Specificaties DLNA -support, WiFi - Bekijk alle specificaties

LG DP1W Review

xs4me 3 december 2011, laatste update op 11 december 2011, 7.723 views

LG DP1W

Pluspunten

• (gecomprimeerde) HD WiFi streamen heel soepel
  • Mooi design
  • Redelijk goed geluid / beeld
  • Nette prijs

Minpunten

• Slechte support / contact mogelijkheden LG
  • Ontbrekende lijst weergave over de hele breedte van mappen/files
  • Codec / afspeel issues
  • Misschien dat het een wat simpel apparaat is als je lekker een beetje wilt pielen of modden, maar dat is ook een voordeel uiteraard, kan weinig fout gaan.

Geluidskwaliteit Score: 4
Na m'n drama ervaring met de Lacie LaCinema maar 's gekeken of er iets anders op de markt was. Ik vind het aanbod echter nog zeer karig. Elk apparaat mankeert wel wat. Dit leek me dan een simpele oplossing die op papier gewoon doet wat ik nodig heb. Met name wireless streamen van HD was het doel, en dit leek een mogelijke oplossing. Echter is dat nog maar de vraag, tot op heden lukt dat streamen niet zo.

Ik heb een Synology NAS aangeschaft voor de data, verbonden met de router en deze verbind draadloos met de LG mediaspeler.

Eenmaal alles opgezet maar hopen dat het echt zou werken. En warempel, het werkte allemaal meteen. Netwerk direct gevonden, even geluid e.d. ingesteld en hop HD (x264) releases streamen zonder maar 1 enkele hapering. Alles gaat soepel en ziet er mooi uit. Geluid werkt ook goed tot op heden (optisch aangesloten met 1:1 passthrough), wat bij de Lacie een drama was. Die gaf zelden geluid bij HD releases. (bekend probleem bij Lacie, maar ze hebben me verteld dat ze er niks aan doen, mafketels).

Ik geef voor beeld en geluid alleen geen 5 sterren omdat je met een goede blue-ray speler oid wel wat beters krijgt uiteraard. Maar het verraste me wel degelijk hoe mooi het er allemaal uit zag en klonk. Niets te klagen.

Ook Youtube werkt meteen, ook een drama op de Lacie.

Het menu is duidelijk en gaat snel. Browsen ook, al heb ik nog geen enorme dirs. Wat ik wel wat onhandig vind is dat er weinig ruimte is voor de bestandsnaam, waardoor je soms even moet wachten op het scrollen tot je ziet welke afl. het is, of dat het een .srt of .mkv is. Maar verder alles lekker soepel. Speelt ook automatisch de volgende file in de reeks af, ook makkelijk.

.srt bestanden worden echter niet afgespeeld als je het bestand via DLNA opent. Wel op de normale "browse" smb manier. Maarja, dat probleem ligt niet bij LG. Ook niet zo erg.

DVD ook nog niet geprobeerd, gebruik ik niet zoveel (niet?) meer.

Apparaat ziet er mooi afgewerkt uit. Glossy met mooi gebrushed staal randje. Afstandbediening ligt lekker in de hand, knoppen voelen lekker aan. Enige gebrek is misschien dat er geen cijfers op zitten, maarja, ook niet echt nodig.

Met de tijd kom ik misschien nog wat (firmware) problemen tegen. Dan zal ik review wel even bijwerken.

Update 09-01-2010:
Nog steeds uitermate tevreden. Speelt tot op heden alles vlekkeloos af.

Paar kleine puntjes die niet ideaal zijn:
- Ik zou het wel fijn vinden om een "lijst"weergave in te kunnen stellen bij de mappen/files. Dat kan nu wel, maar dan wordt de ruimte rechts niet gebruikt voor de soms lange filenames. Hierdoor is het soms wat irritant om een bestand te vinden.
- Het apparaat gaat standaard uit als je de TV uitzet. Op zich prima, maar vervelend dat het niet in te stellen is om dit niet te doen. Soms zet ik even de tv uit om een half uur later weer wat te gaan kijken en dan moet het apparaat weer opstarten. Beetje onhandig. Al duurt het opstarten niet zo heel erg lang, maar een sleep stand is het ook niet helaas.

Verder kan ik niks verzinnen en is het echt een heerlijk werkend apparaat. Internet radio luisteren inmiddels ook geprobeerd. Sommige zenders pakte het niet, maar ik weet niet of dat door de LG of door de radio cast zelf komt. Youtube werkt ook goed, alleen het aanbod is beperkt tot recente / populaire toevoegingen. Iet specifieks zoeken is me nog niet gelukt, al gebruik ik 't ook verder niet eigenlijk.

Geen vastlopers, bugs of afspeel problemen tegen gekomen.

Update 19-03-2011:
De eerste paar kuurtjes gehad bij bepaalde files. Die speelde niet af, of ging schokkerig, of het geluid ontbrak. Dit is wel echt incidenteel. Ben er ook nog niet uit bij welke codec / stream dit gebeurt aangezien er soms 8 uit een serie goed gaan, en dan de 9e en 10e bijvoorbeeld niet. Op papier hebben ze dezelfde data (mediainfo tooltje voor gebruikt).

Wel is er nu support op de LG site. Alleen contact heb ik nog niet kunnen vinden door een foutief werkend formulier. Ook is er een firmware update uitgekomen. Al heb ik nog niet echt gemerkt of er iets beter is geworden. Het lost sommige afspeel problemen in ieder geval niet op.

Toch gebruik ik 't apparaat nog bijna dagelijks. Grotendeels dus zonder problemen. Maar er zijn wel wat fixes te verzinnen. Ik hoop dan ook dat LG dit apparaat serieus neemt en z'n best doet om 't op te lossen.

Update 30-05-2011:
Alles gaat prima. Nog wel incidenteel een file zonder audio gehad. Maar dat is echt 1 uit 50 zo'n beetje. Normaal staat het geluid ingesteld op pass-thru. Als het geluid dan mis gaat dan zet ik hem op stereo en gaat het wel goed (met iets minder geluid dan, mits je 5.1 hebt zoals ik). Maar vergeleken met de mediaspelers die ik hiervoor gehad heb (AC Ryan, Lacie) of ervaringen van vrienden is dit tot op heden de fijnste speler.

Alleen de HD Dune is de enige (van een maat van me) die ook solide en goed werkt.

Update 12-08-2011:
De LG is van de week vervangen door een HDI Dune Smart D1. Ik begon me toch wat ergeren aan de kleine codec issues, ook al was 't incidenteel. Ik had Black Adder DVD's en daar kon ik niks mee. Geen menu, kon niet skippen naar volgende episode. Laatste firmware nog maar toegepast, toen kreeg ik echter alleen maar meer kuren. Ik moest elke keer bij opstarten m'n netwerk weer instellen, kreeg m'n wired network niet aan de praat (wireless geen probleem) en codec problemen nog niet opgelost. Paar keer geprobeerd de support te benaderen van LG, maar kom er gewoon niet door. Formulier werkt nooit, of 't is een technische fout, of ik krijg een melding dat de server plat ligt en de mail niet gestuurd kan worden. Dat was voor mij 't punt dat ik gewoon wat goeds wilde hebben, dus voor de Dune gegaan. Tot op heden foutloos, ook met de files die de LG niet aankon. Met duidelijk beter beeld en geluid. Het kost wel wat meer, maar dan heb je wel meer kwaliteit en zekerheid.

Update 03-12-2011:
Apparaat weer eens aangesloten na verhuizing. Kan ik mooi op een 2e kamer e.e.a. kijken. Echter kwam ik direct (met laatste firmware) alweer video files tegen die haperde, geen geluid etc ...
Vrij simpele conclusie: Als zo'n apparaat niet alles speelt en het altijd weer de vraag is of 't goed gaat dan schiet 't z'n doel voorbij en is het gewoon een slecht apparaat, hoe goed secundaire opties dan wellicht zijn. Het is gewoon een onding. En dan ook nog eens onmogelijk om support te krijgen van LG, hopeloos. Ik zou nog liever 6x wat meer uitgeven voor een nieuwe Dune dan dit apparaat. Beoordeling dan ook aangepast.

• NAS: Synology DS411J
  • Router: TP-Link TL-WR1043ND
  • TV: Panasonic PV60E (42" Plasma)
  • Receiver: Marantz SR8500

Heb jij ook een LG DP1W?

Reviews door de redactie

Ik zou 't niet durven zeggen, ik heb niet gekeken naar BR spelers.
Je kunt er uiteraard BR mee afspelen ... met deze niet. Verder zou ik 't niet weten.
Ik heb hem hier ook sinds gisteren maar dat TV uit = apparaat uit merk ik hier niet. At least, mijn TV gaat op standby. En dan blijft mijn LG echt wel aan.

Wat ik wel een beetje mis is de support voor VIDEO_TS folders en DVD Menu. Je ziet wel de files maar dat zijn losse files. .IFO ondersteuning staat op sommige plekken nog genoemd maar zit er niet op. Geen big issue verder omdat ik weinig van die folders heb en het kleine moeite is om ze even naar een .iso om te zetten.

Speel hier overigens alles nog af via de 'HomeLink' optie omdat ik nog geen handig programma heb gevonden om vanaf mijn server een DLNA server in te richtten. Misschien straks nog maar eens naar kijken. Zo ingewikkeld kan het niet zijn.

Ik had hier voor een iOmega Screenplay TV Link Director. En wat een kl*te apparaat was dat. Verschrikkelijk traag, de ene keer zag hij mijn shares wel, de andere keer niet. Zonde van het geld in ieder geval. Dit ding navigeert lekker snel ondanks mijn hoeveelheid films. Echt blij mee tot nu toe.
DLNA heb ik ook, maar gebruik 't nooit eigenlijk. Met name omdat losse subs niet meegenomen worden bij afspelen video. Ik gebruik ook altijd homelink.
Ben er inmiddels achter dat die TV/LG uit functie als optie aanstond op m'n TV. Dus geen LG kwaal.
Mooi ding, mooie review, alleen heb ik 1 vraag: Wat kan dit apparaat meer dan de blu ray speler van LG, de bd570, die ook uitgerust is met Wifi? Ik neem aan dat hij meer kan, maar waar zit hem dat in?
Dat zit `m volgens mij in de chipset. De chipset van de DP1 kan bepaalde dingen aan, die de chipset van de Blu-ray speler niet aan kan..

Dan zou je kunnen denken, waarom hebben ze die chipset dan niet ook in de Blu-ray speler? Nou, die chipset kan weer geen Blu-ray aan....
de mediaspeler in de bd570 kan geen dvd-folders (video_ts) afspelen, geen iso's, heeft problemen met weergave foto's ect, is wat beperkter dus, maar als dit niet belangrijk is dan heb je er voor praktisch hetzelfde geld een bd-speler bij.
Wat is dat nou voor kolder... tv uit is apparaat uit? Dus tv moet aanstaan om muziek te luisteren, da's dus een no-no voor mij...
Mja, ik weet ook niet waarom. Heb wel in setup verschillende "power" opties, maar wat ik ook instel, het gaat uit als ik de TV uit zet. Nu komt dat in mijn situatie nog best goed uit, maar ben er nog niet uit waarom het nou gebeurt. Misschien is het wel de combo TV / Mediaspeler ofzo ...
Vraagje xs4me: je zegt ergens dat je internet radio heb geprobeerd. Voorzover ik begrepen heb werkt dat niet op de DP1W. Hoe heb je dat gedaan?
Mijn DP1W draait overigens ook op zo'n Synology en speelt alles, behalve dan dat echte DVD files vanwege de wifi afstand bij mij niet goed draaien. Voordeel van de DP1W is dat ik mijn 2.5" HD op de USB kan hangen zonder extra PSU dus dan zijn ook DVD's geen probleem meer. DVD menu's werken zowieso niet want dat is een juridische beperking.
Alleen sommige radio stations werkten. De meeste deden niks. Is alweer even geleden en ik gebruik de LG niet meer. Was met shoutcast dacht ik. Gewoon een paar proberen, als 't goed is doen sommige 't.

DVD's menu's een juridische beperking? Dat is nieuw. Zijn er rechten bepaald op alleen de menu's dan? Elke andere fatsoenlijke speler kan 't iig wel.

Helaas had ik regelmatig audio problemen, vooral met MKV's (HD). Ik weet niet of je daar ook gebruik van maakt - zo te horen niet, als DVD's je max is. Vreemde was dat de codec e.d. 't zelfde was als een andere, maar die 1e deed 't wel, andere niet. Gebeurde niet vaak, maar elke keer dat 't gebeurde is het rete irri, vaak omdat 't een afl. van een serie was. Dus dan zit je ... Geen zin om een afl. te moeten missen omdat m'n speler raar doet.

De support van LG was niet bereikbaar, dus dat vond ik misschien nog wel erger. Dan kun je geen kant meer op eigenlijk. Dus voor mij een hopeloos product gebleken met matige HD ondersteuning en support. Goedkoop is duurkoop gaat in deze wel op.

Tenzij je normale SD content kijkt, dat is allemaal wat minder spannend. Maar als dat je enige doel is en 't voor jou werkt, prima ;)

Anyway, nu met m'n Dune echt 0,0 problemen, bovendien ook mooier beeld.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 3 februari 2012 00:47]

Dank! Ik ga het proberen.
Volgens de US Digital Mlillenium (DMCA) wet mogen DVD's niet gekopieerd worden en kan het streamen van DVD files via een hard drive opgevat worden als illegaal (want geript). Heel flauw allemaal, maar het kan je als fabrikant problemen opleveren, dus is het lezen van VOBjes (want is geen video of audio) niet toegevoegd bij de meeste media spelers. Bij een DVD/BR speler mag dat natuurlijk wel. Hoe anderen daar onderuit zijn gekomen weet ik niet. Misschien dat Dune als Duitse fabrikant hier wat minder angstig voor is. Het kan ook een achterhaald aspect en gaat iedereen het voortaan inbouwen.

Mijn DP1 heeft geen enkel probleem met HD MKV mits ze maar via de USB worden gelezen. Ik neem aan dat de problemen dus door de wifi en wellicht ook het LAN komen.

Dat laatste heb ik niet geprobeerd. Ik gebruik de DP1W vooral voor het kijken van spannende series tijdens het fietsen op de hometrainer. Ga je veel harder van! Tot nu toe nog geen hikjes in de video/audio of in het fietsen gehad.
De LG is kwalitatief vast minder dan de Dune en de LG service in NL is inderdaad amateuristisch, maar zo'n redelijk mediaspelertje voor 68 blijft mooi :)
Mja, als wireless en wired beide niet helpen, en de files 't op de Dune, PC e.d. (ook over netwerk) 't wel gewoon doen dan leg ik 't probleem toch bij de mediaspeler. Zeker als de codecs en containers identiek zijn en de 1e werkt wel, andere niet. Maarja, misschien heb ik dan pech. Vervelende is dan gewoon dat je de pineut bent, want LG support is er niet. En in de firmware upgrades heb ik nog nooit een verbetering van iets in waargenomen. Ik kocht 'm destijds voor 114 EU, dus dat scheelt ook al in beleving uiteraard ;) Das bijna 2x zo duur.

En het hele idee voor een streamer voor mij is om 't netwerk te gebruiken, niet met een USB schijfje te gaan zeulen :) Al durf ik eigenlijk wel te beweren dat USB in deze ook niet uitgemaakt had. De LG had de video file nog steeds verkeerd gelezen vermoed ik. Maargoed, vind 't 't niet waard om uit te testen :P

Succes met de radio :) Wie weet doet er zowaar 1tje wat :P
Dank!
Ga nu de radio proberen.
Overigens moest het IFO zijn en niet VOB in mijn verhaaltje.