Specificaties 4TB 3.5" HDD met USB 2.0, eSATA, FW800 - Bekijk alle specificaties

WD My Book Studio Edition II 4TB Zilver Review

jeroenathome 26 augustus 2011, 3.884 views

WD My Book Studio Edition II 4TB Zilver

Pluspunten

• Raid 0 of 1 is makkelijk te wijzigen
  • USB, Firewire en E-sata poort aanwezig
  • Firewire 400 & 800 + USB kabel meegeleverd
  • Adapter geschikt voor meerdere landen door meegeleverde verloopstekker
  • Image van CD op site te downloaden
  • Snelheid bij E-SATA

Minpunten

• Installeren van software werkt niet goed
  • E-sata kabel ontbreekt
  • Niet alle software is gratis te gebruiken
  • Programma's lijken vast te lopen wanneer schijf uit slaapstand komt
  • Omzetten van HFS+ naar NTFS noodzakelijk voor windows gebruikers

De doos waarin de HD zit is rood van kleur en de HD wordt stevig op zijn plek gehouden door een kunststof mal. Boven in de doos zit een installatieposter samen met het garantiebewijs en een CD met software en handleidingen. De kabels die meegeleverd worden zijn USB en Firewire 400 & 800 en niet te vergeten een netadapter. Helaas zit er geen E-sata bij. De voeding van het apparaat is geschikt om ook in het buitenland te gebruiken, want je kunt eenvoudig de aansluiting aanpassen aan het land waar je op dat moment bevindt. WD raad het gebruiken van de harde schijf als mobiele opslag wel af vanwege mogelijk gegevensverlies en defecte harde schijven

Netadapter met verloopstekkers

Het aansluiten van de HD is eenvoudig en snel voor elkaar te krijgen. Het is wel aan te raden om direct de keuze van communicatie op dit moment te bepalen als je alle kabels netjes weggewerkt wil hebben. De aansluitingen zitten allemaal aan de achterkant en is daardoor lastig te bereiken wanneer je de HD in een kast plaatst. Wanneer de keuze op Firewire is gevallen moet je kijken welke van de 2 kabels je kunt gebruiken bij de PC. Om de HD werkend te krijgen het nodig om de Installatie CD te gebruiken. Om welke reden mijn PC de CD niet wou lezen is niet duidelijk, maar vermoedelijk komt het door de vele vlekken en krassen die op de CD zitten. Gelukkig kon de CD op een andere PC wel gelezen worden en de software is op een USB stick gezet. Mocht deze oplossing niet werken is er een image van de CD te downloaden van de site.

Aansluitingen van harde schijf
Vlekken op de CD

De installatie van de software is nodig om de RAID controller van de HD in te stellen en om de HD met het juiste bestandssysteem te laten werken. Standaard wordt de HFS+ gebruikt en MAC gebruikers zullen dit als iets positief vinden. Voor Windows gebruikers is er een extra handeling nodig die ervoor zorgt dat het NTFS bestandssysteem wordt gebruikt. Het omzetten is in enkele minuten gedaan en is niet echt een minpunt. Voordat het omzetten begon viel me op dat de HD een gedeelte van de schijf niet gebruikte met de HFS+ indeling. MAC gebruikers zouden dit dus even kunnen controleren om er voor te zorgen dat de HD volledig wordt benut. Na het omzetten wordt wel de gehele capaciteit gebruikt van de schijf.
Ondanks dat er nergens beschreven stond dat de PC opnieuw gestart moest worden was dit wel nodig om er voor te zorgen dat de HD herkend wordt. De HD werd niet herkend door Windows en na de herstart direct. Naast de RAID manager is er de mogelijkheid om synchronisatie software en Back-up software te installeren. Helaas is de synchronisatie software maar voor 30 dagen te gebruiken en hetzelfde geldt voor de Pro versie van het back-up programma. Op de site van Western Digital is meer software te vinden die handig kan zijn. Ook daar zitten enkele programma's bij die trial ware zijn.

De HD heeft een automatische slaapstand en wordt ingeschakeld wanneer de PC uitgaat of wanneer er een lange tijd geen handelingen door de HD worden verricht. De hoeveelheid vrije ruimte op de schijf is snel af te lezen door middel van LED's aan de voorkant van de HD. Deze LED's worden ook gebruikt om aan te geven of de schijf bezig is of in de slaapstand staat. Het duurt enkele seconden voordat de HD uit de slaapstand is en reageert. Door deze vertraging lijkt onder andere Freecommander vast te lopen. Nadat de schijf uit de slaapstand is werkt alles wel snel en naar behoren.

Voorkant met LED's

De snelheid waarmee naar de HD wordt geschreven vind ik tegenvallen. Gebruik makend van Firewire 400 had ik verwacht dat de snelheid dicht in de buurt van de max. zou liggen (geschatte snelheid 40 tot 45 MB/s). Een benchmark uitgevoerd met HDtune laat zien dat het hoogste gemiddelde net de 30 MB/s haalt. Alle andere testen komen niet verder als 20 MB/s. Ook kopieer acties vanuit Freecommander laat een gemiddelde van ongeveer 20 MB/s zien. Met Freecommander zijn onder andere muziek- en ISO bestanden gekopieerd. Om zeker te zijn dat het niet aan de interne harde schijf van de PC ligt is HD tune ook op die schijf toegepast en zelfs de minimale snelheid van de interne schijf bleef boven de 60MB/s. De oorzaak zal volgens mij dan niet aan de interne harde schijf liggen, maar aan de WD of Firewire verbinding. Een benchmark met een USB verbinding laat zien dat de snelheid iets hoger ligt. Gemiddeld 33MB/s via USB. Zover ik alle reacties heb gelezen op internet zou Firewire sneller zijn als USB, maar in mijn geval dus niet. De optie van Windows om compressie te gebruiken is voor de zekerheid uit gezet en de test nog eens gedraaid. De snelheid is hier niet door verbeterd.

Resultaten van HDtune met verschillende instellingen:

4k bestanden
64K bestanden
2M bestanden
8M bestanden
8M bestanden met USB

De benodigde E-SATA kabel is later aangeschaft en ik kan je vertellen dat het een goede investering is van nog geen ¤ 7.-. De prestaties die je er voor terug krijgt zijn duidelijk merkbaar. De snelheden zijn meer als verdubbelt en de tijdelijke vastlopers bij verschillende programma’s zijn ook verleden tijd wanneer er gebruik wordt gemaakt van de E-SATA kabel.
Hieronder zijn de prestaties van de E-SATA kabel te vinden waarbij gezegd moet worden dat er tijdens het testen ongeveer 190 GB aan gegevens op de schijf was opgeslagen. De laatste 2 afbeeldingen laten de prestaties zien van de USB en Firewire verbinding na de verschillende testen met de E-SATA kabel.

HD tune 4K E-SATA
HD tune 64K E-SATA
HD tune 2M E-SATA
HD tune 8M E-SATA
HD tune 8M Firewire
HD tune 8M USB

Over het geluid wat de HD maakt kan ik zeer kort zijn. Er is geen geluid. De harde schijven veroorzaken zo weinig trillingen dat je het bijna niet kan voelen wanneer je de hand op de schijven houdt. Na de uitgevoerde testen en enkele kopieer acties is de behuizing handwarm, maar je voelt dat de harde schijven zelf een stuk warmer zijn. Wanneer de klep open staat en je direct aan de harde schijven de temperatuur voelt denk je bijna dat de temperatuur te hoog is. Je kan de hand er nog net ophouden. De temperatuur die tijdens de E-SATA test worden weergegeven geven aan dat het aan de warme kant is in de behuizing. Dit is wel mijn mening en aangezien ik meerdere harde schijven heb gehad waarvan de temperatuur nauwelijks boven de 30 graden uitkwam is dit een aderlating.

Mocht er ooit eens een harde schijf kapot gaan kan je deze zelf eenvoudig vervangen zonder gereedschap. De klep aan de bovenkant moet stevig ingedrukt worden om te openen. Daarna is er een schroef die los gedraaid dient te worden en je kunt daarna de kapotte harde schijf vervangen voor een andere. Nadat de nieuwe schijf geļnstalleerd is en de spanning er weer op staat begint de HD vanzelf met het opbouwen van de RAID configuratie. Tijdens deze actie is het niet mogelijk om de Externe HD te gebruiken en de actie dient voltooid te worden om de HD weer in gebruik te kunnen nemen. Geen idee hoelang het duurt voor de RAID configuratie weer gemaakt is, maar in de handleiding staat dat het enkele uren kan duren. Tevens vraag ik me af hoe een RAID 0 configuratie wordt hersteld. Dit is volgens mij niet mogelijk.

Open HD
Harde schijf

De prijs van de HD vind ik aan de hoge kant. Wie goed kijkt in de pricewatch kan zo veel geld besparen. Het verschil kan oplopen tot meer als ¤ 100,-. Voor deze besparing kan er dan een E-SATA kabel erbij gekocht worden en het kopen van de E-SATA kabel is echt aan te raden. Alleen bij de E-SATA is het niet mogelijk zonder op te starten de harde schijf te gebruiken. Hoe het mij wel een paar keer is gelukt om de E-SATA verbinding te gebruiken zonder herstart blijkt dit niet altijd te werken. Om de RAID instellingen aan te passen is een USB of Firewire verbinding nodig. Het benodigde programma wordt niet geladen en handmatig starten van het programma geeft een melding dat de harde schijf niet herkent wordt. Ik zie dit als een beperking in de software. Al is het mogelijk dat de E-SATA verbinding geen verschil maakt met de interne SATA in windows.

Een update vanwege test met E-SATA verbinding

Heb jij ook een WD My Book Studio Edition II 4TB Zilver?

Deze uitvoering is toch eigenlijk speciaal voor de Mac ?
De schijf wordt standaard in het HFS+ indeling geleverd. Via de meegeleverde software kan je dit omzetten naar NTFS.
Interessante en complete review. Ik heb momenteel een 2TB versie van deze externe HD, maar zit erover te denken om er een tweede bij te nemen, deze dus.. Waarom zijn HD-videofiles dan ook zo groot ;-)

Oh, RAID 0 herbouwen is inderdaad niet mogelijk, heb ik gister opnieuw aan den lijve ondervonden.. ;-) RAID 1 kan wel hersteld worden, maar kan inderdaad rustig 4-8 uur duren.

Bedankt voor de E-sata tip, had ik zelf nog niet eens naar gekeken, maar ik heb zelf die mogelijkheid ook. Zijn daarvoor nog aparte drivers nodig?

[Reactie gewijzigd door jick op 27 augustus 2011 12:13]

Je kan ook voor de 6TB versie gaan als het budget het toelaat. Een andere mogelijkheid is om de harde schijven te vervangen. Op deze manier heb je niet 2 behuizingen op het bureau staan.

De harde schijven zijn op de site van WD te bestellen.
Er zijn geen extra drivers nodig voor de E-sata aansluiting.