Silverstone Sugo SG04B-F Review

Gizzy 20 december 2010, laatste update op 22 november 2011, 1.640 views

Silverstone Sugo SG04B-F

Pluspunten

• Fijn om mee te werken, mits je de goede volgorde aanhoudt.
  • Goede standaard ventilatie.
  • Genoeg airflow roosters.
  • Fans standaard voorzien en te monteren op stoffilter in verschillende configuraties.
  • Vrij kleine m-atx kast met ruimte voor full size GPU, 2 schijven, 1DVD-Rom, Diskette station en ATX form factor voeding.
  • Als je een m-atx moederbord hebt met crossfire/sli optie past het zelfs.
  • Rubberen voeten om de trillingen te dempen.

Minpunten

• Combinatie fullsize Gpu á la AMD HD5850 en front 120mm fan werkt niet. Hierdoor verlies je gelijk de helft van je airflow. Een scythe slipstream slim zou een goede vervanger zijn om zo toch airflow te hebben. Inmiddels zelf een tweetal 100mm * 12mm van scythe in gebruik.

Algemene Beoordeling
Bij het openmaken van de kast, viel me op hoe toegankelijk deze is. Bij een bouw installeer ik meestal de HDD en optische drives het laatst. Daar deze kast, wanneer alles is ingebouwd nogal krap wordt, is het extreem handig dat de bodem, waar de HDD op gemonteerd kan worden uitneembaar is. Hierdoor hoef je tijdens de bouw alleen maar de kabels goed neer te leggen en op het laatst kan de bodem eruit en kan de HDD worden geïnstalleerd.

Voor de rest vond ik het zeer handig dat de front 2*120mm fans zijn gemonteerd op een makkelijk uitneembare stoffilter met plastic frame. Om hierbij te kunnen moeten 2 schroefjes uit de voorkant worden gehaald en je kan er al bij door een klep open te maken.

De kast beschikt naast de 2*120mm ventilatie over genoeg roosters (bodem, achterkant boven en onder) en dergelijke om airflow te bevorderen. Als je dus overdruk in je kast creëert, dan kan die goed weg.

De moederbord busjes, waar de schroeven ingaan, die zijn voor gemonteerd. Je loopt dus ook niet het risico dat je ze los draait bij het losdraaien van de schroefjes. Nadeel is wellicht de modbaarheid, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

De psu monteer je in principe als laatste. Ik zou dan ook adviseren om de psu naast de kast te zetten. Zoveel mogelijk kabels vastmaken aan de onderdelen en dan de psu op zijn plaats leggen. Wanneer de psu namelijk is gemonteerd, wordt de kast nagenoeg ontoegankelijk. De psu hangt zeg maar boven je moederbord. Voordeel is wel weer dat hitte van de processor en moederbord, mede door de psu fan wordt afgevoerd. Nadeel is weer dat een koelblok voor de cpu incl. fan niet hoger mag zijn dan 8 cm. Silverstone adviseert zelf hun NT-06 koeler, maar een Scythe Shuriken koeler of soortgelijk koelblok gaat ook gewoon lukken.

Voor het monteren van de HDD's worden rubbertjes bijgeleverd om zo de trillingen te verminderen. Voor de rest worden alle onderdelen (op het stoffilter na) met schroeven vastgezet in de case. Geen screwless montage dus. Het stoffilter zet je vast door middels van een klemconstructie, die onderdeel is van het stoffilter zelf.

Bouwkwaliteit en afwerking
De kast is over het algemeen stevig en doordacht. Ik heb bij deze kast ook mijn handen niet zo erg opengehaald oid, iets wat mij verteld dat de afwerking goed gedaan is. Veelal heb ik wel wat schrammetjes na het werken in pc kasten. Daarnaast is toegang tot de 120mm intake fans makkelijk, ook als er al spullen zijn ingebouwd. De achterkant rond de moederbord backplate is wat flexibel, maar niet verontrustend.

Inbouwmogelijkheden
Voldoende, er is ruimte voor full lengte gpu's (bij voorkeur met pci-x connectors aan de zijkant, niet aan het uiteinde van de kaart zoals de 5850 heeft, dan heb je een probleem met je front 120mm intake fan). Ruimte voor kabel management is er niet echt, maar ja het is dan ook een m-atx kast. Handig is ook dat een psu op twee manieren is in te bouwen. Met fan naar buiten of naar binnen gericht. Als je de fan naar buiten richt, heb je wel een sidepanel met koelingrooster/gaten nodig. Er is een versie van deze kast die een dergelijke opstelling mogelijk maakt, kijk maar even op de silverstone site.

Op deze foto is een 5870 ingebouwd, deze is wat langer dan een 5850, maar heeft dan wel weer connectors aan de zijkant. Ik zit met mijn pci-x kabels net tegen de fan aan, maar alles werkt gewoon en niks loopt aan.

Koelings- mogelijkheden
Koeling is goed voor een dergelijke kleine kast. 2*120mm zou volstaan voor elke normale tot mid-end setup. Als een 150w of 125w cpu wil installeren ga dan voor een setup met een h50 koeler of big shuriken . De kleine ruimte voor het cpu koelblok is zeer beperkend voor de keuze van cpu koel optie. Bij het bouwen wordt je dan ook zeer beperkt in de opties voor de afvoer van de warmte van de cpu. Voor de rest is de kast voorzien van genoeg ventilatie opties en zijn alle uitneembare pci-plates voorzien van koelsleuven.

Vormgeving
Ik vind de vormgeving zelf mooi. Niet opzichtig oid, mooie afdekking van de optische drive. Fans zie je ook niet zitten. Lekker klein en toch krachtig. Daarom heb ik voor deze kast gekozen. Voor de lanparty gangers is er ook een variant van deze kast met een handvat bovenop. Daar ik lan's nauwelijks of niet bezoek ben ik niet voor die versie gegaan. Van binnen zijn deze 2 varianten nagenoeg hetzelfde op een evolutie van de meegeleverde fans en de HDD mounting na.

Installatie- gemak
De toegang tot de 120mm intake fans makkelijk ook als er al spullen zijn ingebouwd. HDD kan buiten de kast worden gemonteerd. En als de goede volgorde wordt aangehouden, is de kast fijn om mee te werken en om in te bouwen.

Modbaarheid
De kast is denk ik redelijk te modden, er is niet veel ruimte, maar met wat creativiteit is er wel een 2*120mm radiator voorin te plaatsen om zodoende alle onderdelen in de pc van waterkoeling te voorzien.

Kwaliteit van voeding
Niet van toepassing wordt niet meegeleverd. Een voeding met een temperatuur gestuurd 120mm ventilator en eventueel een aanvullende ventilator is wel aan te raden aangezien de voeding wordt ingezet als outflow fan. Dit is ook zo voorzien door Silverstone.

Ik heb deze m-atx kast 2e hands gekocht, de prijs was redelijk stevig voor een tweedehands kast zonder voeding 70 euro.

Specifieke build ervaringen
In mijn build kwam ik een aantal specifieke dingen tegen, die misschien niet voor iedereen van toepassing zijn, maar zeker wel het noemen waard zijn.

Bij het plaatsen van mijn Club3d 5850 OC kwam ik erachter dat het nodig zou zijn om 1 van mijn front fans te verwijderen. Het paste net niet. Vervangen met een dunnere fan zou een optie kunnen zijn, denk hierbij aan de 12mm scythe.

Ik heb een aantal koel varianten geprobeerd:

De combinatie van de AXP-140 en de 12mm scythe fan leek mijn cpu niet aan te kunnen. Temps waren te hoog. Wellicht ook iets te veel koelpasta, maar de temps waren niet om over naarhuis te schrijven load 60graden @ stock.

Nadat ook een H70 niet bleek te passen vanwege een te dikke radiator, heb ik inmiddels een asetek Lc510 variant van de h50 kunnen kopen. Deze heeft een dunnere radiator en past met 1 fan precies voor atx voeding aansluiting van het moederbord. De fan die ik heb gebruikt is een scythe gentle typhoon, deze werkt in pull configuratie. Na eerst de airflow van binnen naar buiten hebben laten lopen, is dit omgedraaid om de koudere lucht van buiten naar binnen te trekken. Het resultaat is dramatisch. Waar de cpu temps in idle en load eerst nog 41 en 60 @ stock waren, werden deze nu 34 en 55 en dat met een lichte overclock (+0.05 volt cpu en 0.025volt NB, Mem +0.1volt -> 940 BE @3,6GHZ (240*15)).

De GPU draait ilde op 43 graden. Load heb ik nog niet geprobeerd, nog niet gegamed. Ik zal eens een benchmark draaien, maar ik denk dat de temps wel meevallen. Er zijn 3 fans op de kaart gericht namelijk. Intake aan de voorzijde (100mm), intake aan de onderkant (100mm) en de fan van de stock koeling van de kaart. Nog even een uurtje kunnen gamen en onder load kwam de gpu niet hoger dan 70graden met de stockkoeler die geholpen wordt door de airflow van 100mm*12mm Scythe fan.

Temps in de kast zijn door deze setup verbeterd (chipset onder load was 57 is nu 54). Ik denk dat de positieve druk aanpak heeft geholpen. De enige outflow fan in de kast is in principe de voeding, deze beschikt over 120mm fan en een 60mm voor noodgevallen, ik durfde deze setup dus wel aan. De 60mm is volgens mij echter nog nooit aangegaan. Ik denk dat de ge Gentle Typhoon zoveel statische druk levert, dat deze voor genoeg outflow zorgt. Tevens is de kast aan de achterkant waar mogelijk voorzien van ventilatie gaten, hierdoor kan de overdruk en dus de warme lucht goed weg.

Er zijn nu ook twee dunne 100mm fans van scythe in gebruik. Een van deze heb ik op de bodem gemonteerd op de plek van 1 van de hardeschijf mountings (deze 100mm*12mm scythe fans worden trouwens geleverd met montage voor aan een HDD, dus heel handig in dit geval). Zo heb ik hier ook inflow. De andere 100mm fan paste precies onder de Asetek en zorgt ook voor inflow.

opmerking
Door eerste de fan (gentle typhoon) op het stoffilter te monteren en dan pas de rad, kan deze hoger op het stoffilter worden geplaatst, waardoor er eventueel wel plaats blijkt voor een 2e 120mm fan. Voor mij is dit in ieder geval afdoende en zo zorgt de gentle typhoon ook voor een wat krachtigere airflow in de kast. Ik laat het nu dus zo met de 100mm fan aan de onderkant.

De bovenste 120mm fan (gentle typhoon pull) fungeert dus als inflow voor het cpu gedeelte van de kast en de onderste fan zal als inflow gelden voor het onderste gedeelte van de kast. Er is sprake van 2 delen omdat door de lengte van de 5850 de kast eigenlijk in 2 delen wordt opgesplitst.

Geluidsproductie
Voor wat betreft geluid, ik vind de kast lekker stil. De Gentle Typhoon draait idle 1100 toeren. Onder load loopt het op tot 1650, maar dit begint te dalen. De koelpasta lijkt bijna te zijn "gecured" en de load temps zijn de afgelopen gedaald van 58 naar 55. Ik heb elke keer intelliburn in tests gedaan van ongeveer 30 min. Hierdoor draait de fan ook minder. Onder het gamen is de setup nog stil te noemen, je hoort wel een ruis van lucht, maar dat is het dan ook. Zeker niet storend tijdens gamen en lekker stil tijdens office werk. Ik heb wel een fora en topics gelezen van mensen die op zoek zijn naar de ultiem stille pc, wellicht is dan dan niet de beste oplossing maar de prestatie/db index is wat mij betreft dik in orde. Als er een db meter is voor mijn android phone, kan ik voor de geïnteresseerden nog wel een meeting doen, maar ik denk echter dat de HDD van mijn synology, die naast mijn SG-04 staat, (WD RE2 FYPS HDD) meer herrie maakt dan de pc.

Als je een negatieve beoordeling over deze review geeft, geef aub dan aan waarom je die geeft. Dan kan ik er wellicht nog wat aan doen, nu moet ik gissen naar wat de lezer (jij) mist.

De bijgevoegde foto's zijn niet specifiek van mijn build, maar geven wel goed de opties en issues aan die ik ben tegengekomen. Ik zal proberen nog wat foto's te maken van mijn eigen setup.

Heb jij ook een Silverstone Sugo SG04B-F?

Hey Gizzy, verbazingwekkend dat nog niemand gereageerd heeft op je review: dit is namelijk goeie shit!

Heldere review, veel specifieke inbouwervaring opgetekend. Ik zou zeggen: méér foto's, méér case/mobo temps! Gewoon omdat het kan... ;)

Deze case is imo ook de enige sff matx kast die compact weet te blijven, geen cube is (wat gewoon ontzettend irritant en bulky kan zijn op je bureau/tv-meubel etc..), degelijke koelingsmogelijkheden heeft - ook qua waterkoeling- en er nog eens goed uit ziet ook.

Nog een vraagje: is het frontpanel kunststof of alu/staal?
Frontpanel het deurtje zogezegd is netjes alu. De hele voorkant is geborsteld aluminium. Het stoffilter waar de fans op zitten is kunststof.