Arctic Accelero Twin Turbo Pro Review

SouLLeSSportal 20 december 2010, laatste update op 19 januari 2011, 2.643 views

Arctic Accelero Twin Turbo Pro

Pluspunten

• ERG stil
  • ERG koel
  • Weinig problemen te installeren
  • Ziet er best wel ok uit
  • Niet veel groter in de lengte van de stock koeler van de kaart

Minpunten

• (Allen zijn kleine puntjes maar toch even noemen)
  • Molex stekkertje was van brakke kwaliteit
  • Je hebt een VR001 setje nodig voor de VRM koeling
  • Wel kans dat je in de knoop komt met je mobo

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Je moet wat soms
Reden van aanschaf is vrij simpel: de XFX stockkoeler van de 6850 is een matig ding, klein, niet echt stil en in combinatie met de aansluiting voor de fan die van zichzelf geen variabele snelheden zonder extra software zoals rivatuner. Ook wilde ik de kaart overclocken en dan is de stockkoeler echt de beperkende factor kwam ik al snel achter. Kwam ik met de stock koeler nog maar op 800 Mhz voor de core en 1100 Mhz voor het geheugen met een load temp van over de 75 C, met deze ging dat wel wat beter. Hier meer over in het overclock gedeelte.
*Belangrijk, je hebt met deze koeler in combinatie met een 68xx kaart MOET je een VR 001 chipsetkoelersetje erbij halen door de wat vage plaatsing van de VRMkoeler want die zit links van de core in plaats van rechts. Deze is ook te hoog om onder deze koeler te gebruiken*

De verpakking en inhoud
In de lijn van de trend om de verpakking zo klein mogelijk te houden is ook deze koeler verpakt in een een clamshell verpakking, echter deze is heel handig met twee drukclips aan weerskanten vastgezet. Scheelt weer geklooi met messen of scharen om die gesealde onzin verpakkingen open te krijgen, dus een pluspunt.
Verder is de inhoud hieronder te zien: de koeler, een handleiding voor installatie, geheugen en VRM chipset koelers, de geheugenkoeler die onder de heatpipes komt, een kartonnen mockup om te kijken hoe de koeler komt over die geheugenkoeler, twee slots om de achterkant wat ventilatie te bieden, een stickertje en een molex converter stekker.

Inhoud van de verpakking

Onderkant van de (behoorlijke) koeler.

Onderkant van beide koelers, hoewel het koperen gedeelte niet zo veel qua grootte verschilt, zie je de vier heatpipes vs de twee van de stock. Ze zijn wel wat dunner, 6 mm, maar uiteindelijk natuurlijk wel efficinter dan de twee dikkere 8 mm. Het verschil in koelfinnen is bijna dag en nacht. Onthou ook even dat de stock het ook nog eens zonder geheugenblokjes moet doen.

Qua grootte gelukkig geen verschil.

Installatie
De VR 001 chipset is hier boven te zien in de foto onder de nog gesealde koeler. Ik heb die met thermische lijm op de kaart vastgezet ik de speciale geheugenkoeler en de koelblokjes van de VR001 set gebruikt aangezien die van Arctic met thermische tape vastzitten waar ik niet zo'n fan van ben.
Na een 10 minuten bezig te zijn geweest met het loshalen van de stock koeler kon de boel worden schoongemaakt, vastgeplakt en vastgedraaid.
Dit vroeg weinig werk en was alleen wat lastig omdat de handleiding geen 6850 was maar een 4890 en de handleiding van de VR001 voor een 9800gtx. Toch is het belangrijkste dat de VRM chipset en de geheugenchips een koelertje krijgen, ik heb zelf nog eentje op een chip links van de bovenste geheugenkoeler geplaatst maar geen idee of dat nodig is :+

Uiteindelijk heeft het knutsel en plak werk het volgende resultaat opgeleverd:
Eronder de koelpasta voor de core.

Hier is de koeler erop gezet. Er kan nog 5 mm naar boven of beneden verplaatst worden door de bevestigingsplaat te verplaatsen. Bij deze is het niet nodig maar het kan zijn dat je in de knoop komt met je mobo. Ik heb gelukkig net genoeg ruimte omdat ik de laatste twee Sata aansluitingen niet nodig heb. Zie hieronder wat ik bedoel. Verder zei ik al dat de twee pins aansluiting op de kaart niet compatible is met de drie of vierpins aansluiting van de Arctic. Heel onhandig aangezien ik nu dus genoodzaakt ben de molex converter te gebruiken om de boel direct aan de voeding te hangen. Gelukkig kwam ik erachter dat de fans zo stil zijn dat ik ook nergens bang voor hoef te zijn om de boel hoger of lager te zetten.
Wel is de kwaliteit ver te zoeken van de molex stekker. De eerste keer drukte ik, omdat die %^*^#$*E$ antieke molex stekkers zo brak zijn, met enige kracht de puntjes uit het stekkertje. Licht vloekend de boel er weer ingedrukt en met wat wrikken, passen en meten uiteindelijk de boel aangesloten. Ik vind dat er toch een keer mag worden gekeken naar een betere standaard stekker voor voeding. Ik had ook graag een verloopje naar een drie pins stekker gezien die ik op het mobo of fan controller kan aansluiten. Na deze lichte hobbel in een verder probleemloze installatie weer alles vastgezet en dan kan het feest beginnen!

De koeler heeft wel wat meer ruimte nodig dan de stock zoals te zien is hieronder. De kaart zit precies boven de bovenste twee sata poorten, die gelukkig (nog) niet in gebruik zijn.

Het verschil is een dikke cm minder ruimte onder de kaart.

Nog even een close up.

Overclocken maar!!!!
De stock koeler van de xfx kaart draaide bij mij met een door rivatuner ingestelde snelheid op 45 graden idle en een fansnelheid van 30%. Dat was niet echt stil maar ook niet duidelijk aanwezig en daarmee acceptabel.

Instellingen van de fan op de stock koeler in rivatuner.

De lichte oc van 800Mhz voor de core en 1100Mhz voor geheugen bracht eigenlijk weinig verschil in de temps doordat de core nauwelijks hoger draaide.
Op load zat de boel zo rond de 70-75 C en een fan speed van 45-50% wat duidelijk hoorbaar en lichtelijk irriterend was. Vooral de throttle omhoog en terug was bijzonder irritant en kon ik niet echt voorkomen met andere instellingen. Omdat het geheugen alleen via de fan werd gekoeld en geen koelblokjes hadden kon je met de stock koeler niet echt veel hoger komen.

De temperatuur resultaten waren niet minder dan behoorlijk goed:
Idle op stock snelheden 775 Mhz en 1000Mhz was 28 C en als je dat vergelijkt met de stock koeler is dat dus een verschil van 16 C, een groot verschil, vooral omdat het idle temps zijn. Let wel dat de geluidsproductie zo goed als nul is. Ik heb al een behoorlijk stille pc maar ik kon niet horen of ik de fan gestopt had met mijn vinger of niet. Op load was de temperatuur rond de 50 C.

De uiteindelijke max OC die ik heb kunnen bereiken en die stabiel zonder artifacts kon draaien is 950 Mhz voor de core en 1200 Mhz voor het geheugen. :D Dat is dus een oc van 175 Mhz op de core en 200 Mhz op het geheugen en 150 Mhz en 100 Mhz meer dan met de stock koeler.
Wat verder nog indrukwekkender is is dat die ook nog eens stukken koeler blijft!
Met nog steeds geen hoorbare fans draaide kaart op de max oc nog steeds maar 66 C na een uurtje furmarken.

Deze overclock is trouwens zonder een voltage verhoging. Ik krijg dat om de een of andere manier niet aan de praat in rivatuner. Als koelpasta heb ik de Noctua NT-R1. Werkt ook prima maar dat is een andere review :+ (komt ook nog)

Als laatste draai ik nu nog een run van 3d mark vantage stock en oc. Komt nog vanavond.
De hoogste clock die ik kon draaien was 970 Mhz en 1280 Mhz maar dat was helaas niet stabiel meer.

conclusie
Na het gedoe van de fixed fanspeed op de xfx kaart en het irritante geluid + de matige koelprestaties van de koeler, ben ik enorm tevreden met deze koeler van Arctic. Hoewel er een paar haken en ogen aan zitten in combinatie met deze kaart zal bij de andere kaarten met een drie pins aansluiting op de kaart zelf makkelijker zijn.
De koeler bood mij de mogelijkheid met een vrijwel geluidloze oplossing een zeer behoorlijke overclock neer te zetten. Voor een prijs van 24,- + 4,5,- voor de VR001 set heb je met nog geen 30 e een kei van een vga koeler voor je 68xx kaart of welke andere kaart dan ook die deze koeler op past.
Wil je meer uit je 68xx kaart persen dan is dit een hele goede kandidaat. Concurrenten zijn de Thermalright Spitfire, Thermalright Shaman, Gelid Icy Vision rev. 2, Zalman ZF3000 en wellicht nog andere 58xx universal compatible koelers.

Links
xfx dual fan versie, vergelijkbaar

Heb jij ook een Arctic Accelero Twin Turbo Pro?

Misschien even je pics resizen, nu zijn ze allemaal idioot groot waardoor je geen klap ziet. Maak pics 575px breed, dan passen ze precies in je review (en laadt het ook wat sneller, want ze zijn nu behoorlijk zwaar).
Crap zooi, ik maak elke keer die fout :+ maar is aangepast :)
Nou, nee, niet echt. De plaatjes zijn nog steeds 1MB en groter. Resize ze eens, want om nu 10MB aan plaatjes binnen te halen voor alleen 1 review schiet niet op (zet ze dan liever als link naar hi-res, zodat mensen er gewoon op kunnen klikken).
Hmm op deze antieke pc gaat dat niet lukken, zal ik thuis even moeten doen. Ik dacht dat als je ze verkleind via [img= dat het dan zou werken maar niet dus... |:(
dan verklein je ze natuurlijk alleen in de weergave, het bestand is natuurlijk net zo groot (dat is gewoon een file op een server, en daar kun je niets aan veranderen met een tag).
Lekker uitgebreid,
wel irritante kleurtjes op je eerste en laatste foto. oranje aan de binnenkant en koud wit vanbuiten, enig idee hoe dat komt? (beter een foto teveel dan te weinig, tis dus eerder miereneuken wat ik aan het doen ben, waarvoor mijn excuses :P )

[Reactie gewijzigd door Joindry op 20 december 2010 12:16]

Opmerkingen maken mag altijd mits relevant en normaal dus je staat volledig in je recht :) Ik zie het eigenlijk ook pas nu maar ik zou niet echt weten waardoor, denk door de lamp die ik aanhad. Ik heb de foto's met mijn desire HD gemaakt maar ik vind de kwaliteit, vooral bij low light, erg matig.
mss nog even wat betere foto's maken, die met flits zijn ook enorm geel.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 20 december 2010 12:35]

Nette, duidelijke beschrijving = 4 sterren waard
Dank u, ik moet nog even de resultaten van 3d mark en de oc + temps in rivatuner toevoegen, gebeurd vanavond.
Allemaal leuk en aardig je nieuwe telefoon met bizar hoge resolutie maar je moet ze toch echt verkleinen naar 33% verkleinen wil je het een beetje scherp krijgen.

Als je dit minpuntje op pakt is het 4 sterren waard!
Leuke review :), ik hou wel van veel plaatjes, duidelijk uitgelegd.

Mini stoorpuntje is het gebruik, of juist het ontbreken van het gebruik van hoofdletters bij je + en - puntjes ;)

[Reactie gewijzigd door mvdam op 20 december 2010 12:17]

Aangepast voor de taalpurist ;) :P (tnx heur)
Prima review om te lezen. Ben zelf ook nog een beetje aan het orienteren voor een koeler voor mn 5850. En volgens mij zit jij een beetje op hetzelfde klusniveau als ik, dus is het een prettige handleiding om er bij te hebben als het zo ver is.

Puur taalkundig geneuzel (en daar ben ik zelf ook al geen held in):
In het stukje over de brakke molexstekker kwam ik dit zinnetje tegen en die vond ik niet heel lekker lopen. Misschien kan je die nog even rephrasen:
Wel is de kwaliteit ver te zoeken van dat die molex stekker.

Verder prima review: ****
aangepast, had dat stukje aangepast maar niet goed nagelezen dus. 8)7
Jongens, die ''VR 001 chipsetkoelersetje'' wordt bij de arctic cooling system bijgeleverd, of moet je dat apart aanschaffen?
Ik wil ook mijn HD 6850 geluidsloos maken. :P
Kun je niet gewoon de grondplaat van de 6850/70 laten zitten voor de vrm koeling?
Mooie review, ik heb nu een HD6870 van XFX, en die stockkoeler is echt bout, dus zit er aan te denken om deze maar aan te schaffen zodat ik de kaart nog een beetje kan opvoeren zonder dat ie de 80 graden aantikt. :)

edit:
Omdat die met thermische lijm op de kaart kon worden gezet heb ik op de speciale geheugenkoeler na de koelblokjes van de VR001 set gebruikt aangezien die van Arctic thermische tape heeft waar ik niet zo fan van ben.
Die zin is voor mij een beetje onduidelijk. :p Ik heb heb nu 5x herlezen. :D

[Reactie gewijzigd door Vraaag op 9 januari 2011 15:20]

normaliter zit er bij de koelblokjes tape maar thermische lijm is beter imho :)
Ding werkt iig dikke prima en straks volledig laten lopen met nieuwe pc :D

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 2 maart 2011 12:30]

Ik wil hetzelfde antwoord als nitro
;)