitor van NEC van dit caliber, echter het probleem in de kleurweergave vind ik persoonlijk niet kunnen voor dit bedrag. Mijn 22" Samsung van 200,- gaat hier beter mee om dan dit scherm.

Als gezegd hele goede ervaringen met NEC, maar deze monitor zou ik zelfs voor simpel huis- tuin en keuken gebruik niet willen en dan al helemaal niet tegen een dergelijke prijs :X

Nu maar hopen dat we ze kunnen retourneren aangezien de wet kopen op afstand niet voor bedrijven op gaat.

Heb jij ook een NEC MultiSync EA261WM Wit?