Specificaties DLNA -support, WiFi - Bekijk alle specificaties

QNAP NMP-1000P Review

Spammerboy 16 december 2010, laatste update op 16 december 2010, 3.627 views

QNAP NMP-1000P

Pluspunten

• Speelt meeste formaten
  • Goede geluidskwaliteit
  • Prijs is relatief laag
  • Strakke menu's

Minpunten

• Harddisk werkte niet
  • Netwerksnelheid zeer laag
  • Filminformatie ophalen zeer beperkt
  • Tamelijke geluidsproduktie

Geluidskwaliteit Score: 4
Introductie
Ok hierbij mijn eerste Tweaker review. Een paar dagen geleden heb ik deze speler gekocht omdat ik mijn eigen HDI Dune Base 3.0 had verkocht aan de buren. Ik twijfelde of ik een HDI Dune Max zou aanschaffen of deze QNAP NMP-1000P. Omdat ik al een NAS had van QNAP leek het me interessant om ook een mediaspeler van dit merk aan te schaffen. Deze review behandelt de punten die mij opgevallen zijn. Voor technische informatie kun je beter even googelen.

Op het eerste gezicht
De speler is relatief klein. Hij voelt plastic aan. De HDI Dune is zeker van betere bouwkwaliteit. Wat wel mooi is, is het display aan de voorkant. Dit geeft accurate en zinvolle informatie weer. Het kastje zelf is gewoon van licht plastic en zeker niets bijzonders. Als je van blauw houdt zul je de verlichting misschien mooi vinden. Persoonlijk vind ik deze een beetje overdreven.

Geluidsproductie
De speler is zeker niet geluidloos. Wanneer hij opstart staat hij een twintig tot dertig seconden flink hard te loeien. Daarna gaat hij naar normale ventilatorsnelheid, maar ook dan hoor je hem nog duidelijk. Vergeleken met de HDI Dune Base 3.0 is deze QNAP NMP-1000P luidruchtiger.

Harde schijf problemen
Ik heb er meteen een 2TB harde schijf in geplaatst. Echter deze werd niet herkend. Via de web-interface heb ik de schijf moeten initialiseren hetgeen zeker twee uur duurde. Daarna herkende de speler hem wel, maar toen ik hem weer uit- en aanzette was ie weer verdwenen. Blijkt een los contact te zitten in de harddisk tray. Dus de speler moet in ieder geval weer terug naar de leverancier.

Snelheid over ethernet
QNAP adverteert een 1GB netwerkaansluiting. Hoewel dat in theorie misschien zo is, is het volgens mij een beperking van de Sigma Designs chipset dat hij maximaal functioneert op 100MBit. Ik heb een QNAP TS-459 Pro+ NAS, die haalt snelheden tot 90MB per seconde. Deze NMP-1000P haalt misschien 7 of 8 MB per seconde. Nu wil ik hem ook niet gebruiken als NAS, maar toch. Hou er ook rekening mee dat de web-interface heel traag is. Ik heb al eens gekeken of die te versnellen viel, maar heb niks gevonden. Blijkbaar hoort het zo traag te zijn.

Bediening
De menu's zien er wel mooi en strak uit. Maar je moet houden van de indeling die QNAP voor je bedacht heeft. De afstandsbediening werkt goed, maar doet een beetje gedateerd aan en het is soms zoeken naar de knoppen. Maar alles bij elkaar werkt het wel redelijk intuïtief.

Movie info
Op de HDI Dune gebruikte ik DuneX om de filminformatie van Internet te halen. Dit werkte best goed. De NMP-1000P heeft theoretisch de mogelijkheid om filminformatie van IMDB te halen, maar dit werkt slechts in zeer beperkte mate. Zo werkt het alleen bij films waarvan de bestandsnaam gelijk is aan de IMDB titel, en volgens mij werkt het niet bij VIDEO_TS folders, BluRays enzovoorts. Dus wat heb je eraan? Vrijwel niets. Tamelijk slecht van QNAP.

Ik heb een hoop mediaspelers gezien. Hieronder vallen HDI Dune's, Windows Media Centers en deze QNAP NMP-1000P. Voor mij is het duidelijk dat de HDI Dune serie de beste kaarten in handen heeft, en ik ga deze QNAP terugsturen en een HDI Dune Max bestellen. Hier hangt wel een ander prijskaartje aan, maar dat neem ik voor lief.

• QNAP TS-459 Pro+
  • Apple MacBook Pro

Heb jij ook een QNAP NMP-1000P?

In het algemeen is bouwkwaliteit van de NAS servers van QNAP erg goed, jammer dat hun media player niet van de zelfde kwaliteit is.

De Gigabit LAN verbindingen van media players met een Sigma Designs CPU als kloppend hart zijn zwaar waardeloos en halen vaak niet eens de snelheden van 100Mbit LAN laat staan een Gb LAN :{

Dit is ook bij alle DLAN (netwerk via het stroomnetwerk) adapters het geval. Fabrikanten zouden eigenlijk niet met zulke waardes, die zij toch niet, of alleen in ideale situaties kunnen waarmaken, mogen adverteren, want dat is best misleidend :{
De NAS servers zijn inderdaad kwalitatief zeer goed. Daarom viel het me op dat deze mediaspeler niet uitblinkt op dat gebied. En wat betreft die 1GB snelheid; ik vind ook dat ze daar niet mee mogen adverteren.
Heb hem ook in bezit, maar hij bevalt hier heel wat beter als wat jij neerschrijf.
Ik heb een WD Harde schijf geplaatst van 1TB, probleemloze herkenning, en heel snelle installatie.

Netwerk was eerst niet snel, nu een switch van 1000mbit geplaatst en nieuwe kabels cat6 aangebracht, getest op snelheid geeft dat nu:
Writing: 49.444 Mbps
Reading: 134.3205 Mbps

Dus dat zit goed nu, en een full HD 1080p bestand met DTS MA geluid, leest ie zonder hapering uit van mijn Synology 409 NAS.

Het opha
Vervolg:

Het ophalen van film info werkt goed op voorwaarde dat de naam van je bestand klopt, het werkt zelfs behoorlijk snel.
Ts folders en dergelijke kan je naar een ISO omzetten dan werkt het goed.

Het geluid valt zo goed als weg tijdens het opstarten, geen probleem mee, hij is niet fluisterstil, maar zeker niet storend, behalve de eerste 20 seconden.

Als je toch voor de duurdere Dune kiest zal wellicht alle aansluitingen die van en naar je player gaan naar het hoogste niveau dienen te upgraden, een High end speler met tragere verbindingen aansluiten zal niet tot de gewenste prestaties komen.

Instellingen NAS Syno 409 en Qnap NMP 1000p:

Nas :Jumbo frames 9000
Qnap: 1000 M full duplex instellen
Switch die beide ondersteunt en Cat 5 of 6 bekabeling

Ter info de snelheden die ik eerst had met een 100 mbps switch en oude bekabeling en standaard instellingen:

Write: 31.7737 Mbps
Read: 34.4405 Mbps

En daar kon je geen HD-DTS mee streamen , het haperde om de haverklap

De bouw kwaliteit is gewoon goed te noemen, echter beter kan.

Mijn conclusie: mits een goed voorbereide installatie en degelijke up to date verbindingen die de hoogste snelheid aan het apparaat kunnen aanbieden, en die goed ingesteld staan is deze Media Player een van de betere in zijn soort.

Natuurlijke na aanschaf de nieuwste firmware plaatsen, dat spreekt vanzelf.
Het is geen Nas hé, maar een Media

Running a 200MB file read on drive y: 5 times...
Iteration 1: 11,35 MB/sec
Iteration 2: 11,74 MB/sec
Iteration 3: 11,85 MB/sec
Iteration 4: 11,84 MB/sec
Iteration 5: 12,02 MB/sec
------------------------------
Average (R): 11,76 MB/sec
Meer zal er wel niet uit te halen zijn, maar ik heb hem nu zowat optimaal denk ik op netwerk vlak.

De bedoeling is dat hij alle video foutloos streamt vanaf een echte Nas server, en dat is gelukt.

Je hoort velen klagen dat de prestaties van hun media player die aan het netwerk hangt onvoldoende zijn, maar je kan er met goede setup dus wel wat aan doen.

Kan wel welden , dat hier nog een Iomega screenplay en een WDTV Live heb, en van deze is de iomega echt sloom 5MB/sec (realtek), de WD doet het beter maar 8.8 MB/sec is wel zijn maximun.
Wel dit probleem heb ik niet, Heb hem aangesloten op een Qnap 419P en kan nu eindelijk alle hd afspelen zonder een probleem ook bestanden groter dan 14GB. Het is gewoon een verademing dit apparaat. Ik heb hem via een Giga switch aangesloten en werkelijkwaar alles is nu een lust om te doen. Dan heb ik het nog niet eens over het geluid gehad. Voortreffelijk gewoon.
Ik heb lang geaarzeld voordat ik deze bestelde omdat je eigenlijk niet veel over dit apparaat vind en pgm5700 schreef wel een lofzang maar zovele andedren weer niet of er wordt gesproken over de NMP1000 in plaatst van de NMP1000P.
Heb jij de laatste Firmware er wel op.
Nolgmaals een perfect apparaat wat tenminste voor mij gelijk deed wat het moest doen, alles afspelen rechtstreeks vanaf de nas server.
Na wat tweaks en wisseling van de Giga switches nu toch waarden waar de meeste media players voor moeten passen.

Writing: 43.9057617 Mbps

Reading: 133.6270523 Mbps

Valt dus al bij al best mee te werken, verder is het een top speler nu met een WD 10EARS intern, de WD10EADS gaf een soms onstabiele werking, wat door Qnap erkend is.

Extern is aangesloten via eSata: WD20EARS
USB :WD20EARS + WD10EACS
Synology DS 409 : 4x WD 10EADS

Dus een totale opslag van 10TB

Al bij al een verademing om mee te werken , na al die goedkope spelers die hier zijn langs geweest en altijd tekortkomingen hadden of functionaliteit ontbraken.
Misschien dat iemand mij kan helpen.
Ik heb sinds gisteren de NMP-1000p in combinatie met een TS-559.
Alles gaat bedraad via CAT5-ftp kabel.
Wanneer ik een blu-ray film van 9 GB afspeel gaat het beeld en geluid haperen, oftewel het werkt helemaal niet, terwijl op mijn apple de film wel gewoon wordt afgespeeld van de TS-559 zonder haperen. Andere TV geprobeerd en geeft hetzelfde probleem dus daar kan het niet aan liggen.
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Alle hulp is welkom want wilde juist de NMP-1000P om blu-ray films en series af te kunnen spelen.