Humax iRHD-5100c Review

Pete10 16 december 2010, 7.565 views

Humax iRHD-5100c

Pluspunten

• Beeldkwaliteit heel goed (op HDready tv).
  • Gemakkelijk te installeren en te bedienen.
  • Afstandsbediening i.h.a. duidelijk.
  • Netwerk configuratie ging vanzelf.

Minpunten

• Onderbreekt opname indien op standbye wordt gezet.
  • Moeizaam eigen zenderlijsten maken.
  • Ondersteunt alleen EXT3 voor USB schijf om op te nemen (speelt wel af van FAT32 en NTFS).
  • Ondersteunde video en audio bestanden heel beperkt, het is dus geen universele media player.
  • USB schijf aan de Humax niet benaderbaar vanuit netwerk.
  • Teletekst van de Humax niet mooi (maar tv heeft het ook meestal).
  • (Nog) geen Media server.

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik heb niet de tijd om een volledige review te schrijven, maar het is misschien goed voor a.s. kopers om wat meer gebruikers ervaringen te lezen.
Installatie:
Kabel erin, hdmi naar tv, tv op hdmi input en jawel, startbeeld. In eerste instantie geen zenders: de juiste frequentie en kanaal voor je gebied moeten worden ingegeven, dus even zoeken op de ziggo site. Vervolgens alle zenders snel te pakken, alleen was de smartcard inmiddels (sinds overlijden vorige SD PVR) niet meet geactiveerd. Weer zoeken op de ziggo site, en via mijn ziggo is de card te reactiveren (er is een knop waardoor er een signaal naar de smartcard wordt gestuurd). Werkte meteen. Al met al snel toch voor elkaar.
Beeld:
Ik heb alleen HD ready, wel goede kwaliteit (Pana TX26LX70F). Ik vind het beeld erg goed. Humax ingesteld op 1080i, en laat het aan de tv over om dit op het scherm te zetten. Dit geeft zo te zien het beste beeld.
Audio: Via rca kabeltjes naar audio (Onkyo mini), er is ook digitaal S/PDIF maar dat heb ik niet op de versterker. De lip sync is in te stellen op de Humax, moet ik nog wat nauwkeuriger bekijken, er lijkt een klein verschil te zijn.
Zappen:
Veel zenders natuurlijk, menu werkt goed. Geen digitale pakketten, dus een heleboel doen het niet. Het maken van een eigen zenderlijst met alleen de zenders die werken (of een eigen voorkeurset) is te omslachtig - een voor een moeten ze worden toegevoegd, in plaats van een lijstje markeren en allemaal toevoegen, zoals ik gewend was. Zappen gaat snel genoeg.
Opnemen:
Samsung G2 640Gb eraan gehangen, vanwege aanbeveling ICT buurman, de goede reviews, en het is een stille drive die zichzelf uitzet. Was FAT32 geformatteerd, maar daar kan de Humax niet op opnemen. Dus software eraf, en de Humax laten formatteren (op EXT3 wordt dat dan). Snel klaar - stuk van de capaciteit weg, maar drive was niet als PVR te gebruiken. Nogmaals geformatteerd en toen wel. Misschien omdat er eerst een stuk voor TimeShift opnames wordt gemaakt? Vreemd.
Opnemen gaat nu goed. De EPGuide is prima wat mij betreft. Geen keuze mogelijkheid voor type opname (SD/HD) volgens mij.
Drive is via EXT2FSD ook te benaderen op Windows machines (W7-32b in dit geval), maar toch jammer dat NTFS niet wordt ondersteund voor opnemen.
Bestanden zijn TS wrapper files, met daarin de video (mp2), audio en ondertitels, ik denk dvd definitie. Ze spelen gewoon op de pc (MediaPlayer, of VLC).
Let op: wanneer een timer opname loopt en je op standby/uit drukt STOPT de opname - is niet zo slim
Editen:
Geen edit mogelijkheden op de Humax voor opgenomen programma's (begin en eind eraf knippen e.d.).
Netwerk:
Aangesloten via MSI homeplug op thuisnetwerk. TCP/IP instellingen worden opgehaald van de router, geen problemen.
Afspelen:
Naast de opgenomen programma's speelt de Humax ook XVID video en MP3 audio af. Geen andere formats. Je kunt de schijf niet benaderen vanuit je netwerk als hij aan de Humax hangt, dus loskoppelen, aan pc hangen en erop kopieren, of via....
DLNA:
Humax speelt ook bestanden af van het netwerk. In dit geval Windows Media Player op een W7 netbook ingesteld om te streamen, en XVID avi's en MP3's worden dan afgespeeld op de Humax.
(Ik heb de Netgear wndr3700 als router die ook als DLNA server zou moeten kunnen dienen voor de bestanden aan de gekoppelde schijf - echter, bij grote hoeveelheden bestanden crashed de router. Ik heb opgegeven dat Netgear ooit nog met een betere firmware uitkomt).
DLNA wordt officieel nog niet ondersteund.
De Humax is dus (vooralsnog) geen server, alleen ontvanger van streams van andere apparaten.

Conclusie:
Als HD decoder voldoet de Humax prima. De andere opties zijn nog aan de magere kant, en een firmware upgrade zou gewenst zijn.
Reacties welkom, wellicht dat ik nog aanvullingen post.

Heb jij ook een Humax iRHD-5100c?